Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een intercity met aan boord 250 reizigers ontspoord. Een woordvoerder van de brandweer meldt dat daar geen gewonden bij zijn gevallen. Veel van de reizigers waren jongeren die de kermis in Weert hadden bezocht.

Onderzoek

NS meldt even voor 03.00 uur dat de reizigers met een vervangende trein naar Susteren worden gebracht, een plaats ten zuiden van Roermond. Daar stonden bussen klaar om reizigers naar de plaats van bestemming te brengen.

Het voorste deel van de trein is ontspoord. Dat treinstel staat nog wel rechtop, wat ook te zien is op beelden van lokale media. Hoe de trein kon ontsporen werd zondag in de loop van de dag duidelijk.  Bij het Limburgse dorp Leveroy blijkt de trein een aanrijding te hebben gehad met vermoedelijk een los stuk spoorstaaf. Hoe de spoorstaaf daar terecht is gekomen, is nog onduidelijk, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. De landelijke eenheid van de politie doet technisch onderzoek naar de oorzaak van de ontsporing.

Geen gewonden

Verschillende hulpdiensten kwamen in de nacht ter plaatse. ProRail meldde in eerste instantie dat zich 500 passagiers in de trein bevonden, maar dat bleek later een onnauwkeurige schatting, stelt ProRail. De hoofdconducteur heeft na de ontsporing een rondgang door de trein gemaakt en telde volgens een NS-woordvoerder zo’n 250 passagiers. De NS-medewerker constateerde ook dat niemand gewond was geraakt.

Door de ontspoorde trein strandde ook de trein in de tegenovergestelde richting, meldt de NS-woordvoerder. Aan boord van die trein zaten vijftien passagiers. Zij zijn per bus naar Eindhoven gebracht. Zondag is het treinverkeer rond 14:00 uur weer hervat. NS slaagde er niet in om vervangende bussen in te zetten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 september 2022 14:53

Bekijk reacties

  • Ik ben benieuwd naar het verhaal van de spoorstaaf. Een halve meter weegt al 80 kg. Dus je moet oersterk zijn om die staaf erop te leggen.

      • U zoekt degenen die die keien zomaar in het landschaep hebben achtergelaten? Dan ook maar eens die Menhir-smijter eens zien op te sporen. Volgens horen zeggen heeft die gewoonlijk een blauw-wit gestreepte broek aan.

        • Beste Dries, Destijds waren er waarschijnlijk geen getuigen met drank op en een mobieltje in de hand om filmopnamen te maken en het vervolgens uiteindelijk stoer te delen. In de huidige tijd is de kans daarop reëel. Echter in dit specifieke geval bestaat er altijd nog de kans zoals ProRail schrijft dat het geen opzet betreft, maar afgevallen lading van een werktrein. We wachten af.

        • Ze hadden van de druïde toverdrank gekregen. Een had die drank niet nodig, want die was als kind in een vat toverdrank gevallen.

  • ProRail zal het eerst helemaal moeten uitzoeken voordat ze een uitspraak doen. Las dat de politie ook onderzoek doet. Is het een standaardprocedure dat politie ook deze ongevallen onderzoekt? Of is het per ongeval verschillend.

    Mocht er sprake zijn van sabotage zijn dan heeft het ook juridische gevolgen. Zien wat de rol van de losse staaf is.

    Vervelend dat NS geen bussen kon regelen. De toeleverende busbedrijven zullen ook last hebben van personeelstekort. Vooral op zondag.

    • Als iemand die spoorstaaf daar neergelegd heeft is het geen ongeval maar een ernstig strafbaar feit. Het ligt dus voor de hand dat de politie daar onderzoek naar doet.

      • Terecht, nu zijn we kwaad omdat er geen vervangend vervoer is, maar voor hetzelfde geld hadden er doden of gewonden kunnen vallen, trein kunnen kantelen etc. etc. Hier moet de politie onderzoek naar doen en in de hoop dat ze de daders op kunnen sporen en kunnen berechten voor een delict waar ze minimaal enkele jaren gevangenisstraf kunnen krijgen.

  • In België is niet zo lang geleden iets gelijkaardigs gebeurd. Het ging toen om een spoorstaaf die klaar lag voor werkzaamheden.

  • Dit is weer een voorbeeld van te totale onkunde van het NS/Prorail dreamteam. Geen bussen, want natuurlijk niet. Op 2 (!) andere plekken in dezelfde regio ligt het treinverkeer plat. Er is geen marge meer, en dat is geen overmacht maar gewoon een keuze. Vervolgens heeft NS ook nog de keuze gemaakt om de aansluitingen op de Maaslijn in Roermond te torpederen. Echt, wat kunnen ze nog wel?

    P.S. Dit staat allemaal compleet los van de (eventuele) sabotage, wat wel degelijk overmacht is.

    • Geen bussen. Het is zondag. En de bedrijven die bussen versturen in geval van calamiteiten hebben waarschijnlijk ook personeelstekort.

      Vooruitziende blik om nu al te suggereren dat er sprake van totale onkunde is. Je hebt je mening al gevormd.

      • Ik heb bewondering voor uw onwankelbare verdediging - in talloze topics - van NS en andere spelers in de spoorsector. Uw geduld is schier eindeloos (dat van mij helaas niet).

      • Ik heb m'n standpunt in m'n eerste post al beargumenteerd: Je gaat niet op 2 plekken in de regio spoor buitendienst stellen en daarmee geen marge voor probleemoplossing meer hebben. Althans, mensen die enigszins weten wat ze doen, doen dat niet.

        Natuurlijk heb je gelijk dat ik m'n mening al gevormd heb ;)

      • Ik heb mijn mening ook gevormd. Nu is het een zondag, maar wat als je een belangrijke afspraak hebt en er zijn ook geen vervangende bussen, dan zal je die belangrijke afspraak missen. Mij lijkt dat je met OV bij problemen op vervangend vervoer moet kunnen rekenen en niet keer op keer genoegen moet nemen op een of ander excuus. Ik bekijk het nu van de perspectief van de reiziger en niet het perspectief van het personeel.

  • Deze spoorstaaf was onderdeel van het programma Ontspoor je Gek, straks op 6 geproduceerd door Ome JdM. Grapje natuurlijk, maar wat ik hiermee wel wil aangeven is dat zo'n spoorstaaf er niet zomaar wordt neergelegd. Voorheen hadden we koperdieven die bepaalde lieden in het Haagse zat waren, nu zijn het spoorstaafleggers. In die zin wordt het tijd voor law and order rond het spoor.

  • Net als in Amersfoort is het hier bij Weert ook weer een geval van gebrek aan oplossend vermogen. Inventiviteit wordt in dit bedrijf niet op prijs gesteld. Dat laat onverlet dat we blij moeten zijn dat het bij materiële schade is gebleven. NS zou er goed aan doen om een permanente calamiteitenstaf te hebben die zich niet alleen bezig houdt met de gevolgen in materieel opzicht maar vooral met de ge4evolgen voor de reizigers. Dat moet niet de uitkomst zijn van het oplossen van de materiële en personele kant maar moet de input leveren om aan een oplossing te werkien in alle opzichten. NS blijft in dat opzicht een sterk verouderd bedrijf

Share

Recent Posts

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

2 dagen terug

ICNG pas later in dienst, back-up materieel kan probleem vormen

De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat…

2 dagen terug

Grote concurrentie voor Spaanse spoorwegen: nu ook Iryo

De Spaanse spoorwegen hebben een nieuwe concurrent: Iryo. Sinds vrijdag strijden drie spoorwegmaatschappijen om de…

3 dagen terug

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de…

3 dagen terug

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

3 dagen terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

5 dagen terug