Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden er geen treinen rijden. Volgens getuigen heeft er een bus van Amersfoort naar Apeldoorn gereden.

Uren vertraging

Volgens het ANP was er sinds vrijdagavond circa 23:00 uur geen treinverkeer mogelijk van en naar Amersfoort Centraal. Uit data van Treinposities.nl lijkt het echter alleen te gaan om de laatste trein naar Groningen en mogelijk ook om de laatste trein naar Apeldoorn, die beide om 1:06 uur hadden moeten vertrekken uit Amersfoort Centraal. Getuigen melden dat verder één andere trein zijn eindbestemming niet heeft bereikt.

Hessel Monhemius (28) vertelt tegenover de NOS dat reizigers rond 1:00 uur de trein naar Groningen moesten verlaten. Later mochten reizigers alsnog in een trein stappen, maar die vertrok niet. Pas rond 6:15 uur vertrok de trein uiteindelijk richting Groningen.

Geen vervangend vervoer

Ook Treinreiziger.nl heeft een e-mail binnengekregen van een reiziger die onderweg naar Zwolle heel de nacht in station Amersfoort heeft moeten doorbrengen. “Vannacht hebben rond de 100 treinreizigers een hele nacht moeten wachten op station Amersfoort,  terwijl het NS personeel wel fijn naar huis gebracht werd” schrijft Bram Posch in de vroege ochtend in een e-mail aan Treinreiziger.nl.

Volgens hem was er nauwelijks NS-personeel te zien, en zou er ook iemand zijn flauw gevallen. Posch: “Mijn appjes aan de meldkamer NS (over het onwel worden, red.) hebben in elk geval geen reactie uitgelokt bij de NS”. Volgens Posch is betreffende reiziger 2,5 uur later door een ambulance afgevoerd. Monhemius meldt tegenover de NOS dat de sfeer in zijn rijtuig gelaten was.

“Het is heel vervelend dat reizigers op het station zijn gestrand”, aldus een woordvoerder van de NS tegenover persbureau ANP. Het inzetten van vervangend vervoer, zoals bussen, was volgens haar “slechts mondjesmaat” mogelijk door het personeelstekort.

Rechten bij een verstoring

De Europese verordening 1371 / 2007 regelt dat een spoorvervoerder opvang moet regelen voor gestrande reizigers. “Wanneer geen hotelaccommodatie kan worden aangeboden, moet de kwaliteit van de alternatieve accommodatie de kwaliteit van een hotel zo dicht mogelijk benaderen” is te lezen in de interpretatie van de richtlijnen. Verder moet de bijstand op een duidelijke en toegankelijke manier worden aangeboden, indien nodig door een beroep te doen op alternatieve accommodatie. “Voor zover mogelijk, zijn spoorwegondernemingen verplicht actief bijstand te verlenen.” Ook wordt in de toelichting duidelijk gemaakt dat van reizigers niet mag worden verlangd dat ze zelf accommodatie moeten betalen.

Treinreiziger.nl constateert dat in heel Europa spoorwegmaatschappijen moeite hebben om de verordening na te leven. Zo regelde Thalys geen accommodatie voor reizigers die in juli massaal strandden in Brussel en Parijs. Ook kent Treinreiziger.nl voorbeelden uit Duitsland en Zwitserland waarbij reizigers geen hotelaccommodatie werd aangeboden, terwijl de eindbestemming niet bereikt kon worden.

This post was last modified on 24 september 2022 13:52

Bekijk reacties

    • Ik bedenk me ook wel drie keer om nog later op de avond de trein te nemen. Het risico om met al die storingen bij ProRail niet thuis te komen is substantieel.

      • Misschien kun je het artikel lezen. NS kan geen vervangend vervoer regelen, is ProRail helemaal nniet verantwoordelijk voor

    • Precies deze situatie is expliciet beschreven in Artikel 41.5 van de hoofdrailnetconcessie:

      "NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur)."

      Dus als NS de laatste trein niet kan laten rijden, dan is het niet eens voldoende als ze je met een bus naar het station van bestemming brengen, dan moeten ze je thúis brengen (of waar je dan ook naar onderweg was).

    • Ik heb niet bepaald de indruk dat NS wel in actie was gekomen als de storing al om 21:00 ontstaan was.

    • @Brabo: ik hoop je dat je dat ook aan overheden durft te zeggen die de reiziger met beleid (dure parkeervergunningen, geen parkeervergunningen etc.) de auto uit motiveren met de trein als zeer goed en betrouwbaar alternatief.

  • Welke vergoeding heb je recht op naast de 100% restitutie, als je zoals de meeste reizigers bent blijven zitten?

  • “Vannacht hebben rond de 100 treinreizigers een hele nacht moeten wachten op station Amersfoort, terwijl het NS personeel wel fijn naar huis gebracht werd”

    Het is wel duidelijk hoe NS tegen zijn klanten aan kijkt: btalen en verder je waffel houden. Het personeel is koning.

  • NS heeft thuisbrengplicht:
    Als de laatste trein niet rijdt mag je,na overleg met klantenservice,een taxi nemen op kosten van NS!

  • Het personeel gaat gewoon naar huis en is niet bereid zich te bekommeren om de betalende reizigers? Invalpersoneel personeel is er duidelijk ook niet en er men moet gewoon wachten tot de vroege dienst begint?

    • Als er wel een conducteur zou besluiten achter te blijven op het station kan die ook niets anders doen dan constateren dat de trein niet vertrekt en dat op kantoor niemand de telefoon opneemt.

    • Dat was in mei tijdens de werkzaamheden tussen Meppel en Groningen ook zo. Toen strandden 's nachts regelmatig reizigers te Assen (waar moest worden overgestapt van treinvervangende bus op treinvervangende bus, waarbij de laatste vaak niet kwam). Ten einde raad belden die dan de Politie, die hen dan naar Groningen bracht. Ondertussen zaten de NS'ers dan in de kantine van Qbuzz te wachten op hun taxi, waar ze dan als popsterren in verdwenen zonder hun klanten een blik waardig te gunnen.

      Ik ken een aantal mensen die dat hebben meegemaakt. Die weten nog heel goed welke conducteurs dat betrof. Dat zijn dezelfde conducteurs die erover vallen als de betreffende reizigers hen niet teruggroeten in de trein.

  • Het wordt duidelijk tijd voor zelfrijdende treinen. Ongelukken worden met machinisten niet voorkomen en wel heb je dit soort problemen door met een bemanning te rijden.

    • Echter dan wel in combinatie met zelfreparerende treinstellen, zelfreparerende spoorrails en software en zichzelfopruimende autowrakken op spoorwegovergangen...

      Zoiets???

    • De zelfrijdende trein, die komt er voorlopig nog niet en gaat ook niet de stroingen voorkomen. Ben zelfs bang voor meer storingen. Blijf vooral dromen over de zelfrijdende trein...

  • Het naarste vond ik nog wel dat ik om 3:33 de meldkamer van de NS gemeld had dat er mensen konden flauwvallen. Ik kreeg geen reactie, maar 2 uur later werd er dus wel een flauwgevallen passagier afgevoerd door de ambulance. Werkt de meldkamer app nog wel, of is dit nep?
    Ook waren de bewakers op het station agressief en commanderend, terwijl de reiziger slechts goed advies en bemoedigende woorden nodig had.

      • Het gaat vooral om de respons-tijd.

        NS-spindocters en klanten die allergisch zijn voor klagen kunnen op twee manieren reageren:

        1) het was maar een flauwte
        of
        2) dit is ernstig: we moeten grondig uitzoeken of we als organisatie ook bij deze omstandigheden alert en capabel reageren als het WEL ernstig is.

        • Ik begrijp wel dat er mensen van hun stokje gaan als ze onverwacht een nacht moeten doorhalen op een lege maag.

          Dat is dan de derde regel die NS heeft overtreden:
          1) NS heeft de reizigers niet thuisgebracht conform the HRN concessie,
          2) NS heeft de reizigers geen gratis overnachting aangeboden conform verordening 1371 / 2007,
          3) NS heeft de reizigers geen gratis maaltijden aangeboden conform verordening 1371 / 2007.

          Mocht NS de gestrande reizigers ook nog verboden hebben om desgewenst de trein en het station te verlaten, dan heeft NS zich bovendien hoogstwaarschijnlijk schuldig gemaakt aan culpoze vrijheidsberoving, een misdrijf waar tot 6 maanden gevangenisstraf op staat.

        • @Johan. Als NS denkt onder VERPLICHTINGEN uit te kunnen komen door gewoon niets te regelen en eigenlijk niet eens de moeite te nemen het 'overmacht' te noemen, dan is het tijd om NS veel strenger aan aan die verplichtingen te houden. Laat NS in dit soort gevallen maar bewijzen dat het heeft voldaan aan de inspanningsverplichting. Laat NS alle inspanningen om de reizigers op te vangen maar registreren. Dan kan er achteraf gecontroleerd worden of NS voldoende aan de inspanningsverplichting heeft voldaan. En dan gewoon hele dikke boetes uitdelen als de inspanning niet voldoende blijkt. Als 'incidenten' telkens een paar miljoen kosten, dan lukt het een volgende keer wellicht wel om fatsoenlijk met mensen om te gaan. Elke NS'er die ook maar zijdelings met dit incident te maken heeft gehad en het niet heeft opgelost, moet zich dringend afvragen of hij/zij wel helemaal in orde is. Ik weet het antwoord wel.

    • Ik kan bevestigen dat het Service en Veligheidspersoneel agressief overkwam. Toen een OV chipkaartpoortje niet direct openging, ging een medewerker er hard tegenaan beuken en werd hierom hard gelachen door een collega. Ook werd er veelvuldig hardop gescholden. Na ondersteuning van politie werd het beter.

    • Er staat op de stickers ook van bij directe hulp of in geval van nood 112 bellen. Als mensen dreigen flauw te vallen bel je dus 112, niet de NS meldkamer...

      • Mooi dat je een de reizigers in kwestie corrigeert. Maar gaat de NS-centralist dat ook zeggen als iemand bij hartfalen van een medereiziger de sos-knop indrukt? En zo ja (want dan kan het beste zijn), laat de centralist het dan voor de komende uren daarbij of gaat de centralist er op toezien dat de boodschap bij 112 is binnengekomen en voorbereidingen treffen voor de aankomst van een ambulance op het betreffende station?

  • Leve het personeelstekort, brood uit de hemel voor NS. Kunnen ze nog verder afschalen. Dit bedrijf is rot en ziek, keer op keer rekt het de grenzen op van service en respect voor de reizigers. Als er dan geen taxi's of bussen zijn, dan zijn er altijd nog hotels om gestrande reizigers onder te brengen. In het kader van de zorgplicht van een vervoersbedrijf. NS doet alleen zijn best als de nieuwe concessie binnen gehengeld moet worden met goede voornemens. Hoog tijd dat NS eens wat lijnen kwijtraakt!

    • Wat mij betreft is het in 2025 tijd voor een nieuw elan en alles regionaliseren en liberaliseren. M.a.w. opheffen de NS en alles uitbesteden aan de provincies. De provincies hebben veel meer aandacht voor de noden en de behoeften van de reizigers. Zo kunnen alle sprinterlijnen zonder problemen naar de provincies en de IC lijnen krijgt de provincie met het eindpunt buiten de randstad de regie. Verder moeten de stations naar Prorail toe en de overheid moet Prorail verplichten dat er op grote en overstap stations altijd personeel aanwezig is voor calamiteiten. In de randstad zal gewerkt moeten worden aan het metrofiseren van de drukste treinlijnen opdat dan meer mensen mee kunnen en het OV echt de auto deels kan vervangen. Denk aan Leiden - Dordrecht en Amsterdam Noord - Amsterdam CS - Amsterdam Zuid - Schiphol (ja 2 lijnen Schiphol tunnel vermetrofiseren) - Leiden. In de toekomst zal deze lijnen met zelfrijdende metro's gereden kunnen worden. De NS gaat al verdwenen uit Schotland en NRW, nu nog uit Nederland.

      • Niks uitbesteden. Tussen Rotterdam en Groningen heb je te maken met zeven provincies. Als al die zeven provincies eerst met elkaar moeten overleggen, wie wat moet gaan doen op een optredend probleem aan te pakken, dan zijn we zeventig dagen verder en staan ondertussen de passagiers nog in Amersfoort.
        De provincies zijn prima voor de boemeltjes in hun achtertuin, waar zij het raam van hun provinciehuis zicht op hebben, Maar laten ze van landelijke verbindingen afblijven.
        Nederland moet geen spoorlappendeken worden. Verbetering moet bij NS zelf en bij ProRail plaats vinden.

        • Het is twijfelachtig of het juridisch überhaupt houdbaar is om intercityverbindingen nog onder te brengen in een concessie. Zie https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/allrail/prod/uploads/2022/09/Brandbrief_VCIenW-ALLRAIL-08-09-2022.pdf . Maar in ieder geval is een onderhandse gunning geen vereiste om als nationale overheid te regie te kunnen nemen. Als we onderhands blijven gunnen is er over zeventig jáár netto nog niets verbeterd bij NS.

        • Groningen en Drenthe werken samen met het OV en Gelderland, Overijssel en Overijssel ook. Limburg, Brabant en Gelderland werken ook al samen met de Maaslijn. En Groningen, Friesland en Drenthe werken samen met het aanbesteden van treindiensten. Grotere OV aanbestedingen worden door provincies samen gedaan. Ook RNet in de Randstad is ook een samenwerkingsverband. Het samenwerken van provincies om deze IC lijnen goed te exploiteren zie ik niet als probleem. Verder zorgt het er wel voor dat de IC beter geïntegreerd wordt met het lokale OV netwerk in de provincies. Verders hebben de provincies in het achterland zelf belang bij goed OV naar de randstad, dus dit zullen ze goed afhandelen. Ik verwacht door deze aanpak dat ook de trein een aantrekkelijk alternatief wordt om van de achterland provincies naar de randstad te reizen en v.v. en dit dezelfde positieve effecten heeft als het uitbesteden van onrendabele lijnen aan de provincies. Ik zie hier dus een boel kansen om het OV daadwerkelijk te verbeteren. Dito met het vermetrofiseren van lijnen in de Randstad.

      • Treindiensten bij de provincie leggen gaat niks oplossen, zorgt alleen maar voor meer problemen. Zeker bij treinen die door meer provincies rijden. Ook daar is geld heilig en als dat er niet is, mag de reiziger het uitzoeken.

        • Het heeft risico's, maar provincies hebben nog een groot belang om zich als nuttig te profileren richting de burger en de kiezer omdat ze om de paar jaar opgeheven dreigen te worden als bestuurslaag. Maar het Rijk heeft deze angst om begrijpelijke redenen helemaal niet. Haar prikkel is om binnen budget te blijven, geen politieke trammelant, en dividend te scoren, bestuurlijk is dat gewoon belasting op treinreizen aangezien de NS een bijna-monopolist is.
          Het zal niet alleen voor het Nederlands belang zijn geweest om de concessie voor het hoofdrailnet zo lang te verlengen.

  • Spoorwegbedrijven hebben altijd veel kritiek op luchtvaartmaatschappijen. Toch kunnen ze daar nog veel van leren, ook al gaat het daar ook niet altijd goed. Dit voorbeeld toont aan dat de NS - maar ook spoorbedrijven elders in Europa - er nog steeds niet is voor de klanten. Men is met de techniek en het personeel bezig en de klant lijkt een noodzakelijk kwaad. De oorzaak is niet eens van belang. Bij de SNCF had het te maken met het 's nachts sluiten van het net; hier met de techniek maar er is niemand in de leiding van dit bedrijf die ook maar enig begrip kan opbrengen voor de klant. Een beschamende vertoning en men kan het best de hele directie van NS de laan uit sturen.

    • In de luchtvaart heb ik het een aantal malen meegemaakt dat een vlucht niet ging, waardoor ik niet naar huis kon vliegen. Dit was meestal vanwege de weersituatie op Schiphol. Dan duurt het wel een eeuwigheid voor ze wat geregeld hebben, maar ze regelen het altijd. Het minste wat er toen voor mij geregeld is, is een kamer met ontbijt in een Holiday Inn in the middle of nowhere op een paar kilometer van het vliegveld (taxi was in beide richtingen geregeld), met 40 GBP aan tegoed voor eten en drinken en natuurlijk een ticket voor de eerstvolgende vlucht. Het beste was een vijfsterrenhotel in het centrum van Madrid met diner, ontbijt en lunch. Ook daar waren de ritten per taxi geregeld en werd ik overgeboekt naar een vlucht van een concurrerende maatschappij. Ik heb het echter ook wel meegemaakt dat al voor vertrek werd gemeld dat de kans dat de vlucht in Nederland zou landen heel klein zou zijn vanwege het weer. Toen werden we gedropt op het vliegveld van Munster en mochten we het verder zelf uitzoeken. Niet zo heel lang geleden had ik net een paar minuten meer dan 3 uur vertraging met een (goedkope) vlucht van Ryanair. Toen had ik de vergoeding van 250 euro binnen een week op de rekening staan.

      Als je dat vergelijkt met NS, dan doet de luchtvaart dat in elk geval een stuk beter. Op de 'NS Community' heb je mensen die al sinds maart wachten op terugbetaling van tickets van een Nightjet die niet vertrok. Als je daar dan werkt en daar weet van hebt, ben je geen knip voor de neus waard als je daar niet woedend van wordt. Als je op die afdeling verantwoordelijkheid draagt, moeten ze je verbieden ooit nog iets met klantcommunicatie te doen.

  • Het artikel klopt niet kan ik op basis van mijn eigen ervaring zeggen. Ik zat in de trein van 00:22 die naar Apeldoorn vertrok. Deze strandde t.h.v. Barneveld Noord en iedereen werd terug naar Amersfoort gebracht. Uiteindelijk is er voor de richting Apeldoorn om 03:15 een bus geregeld. Er was geen enkele (actieve) communicatie vanuit de NS over de reizigers naar Apeldoorn en verder.

    De reizigers naar Groningen zijn 2-3 keer in en uit een trein gestuurd. Uiteindelijk zou een 'extra' trein vertrekken omstreeks 01:45 en later om 03:00 maar volgens medereizigers (heb ik zelf niet gehoord) weigerde het personeel te vertrekken.

    • Het is mooi dat er uiteindelijk een bus naar Apeldoorn kwam, maar ook dat is zo te lezen bepaald niet volgens de geldende afspraken gegaan. NS heeft volgens de hoofdrailnetconcessie na een verstoring buiten de spits maximaal 1 uur de tijd om een vervangende bus voor te laten rijden en in dit geval duurde het dus meer dan dubbel zo lang. En ook het ontbreken van communicatie kan niet door de beugel, noch volgens de concessie, noch volgens de Europese regels.

      • Wat er wordt gecommuniceerd en wat er achteraf de werkelijkheid blijkt te zijn hoeft niet hetzelfde te zijn. De trein naar Groningen zou eerst veel eerder vertrekken en is over de stationsspeakers aangekondigd.

        Het zomaar diskwalificeren van iets als 'onzin' is te gemakkelijk. Het kan namelijk zo zijn dat en het personeel niet wil en het niet vanuit Prorail niet mogelijk is dat de trein rijdt.

Share

Recent Posts

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

4 uur terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

2 dagen terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

4 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

5 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

6 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

6 dagen terug