(c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden er geen treinen rijden. Volgens getuigen heeft er een bus van Amersfoort naar Apeldoorn gereden.
Volgens het ANP was er sinds vrijdagavond circa 23:00 uur geen treinverkeer mogelijk van en naar Amersfoort Centraal. Uit data van Treinposities.nl lijkt het echter alleen te gaan om de laatste trein naar Groningen en mogelijk ook om de laatste trein naar Apeldoorn, die beide om 1:06 uur hadden moeten vertrekken uit Amersfoort Centraal. Getuigen melden dat verder één andere trein zijn eindbestemming niet heeft bereikt.
Hessel Monhemius (28) vertelt tegenover de NOS dat reizigers rond 1:00 uur de trein naar Groningen moesten verlaten. Later mochten reizigers alsnog in een trein stappen, maar die vertrok niet. Pas rond 6:15 uur vertrok de trein uiteindelijk richting Groningen.
Ook Treinreiziger.nl heeft een e-mail binnengekregen van een reiziger die onderweg naar Zwolle heel de nacht in station Amersfoort heeft moeten doorbrengen. “Vannacht hebben rond de 100 treinreizigers een hele nacht moeten wachten op station Amersfoort, terwijl het NS personeel wel fijn naar huis gebracht werd” schrijft Bram Posch in de vroege ochtend in een e-mail aan Treinreiziger.nl.
Volgens hem was er nauwelijks NS-personeel te zien, en zou er ook iemand zijn flauw gevallen. Posch: “Mijn appjes aan de meldkamer NS (over het onwel worden, red.) hebben in elk geval geen reactie uitgelokt bij de NS”. Volgens Posch is betreffende reiziger 2,5 uur later door een ambulance afgevoerd. Monhemius meldt tegenover de NOS dat de sfeer in zijn rijtuig gelaten was.
“Het is heel vervelend dat reizigers op het station zijn gestrand”, aldus een woordvoerder van de NS tegenover persbureau ANP. Het inzetten van vervangend vervoer, zoals bussen, was volgens haar “slechts mondjesmaat” mogelijk door het personeelstekort.
De Europese verordening 1371 / 2007 regelt dat een spoorvervoerder opvang moet regelen voor gestrande reizigers. “Wanneer geen hotelaccommodatie kan worden aangeboden, moet de kwaliteit van de alternatieve accommodatie de kwaliteit van een hotel zo dicht mogelijk benaderen” is te lezen in de interpretatie van de richtlijnen. Verder moet de bijstand op een duidelijke en toegankelijke manier worden aangeboden, indien nodig door een beroep te doen op alternatieve accommodatie. “Voor zover mogelijk, zijn spoorwegondernemingen verplicht actief bijstand te verlenen.” Ook wordt in de toelichting duidelijk gemaakt dat van reizigers niet mag worden verlangd dat ze zelf accommodatie moeten betalen.
Treinreiziger.nl constateert dat in heel Europa spoorwegmaatschappijen moeite hebben om de verordening na te leven. Zo regelde Thalys geen accommodatie voor reizigers die in juli massaal strandden in Brussel en Parijs. Ook kent Treinreiziger.nl voorbeelden uit Duitsland en Zwitserland waarbij reizigers geen hotelaccommodatie werd aangeboden, terwijl de eindbestemming niet bereikt kon worden.
This post was last modified on 24 september 2022 13:52
De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…
Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…
De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…
De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…
De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…
Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…