fbpx

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

25 sep 2022 14:39

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een intercity met aan boord 250 reizigers ontspoord. Een woordvoerder van de brandweer meldt dat daar geen gewonden bij zijn gevallen. Veel van de reizigers waren jongeren die de kermis in Weert hadden bezocht.

Onderzoek

NS meldt even voor 03.00 uur dat de reizigers met een vervangende trein naar Susteren worden gebracht, een plaats ten zuiden van Roermond. Daar stonden bussen klaar om reizigers naar de plaats van bestemming te brengen.

Het voorste deel van de trein is ontspoord. Dat treinstel staat nog wel rechtop, wat ook te zien is op beelden van lokale media. Hoe de trein kon ontsporen werd zondag in de loop van de dag duidelijk.  Bij het Limburgse dorp Leveroy blijkt de trein een aanrijding te hebben gehad met vermoedelijk een los stuk spoorstaaf. Hoe de spoorstaaf daar terecht is gekomen, is nog onduidelijk, meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. De landelijke eenheid van de politie doet technisch onderzoek naar de oorzaak van de ontsporing.

Geen gewonden

Verschillende hulpdiensten kwamen in de nacht ter plaatse. ProRail meldde in eerste instantie dat zich 500 passagiers in de trein bevonden, maar dat bleek later een onnauwkeurige schatting, stelt ProRail. De hoofdconducteur heeft na de ontsporing een rondgang door de trein gemaakt en telde volgens een NS-woordvoerder zo’n 250 passagiers. De NS-medewerker constateerde ook dat niemand gewond was geraakt.

Door de ontspoorde trein strandde ook de trein in de tegenovergestelde richting, meldt de NS-woordvoerder. Aan boord van die trein zaten vijftien passagiers. Zij zijn per bus naar Eindhoven gebracht. Zondag is het treinverkeer rond 14:00 uur weer hervat. NS slaagde er niet in om vervangende bussen in te zetten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Geen Jerommeke
1 jaar geleden

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de spoorstaaf. Een halve meter weegt al 80 kg. Dus je moet oersterk zijn om die staaf erop te leggen.

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geen Jerommeke

Niet gedurende enkele minuten gerealiseerd, maar zeker zwaarder dan 80kg en zonder modern hijsmaterieel geplaatst: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stonehenge

Het zou fijn zijn als de werkelijke oorzaak en eventuele daders bekend worden.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

U zoekt degenen die die keien zomaar in het landschaep hebben achtergelaten? Dan ook maar eens die Menhir-smijter eens zien op te sporen. Volgens horen zeggen heeft die gewoonlijk een blauw-wit gestreepte broek aan.

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Beste Dries, Destijds waren er waarschijnlijk geen getuigen met drank op en een mobieltje in de hand om filmopnamen te maken en het vervolgens uiteindelijk stoer te delen. In de huidige tijd is de kans daarop reëel. Echter in dit specifieke geval bestaat er altijd nog de kans zoals ProRail schrijft dat het geen opzet betreft, maar afgevallen lading van een werktrein. We wachten af.

bert sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ze hadden van de druïde toverdrank gekregen. Een had die drank niet nodig, want die was als kind in een vat toverdrank gevallen.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden

ProRail zal het eerst helemaal moeten uitzoeken voordat ze een uitspraak doen. Las dat de politie ook onderzoek doet. Is het een standaardprocedure dat politie ook deze ongevallen onderzoekt? Of is het per ongeval verschillend.

Mocht er sprake zijn van sabotage zijn dan heeft het ook juridische gevolgen. Zien wat de rol van de losse staaf is.

Vervelend dat NS geen bussen kon regelen. De toeleverende busbedrijven zullen ook last hebben van personeelstekort. Vooral op zondag.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Als iemand die spoorstaaf daar neergelegd heeft is het geen ongeval maar een ernstig strafbaar feit. Het ligt dus voor de hand dat de politie daar onderzoek naar doet.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Terecht, nu zijn we kwaad omdat er geen vervangend vervoer is, maar voor hetzelfde geld hadden er doden of gewonden kunnen vallen, trein kunnen kantelen etc. etc. Hier moet de politie onderzoek naar doen en in de hoop dat ze de daders op kunnen sporen en kunnen berechten voor een delict waar ze minimaal enkele jaren gevangenisstraf kunnen krijgen.

Simon P.
1 jaar geleden

In België is niet zo lang geleden iets gelijkaardigs gebeurd. Het ging toen om een spoorstaaf die klaar lag voor werkzaamheden.

Peter
1 jaar geleden

Weet er iemand om welk materieel/nummer van het materieel ging?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter

VIRM 9533 vlgns mij

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter

Volgens mij was het VIRM 8633.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Klopt, 8633

Wilhelm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter
Peter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Bedankt alletwee

Tonny
1 jaar geleden

Dit is weer een voorbeeld van te totale onkunde van het NS/Prorail dreamteam. Geen bussen, want natuurlijk niet. Op 2 (!) andere plekken in dezelfde regio ligt het treinverkeer plat. Er is geen marge meer, en dat is geen overmacht maar gewoon een keuze. Vervolgens heeft NS ook nog de keuze gemaakt om de aansluitingen op de Maaslijn in Roermond te torpederen. Echt, wat kunnen ze nog wel?

P.S. Dit staat allemaal compleet los van de (eventuele) sabotage, wat wel degelijk overmacht is.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Geen bussen. Het is zondag. En de bedrijven die bussen versturen in geval van calamiteiten hebben waarschijnlijk ook personeelstekort.

Vooruitziende blik om nu al te suggereren dat er sprake van totale onkunde is. Je hebt je mening al gevormd.

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik heb bewondering voor uw onwankelbare verdediging – in talloze topics – van NS en andere spelers in de spoorsector. Uw geduld is schier eindeloos (dat van mij helaas niet).

Tonny
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik heb m’n standpunt in m’n eerste post al beargumenteerd: Je gaat niet op 2 plekken in de regio spoor buitendienst stellen en daarmee geen marge voor probleemoplossing meer hebben. Althans, mensen die enigszins weten wat ze doen, doen dat niet.

Natuurlijk heb je gelijk dat ik m’n mening al gevormd heb 😉

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik heb mijn mening ook gevormd. Nu is het een zondag, maar wat als je een belangrijke afspraak hebt en er zijn ook geen vervangende bussen, dan zal je die belangrijke afspraak missen. Mij lijkt dat je met OV bij problemen op vervangend vervoer moet kunnen rekenen en niet keer op keer genoegen moet nemen op een of ander excuus. Ik bekijk het nu van de perspectief van de reiziger en niet het perspectief van het personeel.

Anoniem
1 jaar geleden

9533 vlgns mij

ton jonker
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

8633.
Op de filmpjes is duidelijk een 6 bak te zien.

Chris
1 jaar geleden

Deze spoorstaaf was onderdeel van het programma Ontspoor je Gek, straks op 6 geproduceerd door Ome JdM. Grapje natuurlijk, maar wat ik hiermee wel wil aangeven is dat zo’n spoorstaaf er niet zomaar wordt neergelegd. Voorheen hadden we koperdieven die bepaalde lieden in het Haagse zat waren, nu zijn het spoorstaafleggers. In die zin wordt het tijd voor law and order rond het spoor.

Peter van den Berghe
1 jaar geleden

Net als in Amersfoort is het hier bij Weert ook weer een geval van gebrek aan oplossend vermogen. Inventiviteit wordt in dit bedrijf niet op prijs gesteld. Dat laat onverlet dat we blij moeten zijn dat het bij materiële schade is gebleven. NS zou er goed aan doen om een permanente calamiteitenstaf te hebben die zich niet alleen bezig houdt met de gevolgen in materieel opzicht maar vooral met de ge4evolgen voor de reizigers. Dat moet niet de uitkomst zijn van het oplossen van de materiële en personele kant maar moet de input leveren om aan een oplossing te werkien in alle opzichten. NS blijft in dat opzicht een sterk verouderd bedrijf