fbpx
Foto: Markus Mainka / Shutterstock

Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring

03 dec 2023 21:48

Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de nieuwe lowbudgettrein van GoVolta. Deze nieuwe ontwikkeling in het Europese treinverkeer belooft reizigers een voordelige manier om de meest bruisende steden van Europa te bereiken. De trein Amsterdam – Berlijn moet de eerste trein zijn. Later in 2024 moet ook een trein Amsterdam – Parijs van start gaan, en een trein Amsterdam – Basel.

In het kort:

  • GoVolta is een initiatief van Flywise. Nu al in de treinmarkt actief onder de naam Green City Trip.
  • Vanaf 1 mei is het de bedoeling dat de eerste internationale dagtrein gaat rijden. Dat zal zijn op de route Amsterdam – Berlijn.
  • De ticketverkoop moet medio januari 2024 van start gaan.
  • De goedkoopste treinkaartjes gaan € 10 kosten. Die zullen heel beperkt beschikbaar zijn.
  • Zitplaatsreservering is niet bij de prijs inbegrepen.

Trein Amsterdam – Berlijn

De lancering van deze dienst staat gepland voor 1 mei 2024. Treintickets zijn nu nog niet verkrijgbaar, maar het bedrijf heeft laten weten dat de ticketverkoop in januari zal starten. Wat de nieuwe treindienst zo aantrekkelijk maakt, is de ongekend lage startprijs van slechts € 10 voor een enkele reis. Dit tarief zal echter beperkt beschikbaar zijn. Voor een retourtje zal je een gemiddelde prijs van € 50 à € 60 kwijt zijn, exclusief de kosten voor een zitplaatsreservering.

Reizigers kunnen zonder extra kosten handbagage meenemen. Of het mogelijk is om zonder bijbetaling een grote koffer mee te nemen, wordt nog nader bepaald. De reis van Amsterdam naar Berlijn duurt ongeveer acht uur. Dat is ongeveer twee uur langer dan de gebruikelijke trein naar Berlijn. Deze langere reistijd wordt echter gecompenseerd door de aantrekkelijke ticketprijzen.

Comfort en capaciteit

De treinen van GoVolta zullen twee klassen hebben: Economy (2e klas) en Comfort (1e klas). Elke trein biedt plaats aan 800 reizigers. Dat is dus gelijk aan vier à vijf vliegtuigen. Elke trein zal ook een restauratie hebben. Het is nog onduidelijk welk type rijtuigen het bedrijf gaat inzetten.

Sommige lowbudgettreinen hebben die bewust niet vanwege de hoge kosten. Ook de NS-intercity naar Berlijn zal vanaf december tijdelijk geen bar/bistro meer hebben, totdat in oktober 2024 de nieuwe treinen zullen instromen. Initiatiefnemer Maarten Bastian legt de keuze uit: “We willen dat reizigers prettig kunnen reizen. Daar past vanwege de reisduur bij dat reizigers niet opgehokt zitten zoals bij budgetairlines, en daar hoort een restauratie ook gewoon bij.”

Het bedrijf kreeg eerder met de nachttreinen van Green City Trip kritiek. Voor bijna alles moest er bijbetaald worden. Samen liggen in één coupe? Bijbetalen. Beddengoed? Bijbetalen. Ontbijt? Bijbetalen. Het principe is gekopieerd van lowcostairlines. Het is een bewuste keuze. “Anders is het vliegtuig het goedkoopst, en kiezen mensen niet voor de trein. En dat willen we juist wel” vertelde Bastian eerder aan Treinreiziger.nl.

Dienstregeling

De trein vertrekt dagelijks om 8:34 uur vanuit Amsterdam Centraal en maakt stops in Amersfoort (9:14), Deventer (9:52) en Hengelo (10:28), om uiteindelijk om 16:30 uur in Berlijn Hbf aan te komen. De terugreis vanuit Berlijn Hbf begint om 13:27 uur, met een geplande aankomst in Amsterdam rond 21:00 uur. Al met al duurt de treinreis circa acht uur.

28 gedachten aan “Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring”

  1. Jim schreef:

    Geen website, geen e-mailadres, en geen enkele indicatie van waar ze binnen 6 maanden een hele sleep materieel vandaan gaan halen. Laten we aannemen dat ze van NS de hele vloot ICR met TRAXX-locomotieven over mogen nemen. en dan. kunnen die naar Parijs of Berlijn? zo ja, is dat zo snel geregeld?

    1. Juriaan schreef:

      Voor dagtreinen is er internationaal genoeg te huur. Daar hoeven ze echt geen ICR voor over te nemen dat dan eerst nog voor het buitenland moet worden aangepast.

    2. Joris schreef:

      Die website komt natuurlijk pas half januari als de kaartverkoop van start gaat.

    3. Anoniem schreef:

      Zat vectrons of traxx locomotieven die in nl en duitsland kunnen.
      Die heb je wel geregeld, zelfde voor wagons die vooor 140/160 geschikt zijn. Wagons die 200 kunnen zijn lastiger.
      De trein is vooral langzamer doordat ze in duitsland niet op de hsl hannover-berlijn 200 gaan rijden, wat de ic berlijn wel doet.

      1. Anoniem schreef:

        En dat ze twee keer lang stil moeten staan in bad bentheim en hannover.

  2. Brabo schreef:

    €10 naar Berlijn? Ik ben benieuwd hoe snel ze failliet zijn.

  3. Gertjan Stamer schreef:

    Nu… is AmsterdamBerlijn ruim 6 uur rijden en volgens schema in artikel ruim 8 uur. Mis ik soms wat of lees ik het verkeerd ?

    1. Otto schreef:

      Dit is een andere vervoerder. Die hebben 8 uur nodig maar wel tegen veel lagere tarieven.

    2. Anoniem schreef:

      Ze gaan on duitsland niet over de hogesnelheidslijn van hannover naat berlijn. En ze hebben minder hoge prioriteit in de dienstregeling, waardoor ze langzamer zijn.

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dit is wel erg goedkoop reizen naar Berlijn en tussen gelegen stations, als het maar niet goedkoop is duurkoop wordt. Opvallend is dat ze als eindbestemming Flughafen BER hebben, zou je dus zo met een vliegtuig terug kunnen vliegen, budget airline wel te verstaan als je moe gezeten bent na die lange treinreis…

    1. Anoniem schreef:

      Dat eindpunt zal te maken hebben met de opstelmogelijkheden bij Schönefeld.

  5. Ton Spies schreef:

    Fantastisch initiatief.
    Pioniers gaan door ondanks kritiek.
    Ik koop graag een origineel ticket voor een tientje als collectors item.

    1. Realisme graag schreef:

      Dat zal zeker een collectors item worden want waarschijnlijk zijn er per trein maar twee tickets van €10.

    2. Annemiek schreef:

      Ik denk niet dat het te verwachten valt dat je een ticket voor deze trein bij een loket, uit een automaat of met de post kunt verkrijgen. Hooguit een e-ticket dat thuis geprint kan worden. Voor de rest gewoon qr-codes op de telefoon.

  6. Bobbie schreef:

    Vanaf wanneer is het mogelijk om trein-tickets te kopen???
    Ik wil graag gebruik maken van deze optie.

  7. Opa Ties schreef:

    “Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring”

    Dat noem ik niet een “betaalbare reiservaring” maar een onrealistisch afbraaktarief. Een kind kan begrijpen dat het gemiddelde tarief vele malen hoger zal liggen wil GoVolta niet binnen de kortste keren bankroet gaan.

    1. Annemiek schreef:

      Ik heb net even vluchtig zitten rekenen en aan de hand daarvan denk ik dat er bij de verkoop van grote aantallen tickets tegen deze tarieven wel degelijk een business case mogelijk is, mits echter middels die tarieven een zeer hoge bezettingsgraad wordt gerealiseerd.

      Realistischer lijkt het me echter om grotere aantallen tickets tegen een wat hoger, maar nog steeds voordelig, tarief te verkopen. Bijvoorbeeld 19 euro (ter vergelijking: dat is ook het laagste tarief voor een zitplaats in de nachttrein naar Wenen).

      Als het bedrijf adverteert met tickets vanaf 10 euro, zullen mensen zich al bekocht voelen zodra hen een prijs van bijvoorbeeld 25 euro wordt voorgeschoteld, terwijl dat nog steeds hardstikke goedkoop is.

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    “GoVolta is een initiatief van Flywise.” Citaat.
    Lees de reacties van eerdere boekingen via Flywise op internet, dan zou ik mij wel twee keer bedenken om voor zo’n promotie of actieprijs in de trein te stappen. Men waarschuwt altijd dat als je iets “te” goedkoop op een website aantreft men goed moet nagaan of het wel betrouwbaar is en verstandig is om een aankoop te doen en dat geldt zeker ook voor deze tien Euro treinreis. Ik ga het zeker niet doen en voor een collectors item onnodige risico’s te nemen is ieders eigen verantwoordelijkheid en lijkt het bijna op Russisch roulette, gaat alles goed heb je geluk en anders helaas pindakaas voor deze in het WTC Rotterdam gevestigde Flywise. Bezint eer ge begint en anders toch nog goede reis naar…?

    1. Karel Geerts schreef:

      Dat er behoefte is aan een goedkopere maar tragere trein dan DB/NS bieden is duidelijk. Maar de hier genoemde prijzen zijn natuurlijk niet realistisch. Anderzijds moeten de DB/NS verstandig zijn om niet te zwichten voor het gedram om steeds meer tijdwinst als dat de kosten en de prijzen explosief doet stijgen.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Gaan deze treinen in Duitsland via Magdeburg en Berlin Wannsee rijden? Misschien nemen ze de BarBistrorijtuigen wel van DB over! Het is eigenlijk het Nederlandse Flixtrain lijkt het wel. Misschien eerst weer die paarse Touristick rijtuigen of Misschien wel Belgische M4 of I10 rijtuigen. Maar het kunnen straks ook de huidige DB rijtuigen of na toelating onze good old ICR bakken worden. Welke loco’ s komen er voor? De voormalige NS 1700nen tot Bad Bentheim en de bekende rode locomotieven van DB in Duitsland? Dat betekent weer ouderwetse locwisselen aan de Nederlandse Duitse grens! We zullen het komend jaar wel zien hoe het er uit gaat zien! Mag je ook mee met deze trein op Interrail? Bij Flixtrain dacht ik het niet of bij uitzondering. Word het Deutschlandticket en Niedersacksenticket op de Go Volta trein wel geaccepteerd? Ben benieuwd naar de toekomst van dit nieuwe bedrijf!

    1. Tim H schreef:

      Gezien de rijtijd tussen Berlin Hbf en Flughafen BER mag je aannemen dat er bij Berlijn HBf via de tunnel en Südkreuz wordt gereden en dat maakt rijden via Magdeburg zeer onwaarschijnlijk.

      Oude DB rijtuigen zijn er nog overal in overvloed. Van oude D-trein rijtuigen, IC1 rijtuigen tot Silberlingen. Dan ga je echt geen Belgische wagens huren.

    2. Opa Ties schreef:

      Ik verwacht dat ze alleen hun eigen tickets zullen accepteren net als Flixtrain.

  10. ton jonker schreef:

    Via Magdeburg zeker goed mogelijk, verder langs Brandenburg en dan iets voorbij Werder via een verbindingsboog de Berliner Aussenring op en verderop er weer af naar Flughafen BER.

    1. TtC schreef:

      Een route via Magdeburg, Potsdam Hbf, Berlin Wannsee en de binnenring naar Berlin Hbf lijkt mij een snellere route als via de buitenring.

  11. Gerrit schreef:

    Vandaag (20/12) heeft TCS ICR rijtuigen van Arngem Goederen overgebracht naar Watergraafsmeer, NS logo afgeplakt met TCS logo dus..ICR in Berlijn te verwachten.

  12. David Nijenhuis schreef:

    De Bistro-rijtuigen gaan er niet komen, want die mogen van de Duitse netbeheerder nergens meer rijden. Dat is ook de reden waarom ze sinds 10 december aan de kant zijn gegaan.

  13. David Nijenhuis schreef:

    Het is medio-februari en de site van Go Volta staat nog steeds op slot. Zijn er dwarsliggers ontstaan?

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Ze lopen elk geval achter op hun schema, en hoe meer dat oploopt, hoe groter de kans op uitstel is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *