fbpx
(c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

24 sep 2022 8:15

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden er geen treinen rijden. Volgens getuigen heeft er een bus van Amersfoort naar Apeldoorn gereden.

Uren vertraging

Volgens het ANP was er sinds vrijdagavond circa 23:00 uur geen treinverkeer mogelijk van en naar Amersfoort Centraal. Uit data van Treinposities.nl lijkt het echter alleen te gaan om de laatste trein naar Groningen en mogelijk ook om de laatste trein naar Apeldoorn, die beide om 1:06 uur hadden moeten vertrekken uit Amersfoort Centraal. Getuigen melden dat verder één andere trein zijn eindbestemming niet heeft bereikt.

Hessel Monhemius (28) vertelt tegenover de NOS dat reizigers rond 1:00 uur de trein naar Groningen moesten verlaten. Later mochten reizigers alsnog in een trein stappen, maar die vertrok niet. Pas rond 6:15 uur vertrok de trein uiteindelijk richting Groningen.

Geen vervangend vervoer

Ook Treinreiziger.nl heeft een e-mail binnengekregen van een reiziger die onderweg naar Zwolle heel de nacht in station Amersfoort heeft moeten doorbrengen. “Vannacht hebben rond de 100 treinreizigers een hele nacht moeten wachten op station Amersfoort,  terwijl het NS personeel wel fijn naar huis gebracht werd” schrijft Bram Posch in de vroege ochtend in een e-mail aan Treinreiziger.nl.

Volgens hem was er nauwelijks NS-personeel te zien, en zou er ook iemand zijn flauw gevallen. Posch: “Mijn appjes aan de meldkamer NS (over het onwel worden, red.) hebben in elk geval geen reactie uitgelokt bij de NS”. Volgens Posch is betreffende reiziger 2,5 uur later door een ambulance afgevoerd. Monhemius meldt tegenover de NOS dat de sfeer in zijn rijtuig gelaten was.

“Het is heel vervelend dat reizigers op het station zijn gestrand”, aldus een woordvoerder van de NS tegenover persbureau ANP. Het inzetten van vervangend vervoer, zoals bussen, was volgens haar “slechts mondjesmaat” mogelijk door het personeelstekort.

Rechten bij een verstoring

De Europese verordening 1371 / 2007 regelt dat een spoorvervoerder opvang moet regelen voor gestrande reizigers. “Wanneer geen hotelaccommodatie kan worden aangeboden, moet de kwaliteit van de alternatieve accommodatie de kwaliteit van een hotel zo dicht mogelijk benaderen” is te lezen in de interpretatie van de richtlijnen. Verder moet de bijstand op een duidelijke en toegankelijke manier worden aangeboden, indien nodig door een beroep te doen op alternatieve accommodatie. “Voor zover mogelijk, zijn spoorwegondernemingen verplicht actief bijstand te verlenen.” Ook wordt in de toelichting duidelijk gemaakt dat van reizigers niet mag worden verlangd dat ze zelf accommodatie moeten betalen.

Treinreiziger.nl constateert dat in heel Europa spoorwegmaatschappijen moeite hebben om de verordening na te leven. Zo regelde Thalys geen accommodatie voor reizigers die in juli massaal strandden in Brussel en Parijs. Ook kent Treinreiziger.nl voorbeelden uit Duitsland en Zwitserland waarbij reizigers geen hotelaccommodatie werd aangeboden, terwijl de eindbestemming niet bereikt kon worden.

96 gedachten aan “Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing”

  1. Brabo schreef:

    Eigen risico als je na middernacht nog de trein neemt.

    1. Anoniem schreef:

      Houd je mond als je weet wat goed voor je is.

      1. Anoniem schreef:

        voor iemand die _anoniem_ wilt blijven mag je wel kallum an doen

    2. Karel Geerts schreef:

      Ik bedenk me ook wel drie keer om nog later op de avond de trein te nemen. Het risico om met al die storingen bij ProRail niet thuis te komen is substantieel.

      1. TM schreef:

        Misschien kun je het artikel lezen. NS kan geen vervangend vervoer regelen, is ProRail helemaal nniet verantwoordelijk voor

    3. Johan schreef:

      Precies deze situatie is expliciet beschreven in Artikel 41.5 van de hoofdrailnetconcessie:

      “NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).”

      Dus als NS de laatste trein niet kan laten rijden, dan is het niet eens voldoende als ze je met een bus naar het station van bestemming brengen, dan moeten ze je thúis brengen (of waar je dan ook naar onderweg was).

      1. Otto schreef:

        Overmacht is tegenwoordig het toverwoord.

        1. Johan schreef:

          Als je je zaakjes niet voor elkaar hebt is alles overmacht. 😒

        2. CK schreef:

          Ook met overmacht kunnen ze de taxicentrales in de regio platbellen.

    4. dries molenaar schreef:

      kijk aan, een crypto NS-er

    5. Annemiek schreef:

      Ik heb niet bepaald de indruk dat NS wel in actie was gekomen als de storing al om 21:00 ontstaan was.

    6. lezer schreef:

      @Brabo: ik hoop je dat je dat ook aan overheden durft te zeggen die de reiziger met beleid (dure parkeervergunningen, geen parkeervergunningen etc.) de auto uit motiveren met de trein als zeer goed en betrouwbaar alternatief.

  2. Bram schreef:

    Welke vergoeding heb je recht op naast de 100% restitutie, als je zoals de meeste reizigers bent blijven zitten?

  3. Tim schreef:

    “Vannacht hebben rond de 100 treinreizigers een hele nacht moeten wachten op station Amersfoort, terwijl het NS personeel wel fijn naar huis gebracht werd”

    Het is wel duidelijk hoe NS tegen zijn klanten aan kijkt: btalen en verder je waffel houden. Het personeel is koning.

  4. Rene N schreef:

    NS heeft thuisbrengplicht:
    Als de laatste trein niet rijdt mag je,na overleg met klantenservice,een taxi nemen op kosten van NS!

    1. Eef schreef:

      NS heeft ze ook thuisgebracht, er was alleen 5 uur vertraging in Amersfoort. De problemen waren overigens pas om 5.30 uur opgelost.

      1. Rene N schreef:

        Veel plezier als je zelf eens 5 uur mag wachten.

  5. dries molenaar schreef:

    Het personeel gaat gewoon naar huis en is niet bereid zich te bekommeren om de betalende reizigers? Invalpersoneel personeel is er duidelijk ook niet en er men moet gewoon wachten tot de vroege dienst begint?

    1. Johan schreef:

      Als er wel een conducteur zou besluiten achter te blijven op het station kan die ook niets anders doen dan constateren dat de trein niet vertrekt en dat op kantoor niemand de telefoon opneemt.

    2. Anoniem schreef:

      De storing duurde sowieso tot half zes. Dus vervangend personeel had weinig zin.

    3. Annemiek schreef:

      Dat was in mei tijdens de werkzaamheden tussen Meppel en Groningen ook zo. Toen strandden ‘s nachts regelmatig reizigers te Assen (waar moest worden overgestapt van treinvervangende bus op treinvervangende bus, waarbij de laatste vaak niet kwam). Ten einde raad belden die dan de Politie, die hen dan naar Groningen bracht. Ondertussen zaten de NS’ers dan in de kantine van Qbuzz te wachten op hun taxi, waar ze dan als popsterren in verdwenen zonder hun klanten een blik waardig te gunnen.

      Ik ken een aantal mensen die dat hebben meegemaakt. Die weten nog heel goed welke conducteurs dat betrof. Dat zijn dezelfde conducteurs die erover vallen als de betreffende reizigers hen niet teruggroeten in de trein.

  6. dries molenaar schreef:

    Het wordt duidelijk tijd voor zelfrijdende treinen. Ongelukken worden met machinisten niet voorkomen en wel heb je dit soort problemen door met een bemanning te rijden.

    1. Brabo schreef:

      Ook die zijn niet opgewassen tegen het dagelijkse circus van infra en IT storingen..

    2. Wilhelm schreef:

      Echter dan wel in combinatie met zelfreparerende treinstellen, zelfreparerende spoorrails en software en zichzelfopruimende autowrakken op spoorwegovergangen…

      Zoiets???

    3. Mars schreef:

      De zelfrijdende trein, die komt er voorlopig nog niet en gaat ook niet de stroingen voorkomen. Ben zelfs bang voor meer storingen. Blijf vooral dromen over de zelfrijdende trein…

      1. 2N2 schreef:

        Misschien wel snel een VVMC-loze trein. Dat zorgvoorzieningen de Nederlandse reizigers al een hele verbetering zijn!

        1. 2n2 schreef:

          Zorgvoorzieningen = zou..

  7. Bram schreef:

    Het naarste vond ik nog wel dat ik om 3:33 de meldkamer van de NS gemeld had dat er mensen konden flauwvallen. Ik kreeg geen reactie, maar 2 uur later werd er dus wel een flauwgevallen passagier afgevoerd door de ambulance. Werkt de meldkamer app nog wel, of is dit nep?
    Ook waren de bewakers op het station agressief en commanderend, terwijl de reiziger slechts goed advies en bemoedigende woorden nodig had.

    1. Anoniem schreef:

      Het is vervelend maar of je daar nou flauw van valt?

      1. Realisme graag schreef:

        Misschien gezien het tijdstip in combinatie met wat alcohol en pilletjes.

      2. lezer schreef:

        Het gaat vooral om de respons-tijd.

        NS-spindocters en klanten die allergisch zijn voor klagen kunnen op twee manieren reageren:

        1) het was maar een flauwte
        of
        2) dit is ernstig: we moeten grondig uitzoeken of we als organisatie ook bij deze omstandigheden alert en capabel reageren als het WEL ernstig is.

    2. Johan schreef:

      Heeft NS wel gezorgd voor eten en drinken voor de gestrande reizigers?

      1. Bram schreef:

        Johan, dit werd expliciet geweigerd door de ns medewerkers aan de telefoon.

        1. Johan schreef:

          Ik begrijp wel dat er mensen van hun stokje gaan als ze onverwacht een nacht moeten doorhalen op een lege maag.

          Dat is dan de derde regel die NS heeft overtreden:
          1) NS heeft de reizigers niet thuisgebracht conform the HRN concessie,
          2) NS heeft de reizigers geen gratis overnachting aangeboden conform verordening 1371 / 2007,
          3) NS heeft de reizigers geen gratis maaltijden aangeboden conform verordening 1371 / 2007.

          Mocht NS de gestrande reizigers ook nog verboden hebben om desgewenst de trein en het station te verlaten, dan heeft NS zich bovendien hoogstwaarschijnlijk schuldig gemaakt aan culpoze vrijheidsberoving, een misdrijf waar tot 6 maanden gevangenisstraf op staat.

        2. Annemiek schreef:

          @Johan. Als NS denkt onder VERPLICHTINGEN uit te kunnen komen door gewoon niets te regelen en eigenlijk niet eens de moeite te nemen het ‘overmacht’ te noemen, dan is het tijd om NS veel strenger aan aan die verplichtingen te houden. Laat NS in dit soort gevallen maar bewijzen dat het heeft voldaan aan de inspanningsverplichting. Laat NS alle inspanningen om de reizigers op te vangen maar registreren. Dan kan er achteraf gecontroleerd worden of NS voldoende aan de inspanningsverplichting heeft voldaan. En dan gewoon hele dikke boetes uitdelen als de inspanning niet voldoende blijkt. Als ‘incidenten’ telkens een paar miljoen kosten, dan lukt het een volgende keer wellicht wel om fatsoenlijk met mensen om te gaan. Elke NS’er die ook maar zijdelings met dit incident te maken heeft gehad en het niet heeft opgelost, moet zich dringend afvragen of hij/zij wel helemaal in orde is. Ik weet het antwoord wel.

    3. Anoniem schreef:

      Ik kan bevestigen dat het Service en Veligheidspersoneel agressief overkwam. Toen een OV chipkaartpoortje niet direct openging, ging een medewerker er hard tegenaan beuken en werd hierom hard gelachen door een collega. Ook werd er veelvuldig hardop gescholden. Na ondersteuning van politie werd het beter.

    4. Mars schreef:

      Er staat op de stickers ook van bij directe hulp of in geval van nood 112 bellen. Als mensen dreigen flauw te vallen bel je dus 112, niet de NS meldkamer…

      1. lezer schreef:

        Mooi dat je een de reizigers in kwestie corrigeert. Maar gaat de NS-centralist dat ook zeggen als iemand bij hartfalen van een medereiziger de sos-knop indrukt? En zo ja (want dan kan het beste zijn), laat de centralist het dan voor de komende uren daarbij of gaat de centralist er op toezien dat de boodschap bij 112 is binnengekomen en voorbereidingen treffen voor de aankomst van een ambulance op het betreffende station?

  8. K. van Sambeek schreef:

    Leve het personeelstekort, brood uit de hemel voor NS. Kunnen ze nog verder afschalen. Dit bedrijf is rot en ziek, keer op keer rekt het de grenzen op van service en respect voor de reizigers. Als er dan geen taxi’s of bussen zijn, dan zijn er altijd nog hotels om gestrande reizigers onder te brengen. In het kader van de zorgplicht van een vervoersbedrijf. NS doet alleen zijn best als de nieuwe concessie binnen gehengeld moet worden met goede voornemens. Hoog tijd dat NS eens wat lijnen kwijtraakt!

    1. Baardstaart schreef:

      Wat mij betreft is het in 2025 tijd voor een nieuw elan en alles regionaliseren en liberaliseren. M.a.w. opheffen de NS en alles uitbesteden aan de provincies. De provincies hebben veel meer aandacht voor de noden en de behoeften van de reizigers. Zo kunnen alle sprinterlijnen zonder problemen naar de provincies en de IC lijnen krijgt de provincie met het eindpunt buiten de randstad de regie. Verder moeten de stations naar Prorail toe en de overheid moet Prorail verplichten dat er op grote en overstap stations altijd personeel aanwezig is voor calamiteiten. In de randstad zal gewerkt moeten worden aan het metrofiseren van de drukste treinlijnen opdat dan meer mensen mee kunnen en het OV echt de auto deels kan vervangen. Denk aan Leiden – Dordrecht en Amsterdam Noord – Amsterdam CS – Amsterdam Zuid – Schiphol (ja 2 lijnen Schiphol tunnel vermetrofiseren) – Leiden. In de toekomst zal deze lijnen met zelfrijdende metro’s gereden kunnen worden. De NS gaat al verdwenen uit Schotland en NRW, nu nog uit Nederland.

      1. bert sitters schreef:

        Niks uitbesteden. Tussen Rotterdam en Groningen heb je te maken met zeven provincies. Als al die zeven provincies eerst met elkaar moeten overleggen, wie wat moet gaan doen op een optredend probleem aan te pakken, dan zijn we zeventig dagen verder en staan ondertussen de passagiers nog in Amersfoort.
        De provincies zijn prima voor de boemeltjes in hun achtertuin, waar zij het raam van hun provinciehuis zicht op hebben, Maar laten ze van landelijke verbindingen afblijven.
        Nederland moet geen spoorlappendeken worden. Verbetering moet bij NS zelf en bij ProRail plaats vinden.

        1. Johan schreef:

          Het is twijfelachtig of het juridisch überhaupt houdbaar is om intercityverbindingen nog onder te brengen in een concessie. Zie https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/allrail/prod/uploads/2022/09/Brandbrief_VCIenW-ALLRAIL-08-09-2022.pdf . Maar in ieder geval is een onderhandse gunning geen vereiste om als nationale overheid te regie te kunnen nemen. Als we onderhands blijven gunnen is er over zeventig jáár netto nog niets verbeterd bij NS.

        2. Juriaan schreef:

          Aanbesteden hoeft niet per provincie, dat kan ook per treinserie zoals in Duitsland.

        3. Baardstaart schreef:

          Groningen en Drenthe werken samen met het OV en Gelderland, Overijssel en Overijssel ook. Limburg, Brabant en Gelderland werken ook al samen met de Maaslijn. En Groningen, Friesland en Drenthe werken samen met het aanbesteden van treindiensten. Grotere OV aanbestedingen worden door provincies samen gedaan. Ook RNet in de Randstad is ook een samenwerkingsverband. Het samenwerken van provincies om deze IC lijnen goed te exploiteren zie ik niet als probleem. Verder zorgt het er wel voor dat de IC beter geïntegreerd wordt met het lokale OV netwerk in de provincies. Verders hebben de provincies in het achterland zelf belang bij goed OV naar de randstad, dus dit zullen ze goed afhandelen. Ik verwacht door deze aanpak dat ook de trein een aantrekkelijk alternatief wordt om van de achterland provincies naar de randstad te reizen en v.v. en dit dezelfde positieve effecten heeft als het uitbesteden van onrendabele lijnen aan de provincies. Ik zie hier dus een boel kansen om het OV daadwerkelijk te verbeteren. Dito met het vermetrofiseren van lijnen in de Randstad.

      2. Mars schreef:

        Treindiensten bij de provincie leggen gaat niks oplossen, zorgt alleen maar voor meer problemen. Zeker bij treinen die door meer provincies rijden. Ook daar is geld heilig en als dat er niet is, mag de reiziger het uitzoeken.

        1. lezer schreef:

          Het heeft risico’s, maar provincies hebben nog een groot belang om zich als nuttig te profileren richting de burger en de kiezer omdat ze om de paar jaar opgeheven dreigen te worden als bestuurslaag. Maar het Rijk heeft deze angst om begrijpelijke redenen helemaal niet. Haar prikkel is om binnen budget te blijven, geen politieke trammelant, en dividend te scoren, bestuurlijk is dat gewoon belasting op treinreizen aangezien de NS een bijna-monopolist is.
          Het zal niet alleen voor het Nederlands belang zijn geweest om de concessie voor het hoofdrailnet zo lang te verlengen.

    2. Baardstaart schreef:

      PS Ik ben een Crypto FMN’er (Samenwerkingsverband geliberaliseerde vervoerders)

      1. 2N2 schreef:

        Zou FMN met voorstellen kunnen komen welke schaalgrootte qua concessies het aantrekkelijkst is? Misschien op grotere schaal dan provincies, meer vier of vijf regio’s vergelijkbaar met een Verkerhrsverbund in Duitsland met Intercityverbindingen naar de Randstad. Moet wel eind 2025 operationeel zijn dus geen tijd meer om op de politiek te wachten.

  9. Peter van den Berghe schreef:

    Spoorwegbedrijven hebben altijd veel kritiek op luchtvaartmaatschappijen. Toch kunnen ze daar nog veel van leren, ook al gaat het daar ook niet altijd goed. Dit voorbeeld toont aan dat de NS – maar ook spoorbedrijven elders in Europa – er nog steeds niet is voor de klanten. Men is met de techniek en het personeel bezig en de klant lijkt een noodzakelijk kwaad. De oorzaak is niet eens van belang. Bij de SNCF had het te maken met het ‘s nachts sluiten van het net; hier met de techniek maar er is niemand in de leiding van dit bedrijf die ook maar enig begrip kan opbrengen voor de klant. Een beschamende vertoning en men kan het best de hele directie van NS de laan uit sturen.

    1. Annemiek schreef:

      In de luchtvaart heb ik het een aantal malen meegemaakt dat een vlucht niet ging, waardoor ik niet naar huis kon vliegen. Dit was meestal vanwege de weersituatie op Schiphol. Dan duurt het wel een eeuwigheid voor ze wat geregeld hebben, maar ze regelen het altijd. Het minste wat er toen voor mij geregeld is, is een kamer met ontbijt in een Holiday Inn in the middle of nowhere op een paar kilometer van het vliegveld (taxi was in beide richtingen geregeld), met 40 GBP aan tegoed voor eten en drinken en natuurlijk een ticket voor de eerstvolgende vlucht. Het beste was een vijfsterrenhotel in het centrum van Madrid met diner, ontbijt en lunch. Ook daar waren de ritten per taxi geregeld en werd ik overgeboekt naar een vlucht van een concurrerende maatschappij. Ik heb het echter ook wel meegemaakt dat al voor vertrek werd gemeld dat de kans dat de vlucht in Nederland zou landen heel klein zou zijn vanwege het weer. Toen werden we gedropt op het vliegveld van Munster en mochten we het verder zelf uitzoeken. Niet zo heel lang geleden had ik net een paar minuten meer dan 3 uur vertraging met een (goedkope) vlucht van Ryanair. Toen had ik de vergoeding van 250 euro binnen een week op de rekening staan.

      Als je dat vergelijkt met NS, dan doet de luchtvaart dat in elk geval een stuk beter. Op de ‘NS Community’ heb je mensen die al sinds maart wachten op terugbetaling van tickets van een Nightjet die niet vertrok. Als je daar dan werkt en daar weet van hebt, ben je geen knip voor de neus waard als je daar niet woedend van wordt. Als je op die afdeling verantwoordelijkheid draagt, moeten ze je verbieden ooit nog iets met klantcommunicatie te doen.

  10. Anoniem schreef:

    Het artikel klopt niet kan ik op basis van mijn eigen ervaring zeggen. Ik zat in de trein van 00:22 die naar Apeldoorn vertrok. Deze strandde t.h.v. Barneveld Noord en iedereen werd terug naar Amersfoort gebracht. Uiteindelijk is er voor de richting Apeldoorn om 03:15 een bus geregeld. Er was geen enkele (actieve) communicatie vanuit de NS over de reizigers naar Apeldoorn en verder.

    De reizigers naar Groningen zijn 2-3 keer in en uit een trein gestuurd. Uiteindelijk zou een ‘extra’ trein vertrekken omstreeks 01:45 en later om 03:00 maar volgens medereizigers (heb ik zelf niet gehoord) weigerde het personeel te vertrekken.

    1. Johan schreef:

      Het is mooi dat er uiteindelijk een bus naar Apeldoorn kwam, maar ook dat is zo te lezen bepaald niet volgens de geldende afspraken gegaan. NS heeft volgens de hoofdrailnetconcessie na een verstoring buiten de spits maximaal 1 uur de tijd om een vervangende bus voor te laten rijden en in dit geval duurde het dus meer dan dubbel zo lang. En ook het ontbreken van communicatie kan niet door de beugel, noch volgens de concessie, noch volgens de Europese regels.

    2. Paul Lamote schreef:

      Dat lastete is onzin, de storing was uiteindelijk pas om 5.30 opgelost.

      1. Anoniem schreef:

        Wat er wordt gecommuniceerd en wat er achteraf de werkelijkheid blijkt te zijn hoeft niet hetzelfde te zijn. De trein naar Groningen zou eerst veel eerder vertrekken en is over de stationsspeakers aangekondigd.

        Het zomaar diskwalificeren van iets als ‘onzin’ is te gemakkelijk. Het kan namelijk zo zijn dat en het personeel niet wil en het niet vanuit Prorail niet mogelijk is dat de trein rijdt.

  11. bert sitters schreef:

    Om hoeveel reizigers ging het? Kon NS in dit uitzonderlijk geval geen taxibusjes regelen?
    Hoe komt het dat NS in dit uitzonderlijk geen landelijke crisiscoördinator kan inzetten, die het een en ander snel in werking kan zetten?

    1. Anoniem schreef:

      Schat rond de 200, verdeeld over richting Zwolle/Groningen en Apeldoorn. Later op de avond werden het er minder doordat sommige reizigers alternatief vervoer (familie, taxi) of overnachting hebben gevonden of terug naar Utrecht CS gingen om 2:38. Gok dat de helft overbleef. Richting Apeldoorn is een geheel gevulde enkeldeks touringbus vertrokken.

      De aanpak naar Apeldoorn en Groningen was ook compleet anders: reizigers naar Groningen mochten, ook toen het idee was dat er een bus kwam voor ze, in een warme trein wachten en werden bijgestaan door personeel, reizigers naar Apeldoorn in de stationstraverse.

      De situatie was chaotisch zonder informatie (er was een omroep die later incorrect zou blijken over de extra trein van 03:00 naar Groningen), met ook nog agressie incidenten.

      De storing was al eerder opgetreden, mijn trein was bij Bilthoven al eerder stilgevallen om dezelfde reden maar mocht na 10 min verder rijden naar Apeldoorn.

    2. Johan schreef:

      Taxibusjes bestellen is de normale procedure bij het uitvallen van een laatste trein. Het is niet zo praktisch om met een touringcar reizigers één voor één thuis te brengen.

      1. Anoniem schreef:

        Er werd niemand ‘thuis’ gebracht: alleen een bus naar station Apeldoorn en station Deventer is er geregeld. Zelf kon ik ‘gelukkig’ 40 min lopen vanaf het station (fietsenstalling zet op slot), maar reizigers naar Enschede, Almelo, en kleinere stations werden aan hun lot overgelaten.

        1. Johan schreef:

          Dat laat precies zien waarom in Artikel 41.5 van de hoofdrailnetconcessie staat dat NS reizigers in zo’n geval wél moet thuisbrengen: Reizigers wonen doorgaans niet op een station en aansluitend vervoer is niet altijd meer beschikbaar.

        2. Michiel schreef:

          Die reizigers waren sowieso niet in Enschede aangekomen vanwege geplande werkzaamheden, er reden geen treinen tussen Apeldoorn en Almelo. Er waren wel een vervangende bus geregeld (ik gok dat dat ook de bus was die de reizigers uiteindelijk in Amersfoort heeft opgepikt) maar die gaf sowieso geen aansluiting meer verder dan Almelo. Het lijkt me dat de voorwaarde dat de NS vervangend vervoer regelt alleen van toepassing is voor reizen die sowieso mogelijk waren geweest.

  12. Michiel schreef:

    Als je naar de treinposities kijkt lijkt het om meer dan de laatste twee treinen te gaan. Ook de voorlaatste trein naar Apeldoorn is gestrand, die was nog wel vertrokken uit Amersfoort maar lijkt teruggekeerd te zijn, en er was een trein gestrand in Soest. Ook waren diverse treinen van/naar Utrecht omgeleid te zijn via Hilversum.

  13. ton jonker schreef:

    Hoeveel beter wordt er in Duitsland gehandeld, vorig jaar 2x een taxi ‘gekregen’. Eenmaal zelfs over een afstand van ongeveer 220km!! (Hannover > Leer)

    1. Niels h schreef:

      Ja, uit mijn eigen ervaring is dat een van de dingen die in Duitsland echt veel beter geregeld zijn. Heb ook al twee keer een taxi gekregen voor een afstand van 100+ km

    2. Joost schreef:

      Het gebeurt in Nederland ook nog wel, als het om niet teveel mensen gaat, bijvoorbeeld aansluiting gemist (in mijn geval in Rotterdam naar Groningen door zelfmoord voor IC uit Brussel). Aankomst in Rotterdam was ruim na middernacht, net te laat voor laatste trein. Met 7 mensen in een taxibusje via Arnhem naar Groningen gebracht. Dat busje reed zo hard dat we die laatste trein bijna hebben ingehaald. De meter stond op 550 euro (voor NS dus).

  14. Anoniem schreef:

    Het jammere uit eigen ervaring is dat op station zwolle, naast rangerend personeel na de laatste trein ook geen personeel meer aanwezig is. Het rangerend personeel is er ook zeker niet om veel van de wakende positie uit te voeren.

    NS had, in mijn perspectief, best wel een vorm van transport kunnen regelen, op zijn minst. Maarjah vind een machinist die nog even 3 uur bij gaat leggen om naar groningen te rijden op een zaterdagochtend…

    1. Baardstaart schreef:

      De NS had ook slaapplaatsen aka hotels kunnen regelen voor de reizigers en dat ze dan de andere ochtend weer verder kunnen.

      1. Annemiek schreef:

        Ik slaap zelf regelmatig in het Mercure te Amersfoort. Meestal onverwacht. Dan bel ik even en dan is er altijd wel een kamer vrij. Een collega van mij heeft een voorkeur voor NH en daar zijn ook altijd nog kamers vrij. In beide hotels krijg je in deze periode het idee dat ze zo goed als uitgestorven zijn. Van de Valk in Leusden heeft zelf een busje paraat staan om gasten te kunnen ontvangen. Ik denk dat het met gemak had gelukt om 200 mensen te huisvesten voor een nachtje. Maar blijkbaar had niemand bij NS zin om hier enige verantwoordelijkheid te nemen. Je zou je er toch echt helemaal kapot voor schamen als je met een NS-logo op je jasje aan het werk moet.

        1. Ricardo schreef:

          Het probleem is alleen, welke informatie krijgt NS van ProRail over het oplossen van de storing? Als ik lees dat de NS een extra trein wilde laten rijden, heb ik het idee dat de informatie die NS ontving was dat de storing op korte termijn opgelost zou zijn en de trein verder zou kunnen rijden. Dan is de vraag, ga je voor honderden mensen hotelkamers zoeken als volgens de informatie die je krijgt de storing dadelijk opgelost is en je de mensen verder kan laten reizen?

        2. CK schreef:

          @Ricardo: Als het de NS schikt leggen ze wel gedurende de hele dag het treinverkeer plat vanwege een wissewasje (ongeacht of ProRail wel of niet aangeeft hoe lang de verstoring duurt), maar als ze moeite moeten gaan doen voor de reiziger indien er na een uur nog geen uitsluitsel is doen ze geen f***.

        3. bert sitters schreef:

          Het lijkt alsof NS niemand heeft die in dat geval de verantwoordelijk op zich neemt.
          Als die persoon er niet is, dat moet deze er komen. Met een takenpakket!

  15. Roelof schreef:

    Ook ik was de dupe van deze schaamteloze vertoning van NS. Er werd verteld dat de trein door prorail niet toegelaten werd in Zwolle. Personeel van NS blijkbaar bang voor reacties van reizigers aangezien er 6 agenten een paar uur op het station rondliepen. Van 2 tot 6:50 stilgestaan op het station. Zorg als vervoerder dan iig voor informatie en koffie voor je gestrande reizigers. Mij zien ze niet weer in de trein.

    1. Baardstaart schreef:

      En terecht. Ik vind het gedrag van de NS sowieso een grote reclamespot voor auto rijden en dat is precies wat de mensen gaan doen. En ook zou iedere gemeente toch veldbedden ter beschikking moeten hebben opdat ze een paar honderd mensen in een sportzaal / evenementenhal moeten kunnen opvangen in geval van calamiteiten.

  16. Tom schreef:

    Ik vraag mij trouwens af, wat er is gebeurd met de reizigers die in Zwolle zouden instappen in deze uitgevallen intercity naar Groningen. Weet iemand wat daarmee is gebeurd?
    Is daarvoor een extra trein ingezet vanaf Zwolle, of moesten ook zij wachten op de eerste trein van zaterdagochtend?

    1. Johan schreef:

      Volgens het archief van rijdendetreinen.nl heeft er voorbij Zwolle geen vervangende trein gereden. Maar ik denk dat voor het aantal reizigers dat na Zwolle (vertrek 1:45) nog in de gestrande trein 591 had willen stappen taxi(busje)s sowieso meer voor de hand liggen.

  17. Baardstaart schreef:

    Nu nog een duidelijk voorbeeldje waarom ik voor liberalisering van de treindiensten ben. Lees dit eens… https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/geen-treinen-weert—roermond-tenminste-tot-18-00-uur.html en er rijden wederom geen bussen. Als het een trein van Arriva betrof zouden er wel bussen rijden, omdat er zondags al een kalere dienstregeling met bussen gereden wordt en zo derhalve bussen vrij gemaakt kunnen worden. Overigens rijdt Arriva helaas niet tussen Roermond en Weert.

    PS. Ik ben een crypto FMN’er.

    1. Wilhelm schreef:

      Beste Baardstaart,

      Of gewoon zoals in de vorige eeuw: alle ov terug in overheidshanden, evenals transport van andere vitale voorzieningen zoals water, gas infrastructuur (RWS) en electriciteit.

      Bijkomend voordeel is daarmee dat we buitenladse maatschappijen zoals de ook in Nederland actieve Israëlische maatschappij Egged EBS niet financieel ondersteunen en we daardoor niet meer medeplichting zijn aan apartheid en bezetting door het Isrëlische regime.

      1. Annemiek schreef:

        In het huidige Rusland kunnen we zien waar jouw soort communistisch denken toe zal leiden.

      2. Wilhelm schreef:

        Annemiek, Dank voor jouw snelle “ingrijpen”. Echter jouw vergelijking over communisme gaat totaal niet op, want waar Rusland nu een half jaar hun buurland Oekraïne bezet en voor dood en verderf zorgt, doet Israël dat jegens hun buurland Palestina al ruim 55 jaren. Is bezettersstaat Israël volgens jou behalve Zionistisch ook Communistisch?

        1. Annemiek schreef:

          Het probleem van NS is juist dat het fungeert als een overheidsinstelling. Alle capriolen die ze uithalen, passen niet binnen een professionele omgeving.

      3. Simon schreef:

        @ Wilhelm
        Vitale infrastructuur voor drinkwater, gas en elektra is nog steeds in overheidshanden. Het beheer van wegen en waterwegen is, en ProRail komt, in overheidshanden.
        Het lijkt me een gepasseerd station om ook het vervoer in overheidshanden te leggen. Waarom zouden treinen en bussen nog gereden moeten worden door ambtenaren?

        1. Wilhelm schreef:

          Beste Simon. Op de vraag waarom?

          Juist om leveringszekerheid te garanderen, zoals destijds in vorige eeuw toen ook de busbedrijven nog in overheidshanden waren en steevast voor de NS bussen met streek- en stadsbuschauffeur ter beschikking stelden.

          En bovendien: om te voorkómen dat we zoals nu met de Israëlische busmaatschappij Egged EBS een omstreden regime financieel ondersteunen en daardoor medeplichtig zijn.

        2. Simon schreef:

          @ Wilhelm Leveringszekerheid?
          Zolang de overheid haar controlerende taken niet naar behoren uitvoert moet je haar zeker geen uitvoerende taken toebedelen.
          Denk aan de belastingdienst.

      4. Brabo schreef:

        Denken dat alles beter wordt naarmate erg nog meer staatsinvloed komt is wel heel erg naïef.

      5. Realisme graag schreef:

        Sorry Willem, maar zoals NS dagelijks aantoont is een overheidsbedrijf ongeschikt om een fatsoenlijke product te leveren. NS is slecht en duur.

      6. Simon schreef:

        @ Wilhelm
        Wat betreft EBS geldt het liberale motto;
        “Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral”.

        1. lezer schreef:

          Precies, eerst nog even het WK in Qatar spelen, en liefst winnen, en nog wat olie in Saoedi Arabië inkopen (waarbij we zoals altijd eerst zwart op wit hebben dat ze het geld niet zullen besteden aan de oorlog in Jemen).
          Maar als mensen als Wilhelm claimen dat ons medeleven en de grote financiële offers voor de Oekraïne deels ook gebaseerd zijn op de strategische positie van dat land en op onze slechte verstandhouding met Rusland dan geef ik ze geen ongelijk.

    2. Annemiek schreef:

      Een speerpunt van de huidige concessie was juist het feit dat vervangend vervoer erin gewaarborgd werd. NS was het daar helemaal mee eens en presenteerde zelfs een plan voor het optuigen van eigen busvloten op strategische plekken, zodat NS niet meer afhankelijk zou zijn van externe partijen die niet konden leveren. Dat inzicht is blijkbaar compleet verdwenen, want NS heeft er juist voor gekozen te doen waartegen het zichzelf wilde beschermen, namelijk de boel aanbesteden aan partijen die niet willen en kunnen leveren. Wat een incompetentie!

    3. Bert Sitters schreef:

      Arriva is ook zo flexibel niet. Ik heb meegemaakt tijdens werkzaamheden tussen Roermond en Eindhoven. Veel reizigers kozen er voor om via Venlo te reizen. Zoiets voel je vooraf op je klompen aan komen. Arriva koppelde echter geen extra treinstellen aan hun korte stelletjes. De Arriva treintjes puilden uit.
      Hoe weet je dat Arriva wel bussen achter de hand heeft? Ken jij hun scenario’s die ergens in werking gezet kunnen worden als dat nodig is?
      Wat NS nodig heeft is een calamiteitencoördinator, die contacten ligt met busbedrijven, taxibedrijven, hotels en gemeenten op sleutelpunten in het land en alles in een systeem zet. Als het nodig is, zoals onlangs in Amersfoort, moet dat snel in werking kunnen treden. Even contact opnemen met de juiste mensen die in het systeem zitten.

      1. Simon schreef:

        Er was bij de werkzaamheden destijds sprake van een fout reisadvies waarin de regiotrein als beter alternatief dan de bussen werd aangeprezen.
        Arriva had al langere treinstellen ingezet maar je kunt van zo’n klein bedrijf niet verwachten dat ze de inhoud van volle intercity’s kunnen verstouwen als mensen massaal de bussen negeren.
        Arriva regelt bij werkzaamheden zelf vervangend busvervoer, desnoods via andere busmaatschappijen.
        Natuurlijk heeft NS een calamiteitencoordinator, op papier.

        1. bert sitters schreef:

          Precies: Arriva is goed voor de boemeltjes en is niet instaat om stromen Intercity-reizigers te vervoeren.
          Wat is daar zie is toch een gebrek aan samenwerken en dat gaat opspelen als we ook een lappendeken op het hoofdnet krijgen.

        2. bert sitters schreef:

          @Simon.
          “Zij zijn groot en ik ben klein.”
          Overigens is Arriva helemaal niet klein, maar de grootste personenvervoerder in Europa en ook nog eens onderdeel van DB.

      2. Annemiek schreef:

        Tijdens de werkzaamheden aan de spoorboog bij Hoogeveen, die eigenlijk niet zijn uitgevoerd, in mei dit jaar, slaagde NS er niet in bussen in te zetten. In de Reisplanner werd structureel gemeld dat omreizen via Leeuwarden (met Arriva) niet de bedoeling was. Voor reizigers was het echter de enige optie om naar Zwolle te reizen, omdat NS zo ongelooflijk faalde. Vervolgens kreeg Arriva het verwijt van NS dat zij haar treinen niet voldoende verlengde.

      3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        “Hoe weet je dat Arriva wel bussen achter de hand heeft? Ken jij hun scenario’s die ergens in werking gezet kunnen worden als dat nodig is?” Arriva heeft zelf bussen en chauffeurs. Daardoor zijn ze wat flexibeler. Arriva heeft ook geen personeelstekort. Ze hebben wel een hoog ziekteverzuim sinds corona. Daardoor hebben ze (op veel kleinere schaal dan NS) ritten moeten schrappen.

  18. Frans E.R. Eekhout schreef:

    De thuisbrengplicht van NS geldt van een station tot een huisadres en in een taxi eventueel samen met andere reizigers, toch gebeurd dat niet altijd. Jaren geleden werd ik tot het dichts bijgelegen station door een taxi met andere reizigers gereden en kon rond 03.00 uur ‘s nachts een flink stuk naar huis gaan lopen. De taxi rit was gratis bleek toen ik telefonisch ernaar vroeg en kreeg zowaar bij h o g e uitzondering een gratis dagkaart 2e klas thuisgestuurd, maar dat zal NS waarschijnlijk niet altijd meer doen als er veel passagiers zijn die hiermee te maken krijgen.
    Geldt die thuisbrengplicht alleen bij NS of ook voor andere regionale vervoerders, weet iemand dat soms ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.