Foto: Ronnie Venhorst
Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op de Hanzelijn moeten reizigers naar Amsterdam en Schiphol nu omreizen via Amersfoort. Daardoor waren de treinen extra druk. NS zegt dit nu te gaan oplossen door de inzet van meer en langere treinen.
Sinds begin september kunnen er geen treinen rijden tussen Zwolle en Lelystad. De infrastructuur is na kortsluiting dusdanig beschadigd dat er zeker tot half december geen treinen kunnen rijden. Sindsdien kregen doorgaande reizigers naar Amsterdam, Schiphol en Den Haag het advies om via Amersfoort te reizen. De materieelinzet was daar echter niet op aangepast.
Rover ontving mede daardoor een fors aantal klachten over volle treinen van en naar Zwolle. Een woordvoerder van NS vertelde eerder tegenover lokale media dat treinen verlengen soms lastig was, doordat niet alle perrons lang genoeg zouden zijn. Er reden echter vrijwel geen treinen op maximale lengte op het traject.
Vanaf 3 oktober gaat NS nu langere treinen inzetten tussen Zwolle en Amersfoort. Bovendien laat de spoorwegmaatschappij vanaf 10 oktober vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden tussen de twee steden. De twee extra treinen zullen waarschijnlijk uit een enkel dubbeldek treinstel bestaan en te Amersfoort aansluiting geven op de intercity richting Amsterdam.
Als alternatief voor de trein rijden er bussen tussen Lelystad Centrum en Dronten. Helaas zijn er enkele dagen geweest waarbij NS niet over voldoende bussen beschikte, waardoor reizigers uren moesten wachten op vervangend vervoer.
Rover heeft NS gevraagd het vervangende busvervoer tussen Dronten en Lelystad te verbeteren. Reizigers moeten erop kunnen rekenen dat de in de reisplanner opgenomen bussen ook echt rijden. Dat is nu niet altijd het geval, aldus de reizigersvereniging.
Rover zegt verder blij te zijn dat er extra en langere treinen gaan rijden tussen Zwolle en Amersfoort. De reizigersorganisatie hoopt dat de dienstregeling nog verder wordt verbeterd door bijvoorbeeld de extra treinen te koppelen aan bestaande intercity’s. Reizigers zouden dan geen extra overstap meer hoeven te maken.
Het treinverkeer tussen Lelystad en Dronten ligt voorlopig stil als gevolg van de stroomstoring in Flevoland, begin september. ProRail meldde vorige week dat over een traject van zeven kilometer onder meer de bovenleiding, kabels, seinen en relaiskasten moeten worden vervangen. De kosten daarvan lopen in de miljoenen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 december 2022 13:53
Er rijden op vrijdag minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol omdat ProRail de tweede…
Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het…
Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…
Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…
De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…
Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog.…