X

Treinreizigers Schiphol – Utrecht vaakst last van storingen

Treinreizigers tussen Schiphol en Utrecht hebben in de eerste 7 maanden van 2013 (tot en met 1 augustus 2013) het vaakst te kampen gehad met de effecten van treinstoringen. Op dit traject werden reizigers zo´n 67 maal gehinderd door storingen, die bij elkaar opgeteld 155 uur duurden. Op het traject Leiden – Den Haag HS werd het kleinst aantal treinstoringen gemeld: slechts één. Dat blijkt uit analyses van treinreiziger.nl en rijdendetreinen.nl.

Ook tussen Amersfoort – Schiphol (59 maal) en Arnhem en Winterswijk (55 maal) hebben reizigers relatief vaak last van verstoringen. In de analyses van de websites zijn storingen soms aan meerdere trajecten toegekend. “Als er bijvoorbeeld door een defecte trein bij Ede minder treinen rijden tussen Schiphol en Nijmegen, dan telt die verstoring in deze analyse ook mee bij het traject Utrecht – Schiphol. Dit omdat reizigers ook daar hinder ondervinden”, legt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl uit. “Het is niet de bedoeling om op deze manier de kwaliteit van het spoor te meten. De cijfers laten alleen zien waar treinreizigers het meeste last hebben gehad van storingen.”

Drukste spoor
Alhoewel ProRail de precieze cijfers niet kan bevestigen, erkent de spoorbeheerder dat reizigers tussen Utrecht en Schiphol het vaakst last hebben van de effecten van storingen. “Het spoor rond Schiphol is het drukst bereden traject van Europa. Doordat het zo druk bereden is, kan er eerder iets kapot gaan. Vergelijk het met het aantal files en ongelukken van wegen. Op snelwegen kunnen er ook vaker ongelukken en files voorkomen dan op B-weggetjes” reageert ProRail-woordvoerder Mercedes Grootscholten. "Dat neemt overigens niet weg dat storingen vervelend zijn en dat Schiphol goed bereikbaar moet zijn. Daarom werken we bijvoorbeeld keihard aan een betere doorstroming bij Utrecht Centraal en aan een spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Schiphol.“

Weinig storingen
Minder druk bereden spoorlijnen lijken inderdaad minder vaak door storingen getroffen te worden. Zo waren er nauwelijks treinstoringen tussen Haarlem en Zandvoort (3 maal), Kampen – Zwolle (4 maal) en Maastricht – Eijsden (5 maal). Ook de noordelijke nevenspoorlijnen rond Groningen doen het goed. Reizigers tussen Leiden en Den Haag HS hebben het minst te maken gehad met verstoringen, slechts één keer. Er waren weliswaar op dit grotendeels viersporige traject wel vaker storingen, maar daardoor werden alleen de treinen naar Den Haag Centraal getroffen.

Prognoses
Uit de analyse blijkt verder dat in twee derde van de situaties (68,3%) de storing binnen de door NS gestelde prognose is opgelost. In 2011 was dat nog minder dan de helft. Bij 15% van de treinstoringen zit de eerste prognose er compleet naast en is de storing ook een uur na de prognose nog niet opgelost.

Sein- en wisselstoringen
Regelmatig duren storingen ook veel korter dan gedacht. Zo is 29% van de storingen al meer dan een uur voor de prognose opgelost. Sein- en wisselstoringen komen het meeste voor. Gemiddeld zijn die in iets meer dan twee uur opgelost. Er zijn echter grote verschillen. Soms komt er na een paar minuten alweer een bericht dat een verstoring is verholpen en een enkele keer duurt het meer dan 10 uur.

Defecte treinen
Ook defecte treinen zorgen regelmatig voor vertragingen, daar kwamen 175 storingsmeldingen over. Die verstoringen zijn gemiddeld echter het snelst opgelost: binnen één uur. Bij een defecte bovenleiding of herstelwerkzaamheden duurt het herstel juist het langst: gemiddeld langer dan 5 uur. Gelukkig komen die storingen minder vaak voor.

Afwijkingen
Rijdendetreinen.nl verzamelt sinds half januari 2011 informatie over treinstoringen. De gegevens worden door NS aan webontwikkelaars ter beschikking gesteld (NS API). Treinreiziger.nl heeft deze data van rijdendetreinen.nl gekregen en nader geanalyseerd. De websites merken op dat de analyses een goed algemeen beeld geven, maar dat de exacte cijfers kunnen afwijken van de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld doordat de storingsinformatie van NS niet juist is, maar ook door de wijze van analyseren.


Trajecten waar 25 storingen of meer aan toegekend zijn. (Het werkelijk aantal storingen kan soms iets lager zijn, zie daarvoor de toelichting)

  • Schiphol – Utrecht Centraal (67 storingen)
  • Amersfoort – Schiphol (59 storingen)
  • Arnhem – Winterswijk (55 storingen)
  • Den Haag Centraal – Utrecht Centraal (52 storingen)
  • Rotterdam Centraal – Utrecht Centraal (52 storingen)
  • Lelystad Centrum – Schiphol (47 storingen)
  • Den Haag HS – Rotterdam Centraal (44 storingen)
  • Amsterdam Centraal – Schiphol (43 storingen)
  • Leiden Centraal – Schiphol (41 storingen)
  • Leiden Centraal – Utrecht Centraal (38 storingen)
  • Almere Oostvaarders – Utrecht Centraal (30 storingen)
  • Alkmaar – Amsterdam Centraal (31 storingen)
  • Arnhem – Utrecht Centraal (32 storingen)
  • Amersfoort – Zwolle (30 storingen)
  • Groningen – Zwolle (30 storingen)
  • Amersfoort – Amsterdam Centraal (29 storingen)
  • ´s-Hertogenbosch – Nijmegen (29 storingen)
  • Rotterdam Centraal – Schiphol HSL (29 storingen)
  • Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal (29 storingen)
  • Arnhem – Nijmegen (29 storingen)
  • Breda – Tilburg (25 storingen)

This post was last modified on December 23, 2016, 1:11 pm

admin :