Foto: (c) katatonia82 / Shutterstock
Het treinverkeer in Duitsland ligt sinds donderdagavond grotendeels plat door stakingen bij het Duitse spoorwegpersoneel. Machinistenvakbond GDL heeft zijn leden opgeroepen het werk 24 uur neer te leggen. Ook de internationale treinen van/naar Nederland rijden niet.
De staking begon gisterenavond om 22:00 uur voor personeel van reizigerstreinen. Het goederenverkeer lag al vier uur eerder plat. Volgens DB rijden er geen langeafstandstreinen, terwijl er eerder nog werd voorspeld dat zo’n 20% van het Fernverkehr kon blijven rijden. In het regionale treinverkeer verschillen de gevolgen per deelstaat: in Beieren rijdt vrijwel niets (deels ook door de hevige sneeuwval van eerder deze week), terwijl reizigers in het noorden van het land meer geluk hebben.
De staking heeft ook gevolgen voor het internationale treinverkeer. De ICE’s naar Keulen/Frankfurt en IC Berlijn rijden bijvoorbeeld niet. Ook de Nightjets naar Zürich en Wenen/Innsbruck blijven vandaag op het rangeerterrein. Naar verwachting rijdt het meeste treinverkeer vanaf zaterdagochtend weer, zegt NS International. Morgen is overigens de laatste dag dat de oude 1700-locs te zien zijn voor de IC Berlijn-trein, voordat ze volledig vervangen worden door moderne Vectrons en de reistijd met een halfuur ingekort wordt.
De stakende machinisten willen dat hun werkweek van 38 uur naar 35 uur per week gaat. Verder willen ze er 555 euro per maand bij en eisen ze een fatsoenlijke inflatiecompensatie. Volgens de vakbond moet het werk bij Deutsche Bahn aantrekkelijker worden gemaakt, om zo meer personeel te trekken. Vorige maand staakte het Duitse spoorpersoneel ook. Volgens vakbond GDL is de staking van vandaag, drie weken voor het einde van het jaar, de laatste van 2023.
This post was last modified on 8 december 2023 12:46
In het Hemelvaartweekend van donderdag 29 mei tot en met zondag 1 juni is station…
De aanleg van een nieuwe spoorlijn leidt er niet automatisch toe dat omwonenden meer en…
De problemen met het busvervoer van Qbuzz in Zuid-Holland zijn nog niet ten einde. Een…
De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…
Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…
Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…