Treinverkeer Duitsland verstoord door grootschalige stakingen, ook internationaal problemen

Het treinverkeer in Duitsland ligt sinds donderdagavond grotendeels plat door stakingen bij het Duitse spoorwegpersoneel. Machinistenvakbond GDL heeft zijn leden opgeroepen het werk 24 uur neer te leggen. Ook de internationale treinen van/naar Nederland rijden niet.

De staking begon gisterenavond om 22:00 uur voor personeel van reizigerstreinen. Het goederenverkeer lag al vier uur eerder plat. Volgens DB rijden er geen langeafstandstreinen, terwijl er eerder nog werd voorspeld dat zo’n 20% van het Fernverkehr kon blijven rijden. In het regionale treinverkeer verschillen de gevolgen per deelstaat: in Beieren rijdt vrijwel niets (deels ook door de hevige sneeuwval van eerder deze week), terwijl reizigers in het noorden van het land meer geluk hebben.

Vanaf zaterdagochtend weer internationale treinen

De staking heeft ook gevolgen voor het internationale treinverkeer. De ICE’s naar Keulen/Frankfurt en IC Berlijn rijden bijvoorbeeld niet. Ook de Nightjets naar Zürich en Wenen/Innsbruck blijven vandaag op het rangeerterrein. Naar verwachting rijdt het meeste treinverkeer vanaf zaterdagochtend weer, zegt NS International. Morgen is overigens de laatste dag dat de oude 1700-locs te zien zijn voor de IC Berlijn-trein, voordat ze volledig vervangen worden door moderne Vectrons en de reistijd met een halfuur ingekort wordt.

Aantrekkelijker

De stakende machinisten willen dat hun werkweek van 38 uur naar 35 uur per week gaat. Verder willen ze er 555 euro per maand bij en eisen ze een fatsoenlijke inflatiecompensatie. Volgens de vakbond moet het werk bij Deutsche Bahn aantrekkelijker worden gemaakt, om zo meer personeel te trekken. Vorige maand staakte het Duitse spoorpersoneel ook. Volgens vakbond GDL is de staking van vandaag, drie weken voor het einde van het jaar, de laatste van 2023.

This post was last modified on 8 december 2023 12:46

Bekijk reacties

  • Ben al die stakingen zo spuugzat. Heb respect voor de werkgever en de reiziger en ga gewoon aan het werk!

    • Het erge vind ik het algehele disrespect voor de reiziger. En met name de reiziger die geen alternatief heeft en toch naar een essentiële afspraak toe moet. Uiteindelijk leiden al die stakingen tot een enorme toename van autogebruik en autobezit en tot vervoersarmoede of afhankelijkheid van anderen voor diegene, die geen rijbewijs kunnen halen.

      Je haalt op deze manier geen enkel milieu/klimaat doel op vervoersgebied en je jaagt zo iedereen de auto in, waardoor je altijd kunt aanschuiven op de snelweg (wat nog eens extra brandstof kost).

    • Al die stakingen?
      U had net willen reizen in dit weekend?
      U zit zelf waarschijnlijk thuis met een gemeenschapsinkomen.

      • Zo Dries jij bent bot. Volgens mij heb jij nog nooit geen ene flikker uitgevoerd in je zure leven gezien je vele comments op dit kanaal.

      • PVV, BBB, NSC gaat zorgen dat wij gratis OV krijgen.
        Zij komen op voor Jan de Pet.
        Als ik 65 ben, nog 2 jaar dan ga ik dagelijks het OV nemen. Genieten van mijn zuurverdiend AOW.

  • In België hebben ze een wettelijke 'minimale dienstverlening' (alternatief vervoersplan) zodat er bij stakingen in ieder geval exact helder is welke treinen wel/niet rijden.

    Het lijkt me verstandig als dit zo snel mogelijk ook in Nederland en Duitsland wordt ingevoerd!

    • En dat werkt als een trein! Afgelopen dagen weer kunnen vaststellen - de meeste (spits)treinen op de drukke trajecten rijden en de stakingen halen amper nog de nieuwspagina's

  • Je zou maar naar een belangrijke lees essentiële afspraak moeten bijv. trouwerij, uitvaart, ziekenhuis bezoek of mantelzorg. Ook als je van het OV afhankelijk bent voor je werk kan je weer een dag vrij opnemen voor noppes. De bonden lijken helemaal geen rekening te houden met de belangen van de reizigers. Het OV dient ten alle tijden mensen met essentiële afspraken te vervoeren.

    • Waarom zouden Vakbonden zich aan strangere regels moeten houden dan ProRail en de NS? ProRail en NS laten de reiziger ook zitten zonder een alternatief. Het voordeel van Vakbonds acties is dat ze lang van te voren worden aangekondigd.

      > Het OV dient ten alle tijden mensen met essentiële afspraken te vervoeren.

      Probeer dat maar een uit te leggen aan ProRail en de NS.

        • Er bestaat zoiets als taxi-vervoer, buurman/familie vragen om je te brengen, andere bezoekers aan het
          'evenement' Tenslotte je kunt digitaal aanwezig zijn.
          Zonder stakingen waren de werkenden nooit onder de knoet van het kapitaal/slavendrijvers bevrijd.
          Eigenlijk moeten we dagelijks staken opdat we bevrijd zijn van de neo-liberale/ slavendrijverscultuur; consumptie en CO2-uitstootpropagandisten.
          En werken aan Every Day is a holiday: in OV termen
          Every-D-ticket!

        • Ja en een flinke taxirit ben je ook als snel een zeer groot bedrag kwijt. Dat is niet voor een ieder te betalen en het is toch absurd dat je van je buren of familie afhankelijk bent om van A naar B te komen.

        • Als PVV stemmer vind ik dat wij ook enige duizenden Euros per jaar erop vooruit moeten. Op jaarbasis.
          Inflatiecorrectie en maandelijks 250 Euros erbij.

    • Een permanent stakingsverbod net als de politie en militairen lijkt me meer op z'n plaats. Het is toch van de zotte dat het werk jaarlijks neergelegd wordt in het OV omdat de verwende kinderen nog meer in de watten gelegd willen worden, en dat voor vrijwel ongeschoold werk! En ondertussen zijn de kaartjes peperduur en voor de gewone mens niet meer te betalen. Laten de spoorbedrijven toewerken naar treinen zonder machinisten en conducteurs, die laatste groep is feitelijk al overbodig.

  • De spoorwegsector is met zijn oeverloze eisen langzamerhand een karikatuur van zichzelf aan het maken. Er werd gisteren gestaakt, er wordt vandaag gestaakt of er wordt morgen gestaakt. En zo niet dat zijn er wel oeverloze storingen.Je bent echt niet goed snik als je nog een ticket voor de IC-Berlijn of de NightJet koopt.

    • Ik schreef niet voor niets dat de aansluitende lijn blunders, stakingen en andere ongein een grote aansluitende BOVAG recleme is. En juist al dit gestuntel jaagt mensen de auto in en rijbewijslozen hebben straks het nakijken.

    • De wetgeving is ook totale dwaasheid. De nieuwe vervoerder is wel verplicht om het personeel overnemen maar het personeel is niet verplicht om over te gaan. Dat maakt iedere personeelsplanning onmogelijk.

      • Het schept natuurlijk vooral een gevaarlijk precedent. Op dit moment heb je voor een nette overdracht van een concessie de regeling overgang van onderneming als soort van garantie van de beschikbaarheid van personeel. Voor de overgang van materieel bestaat de zogenaamde redelijke regeling.

        Moet je je eens de consequenties voorstellen als daaraan getornd wordt. Dat betekent direct dat de restwaarde van je materieel gedecimeerd wordt per einde concessie. Dat heeft grote consequenties voor de financiering ervan. Het maakt het, bij concessies met een lengte van 10 jaren, zo ongeveer onmogelijk om nog nieuw en kwalitatief goed materieel aan te schaffen, zonder dat de kosten daarvan explosief stijgen. Bekijk eens per vervoerder wat het nu direct voor consequenties zal hebben als de restwaarde van het materieel nog maar 30% is van de waarde waarvoor het in de boeken staat per einde concessie.

    • Ze moeten stoppen met die onzin dat de nieuwe vervoerder het personeel moet overnemen en het personeel dat op het laatste moment dat ze dat toch niet doen. Of het personeel gaat mee over of niet, maar niet dit soort halfslachtige onzin.

    • Ik snap ook niet waarom vervoerders het personeel verplicht moeten overnemen als het personeel kennelijk zelf niet wil. Laat ondernemingen vrij om zelf aan te nemen wie ze willen, in andere sectoren heb je ook geen plicht om personeel over te nemen van een ander bedrijf.

    • Het is juist goed dat die regel er is dat personeel een aanbod moet krijgen om mee over te gaan, het geeft personeel zekerheid dat ze niet na een aantal jaar zonder baan komen te zitten of slechtere voorwaarden moeten slikken als de concessie door een ander gewonnen wordt, en het geeft werkgevers ook de zekerheid dat ze niet compleet van 0 hoeven te beginnen normaal.

      Alleen in dit geval ontstaat de rare situatie dat verschillende lijnen in dezelfde regio bij verschillende vervoerders liggen. Als het aanbod van Arriva dan slechter* is dan het aanbod van Keolis, dan snap ik dat mensen niet over gaan.

      *Slechter kan natuurlijk op heel veel vlakken zelfs als de arbeidsvoorwaarden verder hetzelfde zijn, van werktijden, routes en standplaatsen tot zoiets simpels als zekerheid over wat je nu hebt.

    • https://www.tubantia.nl/enschede/in-twente-te-weinig-elektrische-bussen-en-treinpersoneel-bij-start-openbaar-vervoer-door-arriva~ad91d1e7/

      Je hebt het andere deel van het verhaal niet gelezen. Naast personeelstekorten op de treinlijn is er ook een bussentekort bij Arriva RRReis Twente omdat alle bussen niet geleverd zijn. Ik kijk hoe dit de komende weken zich gaat ontwikkelen en is en blijft het kl*te dan rest me niets anders dan deeltaxi in mijn gemeente aan te vragen. Reden rijbewijsloosheid en een handicap waardoor ik deze niet kan halen.

  • En Duits treinpersoneel verdient al in verhouding meer dan hun Belgische en Franse collega's. Laat de aandeelhouders van DBN maar eens stoppen met het uitbetalen van miljoenensalarissen aan de president-directeur. Daarvan kun je al een deel van het personeel een beter salaris geven (als ze in Duitsland zo graag willen!).

    • Rekenen is kennelijk niet je sterkste vak. Er is een president-directeur op 338.000 werknemers. Je reactie lijkt dus vooral ingegeven door linkse jaloezie op mensen die wat meer verdienen.

    • Als je salaris van de president-diecteur verdeelt over alle werknemers krijgt iedereen €3 bruto per jaar erbij. Geen wonder dat Nederlanders internationaal zo slecht scoren op het gebied van rekenen als ik jou reactie lees.

      • Afgelopen 30 jaar is gedenivelleerd.
        De miljonairs en miljardairs hebben zich verrijkt ten koste van de gewone man, die met hard werken financieel niet verder komt.
        Ter redding van de rijken moet jan met de pet tot minimaal 68 werken met een minimaal inkomen en zo goed als geen spaargeld. Geert gaat dat veranderen. Hij is de luis in de pels die BBB en NSC zal brengen dat we met 65 jaar AOW krijgen. Kan ik ook met mijn kleinkinderen naar het spoorwegmuseum en andere uitstapjes met de trein maken.

        • De kans dat je financiële ruimte krijgt voor uitstapjes die je nu niet kunt maken, wordt niet bepaald groter zodra de AOW-leeftijd significant wordt verlaagd. Integendeel!

        • @annemiek.
          Belofte van PVV.
          AOW met 65 ik en velen kijken ernaar uit.
          Broodtrommel gevuld en met OV erop uit.

        • Geert gaat dat veranderen?? Bij de eerste verkiezingen waaraan de PVV meedeed beloofde hij dat verhoging van de AOW-leeftijd onbespreekbaar was en een breekpunt. De stembussen waren nog nier gesloten, of hij veranderde dat in "is bespreekbaar"...

        • Is dat een belofte van de PVV. Dat zou de formatie-onderhandelingen wel interessant maken. Waar heeft de PVV die belofte wereldkundig gemaakt?

    • dagelijks miljoenen bij laten schrijven door beursspel zonder te werken, een leven lang!
      Leve het neo-liberalisme.

      • @ annoniem. Geert heeft ook nog nooit gewerkt.
        Laat zich goed betalen door haat te zaaien.
        Niks voor Jan met de Pet gedaan.
        Sociale Zekerheid afgebroken.
        Liegen en bedriegen kan ie!

  • Ik wil ook 555 E per maand plus 11% inflatiecorrectie.
    Op de dag dat Geert dat geregeld heeft gaat bij mij de nederlandse vlag uit.
    Vooruit Geert, de laagstbetaalden komen nu aan zet.
    Als Geert regeert kijk hoe jullie reageert,

Share

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug