Vakbonden waarschuwen NS: stakingen dreigen zonder goed cao-voorstel

Na zes dagen van gesprekken is er nog geen doorbraak bij de cao-onderhandelingen voor het personeel van de Nederlandse Spoorwegen. Vakbonden FNV Spoor en VVMC hebben eerder deze week een laatste waarschuwingsactie aangekondigd.

Waarschuwingsactie

De vakbonden FNV Spoor en VVMC hebben hun onvrede geuit over het loonbod van NS. De vakbonden klagen dat er sprake is van een effectieve loonstijging van 2,45% voor het jaar 2024. Dit bod wordt door de bonden als “beschamend” bestempeld, vanwege de huidige economische situatie en inflatie.

De waarschuwingsactie staat gepland op woensdag 13 december om 12 uur bij het hoofdkantoor van NS. Deze actie valt samen met de aanloop naar de laatste onderhandelingsronde, die gepland is op 14 en 15 december. De vakbonden waarschuwen dat, indien NS niet met acceptabele voorstellen komt, er mogelijk net als vorig jaar een staking dreigt, waarbij “het hele raderwerk weer stil zal staan”.

Vorig jaar heeft het NS-personeel op meerdere dagen gestaakt. Eerst regionaal, vervolgens landelijk. Uiteindelijk wisten de vakbonden een forse loonstijging af te dwingen van 8,45%, met een eenmalige uitkering van duizend euro. Die cao loopt tot 1 januari.

Stakingen in België en Duitsland

Niet alleen bij NS rommelt het. Zo staakt het personeel bij de Belgische spoorwegen vandaag (woensdag) en morgen (donderdag). Ook in november waren er stakingen in België, net als in Duitsland bij Deutsche Bahn. In België staakt vandaag slechts een deel van het personeel, waardoor circa 60% van de intercity’s en 40% van de overige treinen gewoon zal rijden. De treinen Amsterdam – Brussel rijden bijvoorbeeld gewoon. Wel is er hinder bij de treindienst Roosendaal – Antwerpen.

Ook in Duitsland dreigen er nieuwe stakingen. Daar zijn dit jaar al de nodige stakingen geweest en dreigen de vakbonden rond kerst te gaan staken. De vakbonden hebben in Europa in de spoorsector relatief veel macht omdat ze met hun acties het hele openbaar vervoer kunnen ontwrichten, waar vaak miljoenen mensen gebruik van maken.

This post was last modified on 6 december 2023 21:50

Bekijk reacties

    • Persoonlijk zou ik zelf liever werken dan meedoen aan die stakingen.. Helemaal als je al voldoende loonstijging hebt t.o.v. de inflatie.

      Met de regionale ov stakingen had ik het idee dat mensen 'gewoon voor de lol' staakten omdat de vakbond hun dat opdroeg en niet zo zeer het geld.
      Als het werkdruk ofzo was geweest had ik het veel meer begrepen, maar dit slaat dus echt helemaal nergens meer op.

      "Ja ik ga staken want ik heb te weinig geld!"
      Er zijn zat andere sectoren die niet zo veel geld verdienen en die staken immers ook niet. En daarnaast is de CAO van NS toch beter dan die van het regionale OV of zie ik het nu helemaal mis?

      • De stakingen. Van vorig jaar gingen niet alleen om het geld. Belangrijker waren onderwerpen als gebroken roosters, werkdruk, veiligheid op de trein, etc,etc,etc.

        Ook dit jaar is geld niet het enige. Veel gaat onderandere over werkdruk bij V&S en het benoemen van bepaalde vakken als zwaar beroep.

        En er was vorig jaar geen enkele NSer die het leuk vond om te staken.

      • Simpel zat, het grootste gedeelte van het directe personeel in de spoorsector is lid van een vakbond.
        Door die hoge organisatiegraad kunnen die vakbondsleden een vuist maken en veel afdwingen.

        In andere sectoren zijn er weinig mensen Lid van een vakbond. Het personeel daar kan geen vuist maken en krijgt niets gedaan.

    • Annemiek heeft vast een goede CAO. Annemiek klaagt niet als haar salaris omlaag gaat. Annemiek doet gewoon braaf wat haar opgedragen wordt.

        • Nou die discussie over de hoogte van salarissen is meer en meer volledig achterhaald. En dat geldt zeker weten niet alleen voor NS personeel.

          Al die verhalen over dat er al "meer dan genoeg wordt verdiend". Ik zou zeggen kom eens een dagje onder je steen vandaan. Hoewel niemand het meer beseft, hoeveel mensen verdienen is in Nederland al een paar jaar totaal irrelevant. Het gaat erom wat mensen daadwerkelijk overhouden van hun salaris als alle belastingen, de huur, de energienota en zorgverzekering zijn betaald. En dat bedrag daalt jaar op jaar.

          En daarbij geldt ook nog eens wat het "marginale belastingtarief" wordt genoemd. Dat is wat je NETTO overhoudt als je een euro meer verdiend. Bij werkende mensen zit dat ruim boven de 50 procent.

          Dan is het leuk als je 5% meer loon krijgt als de prijzen 5% stijgen, maar het probleem is dat het grootste deel van dat extra geld niet in je eigen portomonnee terechtkomt maar in de zakken van de overheid. Dus dat overal werkende mensen veel meer salaris willen (moeten) hebben is terecht. De salarissen moeten over een breed front omhoog, overal in de samenleving. Of zijn er mensen die vinden dat inmiddels ruim 1 miljoen mensen die de voedselbank niet kunnen missen (ook werkende 2 verdieners) nog niet genoeg?

          Er is geen keuze meer: Salarissen moeten fors omhoog of de belasting op werken moet omlaag. Voor NS personeel, maar ook voor de rest van nederland.

        • Correctie
          "Bij werkende mensen zit dat ruim boven de 50 procent."
          =
          "Bij werkende mensen zit dat ruim ONDER de 50 procent."

        • @Ruud
          Minder belasting of hogere lonen dus? De vraag is wel waar komt dat geld voor hogere lonen vandaan? En waar komt de dekking voor minder belastinginkomsten vandaan?

        • @Ruud. Volgens de Voedselbanken zelf maken er ongeveer 38000 gezinnen (honderduizend mensen) in enige mate gebruik van hun diensten. Dat verschilt ongeveer een factor tien met wat jij stelt.

          Er is geen eerlijk politiek systeem te bedenken waarin mensen, ondanks alle sociale vangnetten en financiële ondersteuning, niet alsnog buiten de boot vallen. Het gros van de cliënten van de voedselbank komt daar als gevolg van slechte keuzes in het verleden of heden. Bij de cliënten die zelf geen schuld hebben aan hun situatie, is de samenleving vaak ook niet direct als schuldige aan te wijzen. Het gaat veel meer om verbintenissen die mensen zelf zijn aangegaan, waar de maatschappij part noch deel aan heeft gehad (of waartegen ze zelfs door de samenleving zijn gewaarschuwd), en die niet eindigen zoals voorzien of gehoopt.

      • Je kunt wel denken dat een conducteur minimaal drie keer modaal moet verdienen maar dat is voor iemand die alleen de deuren opent en sluit toch echt te veel.

        • En dan zitten klagen dat ze 'te weinig extra geld verdienen'.
          Ja hoor, de vakbonden hebben gewoon te veel macht.

        • @Anoniem. Een goede conducteur mag van mij gerust een goed belegde boterham verdienen. Er is immers niets mis met hard werken. En ik kan met voorstellen dat het soms hard werken kan zijn voor de conducteur die zijn vak verstaat. Eentje die het als gastheer dus bijvoorbeeld niet over zijn hart kan verkrijgen dat goed betalende reizigers zich niet veilig voelen in zijn trein. En die de zwart- of grijsrijders streng maar rechtvaardig behandelt.

          Helaas hebben de goede conducteurs vooral te lijden onder het leger aan collega's die er met de pet naar gooien. En die behoudens de sluitprocedure niet uitvreten. Maandag reisde ik van Groningen naar Maastricht en vandaag weer terug. Beide reizen geen conducteur gezien, exact zoals op eerdere verre binnenlandse ritten die ik maakte. Volgens enkele dwaallichten is dat omdat de conducteurs zoveel andere taken hebben. Als goede conducteur kun je er alleen cynisch van worden.

          En dan het eeuwige gejank om de werktijden. Werkelijk alles, alles en alles wat het werk van conducteur minder leuk maakt, kun je verzinnen voordat je je sollicitatiebrief op de brievenbus doet. Het kan dan niet als verrassing komen dat je niet om 9:00 met de bammetjes de trein op stapt om om 16:00 weer naar huis te fietsen.

          Als conducteur moet je goed begrijpen dat je op dit moment gewoon een kostenpost bent. Zolang je als collectief niets toevoegt aan het bedrijf, blijf je dat. Je vak staat op de nominatie om te verdwijnen. Des te sneller je onbetaalbaar wordt, des te sneller sta je collectief op straat. Is dat waar je voor wilt staken?

        • Iemand die alleen de deuren maar open en sluit..
          Besef je ook dat minimaal 1x per dag iemand zelfmoord pleegt voor de trein en dat die conducteur dan eerste hulp komt verlenen, of zorgt dat de rest stukken niet zichtbaar zullen zijn voor bijvoorbeeld schoolgaande kinderen. De suïcidale mensen die ze tegenkomen moeten opvangen en helpen. Denk aan de grote bekken en het geweld wat deze mensen mee maken en nog veel meer. Een conducteur en machinist moeten mentaal/emotioneel heel veel verdragen. Sommige mensen zijn door gebeurtenissen voor het leven getekend.

          Verdiep je in het beroep voordat je je uitspreekt over hun loon. Zij doen zo veel meer dan kaartjes knippen en deuren sluiten.

        • Als jij denkt dat de conducteur niks anders dan dat doet heb je echt mis. Loop.maar eens een sagje met een conducteur mee. Of liever een week zodat je het stuk onregelmatigheid ook mee krijgt.

        • Het fenomeen zzp-er is een uitvloeisel van het neo- liberale beleid van de afgelopen 30 jaar.
          Er werden veel mensen, afgestudeerden, allochtonen enz.daar er geen arbeidsverdeling had plaatsgevonden aan hun lot overgelaten.
          Ze konden voor minimale arbeidsvoorwaarden aan het werk voor de parasiterenden die gretig die goedkope arbeid gebruiken ter winstmaximalisatie van ikkedikke. De irre tante heeft het waarschijnlijk financieel getroffen maar ze is me toch een Zeikster Zonder Plezier in het leven, gezien haar agressieve, negatieve bijdragen, commentaren op anderen hier.

      • Henk Annemiek is zo'n meisje die bij vertraging gelijk aan de telefoon hangt om geld terug te krijgen. Annemiek moet nog volwassen worden.

    • En weer tijdens werktijd op een forum.
      Ga eens zelf aan het werk!
      Je leeft van ons belastinggeld, Zuur, Zuurder Persoon.

  • Elk jaar weer? Uneducated medewerkers die elk jaar weer zitten te huilen..... zoek een andere baan dan? Er zijn genoeg mensen die dit kunnen

    • Als het zo is zoals je insinueert wat let je om over te stappen als het personeel het zo goed heeft?

  • Nog even en conducteur verdient meer dan een kerngeleerde. De arrogantie van het NS-personeel is ongekend.

    • De vakbonden*
      Misschien het personeel zelf wat minder, maar ja.
      En wat was nog heviger bij de regionale vervoerders afgelopen jaar.

      De vakbonden hebben gewoon teveel macht. Ze hoeven niet alles te eisen wat ze willen en zo reeël is dat ook niet.

  • Alweer? Ga eerst die zooi bij de NS maar eens opruimen. Als jouw royale salaris naar jouw mening niet genoeg is, zoek dan wat anders.
    "conducteur wordt chirurg, levert salaris in"

  • Ik snap het niet helemaal, is de geboden loonsverhoging van 2,45% inclusief inflatiecorrectie, of komt dat er nog bovenop?

    Ik las dat DNB 3,7% inflatie verwacht in 2024, dus het lijkt me logisch om dat ook als loonsverhoging te vragen, omdat je er anders relatief op achteruit gaat qua boodschappen en energie.

    Meer dan de inflatiecorrectie vragen lijkt me dan weer te veel van het goede, omdat de lonen zoals ze nu zijn al helemaal niet zo slecht zijn (zowel vergeleken met andere bedrijven als met andere landen).

    • Voor zover ik weet biedt NS 2% per 1 januari 2024 en 1,8% per 1 oktober 2024. Daarnaast geeft NS aan dat daar nog wel wat ruimte in zit.

      De vakbonden willen automatische prijscompensatie tov de inflatie plus een loonsverhoging. Aangezien daar (nog) niet over gesproken wordt, wil het FNV 6,49% + €190 structureel per maand.

      Het FNV wil dus veel meer dan 10% loonsverhoging, die mijn inziens niet te verantwoorden valt op basis van compensatie van het verlies van koopkracht. Als het nou zou gaan om een bedrijf waar miljarden winst werden gedraaid, zou ik de eis nog wel kunnen begrijpen. Het gaat echter om NS, dat haar handjes moet ophouden bij de overheid, omdat het van de inkomsten uit exploitatie alleen niet kan blijven bestaan. Meer dan de helft van de uitgaven bestaan uit loonkosten. Het lijkt me niet verstandig om daar nog meer aan te besteden.

      Overigens lijkt mij de enige zinnige algemene staking voor het rijdend personeel een dag van werkoverleg. Dat ze met z'n allen eens naar de Jaarbeurs komen om te praten over de inhoud van het vak van conducteur. Hoe willen ze verder? Wat willen ze met de inhoud van hun vak?

  • Ik zit met verbazing alle reacties te lezen.
    Een hoop aannames en weinig inhoud.

    Ik lees alleen maar het woordje conducteur overal terug vergeten jullie de machinist niet, je weet wel die persoon voorop die soms niet eens de tijd heeft om naar het toilet te gaan omdat er elke 10minuten een trein moet rijden.

    En de conducteur is er niet alleen om de deuren te openen en te sluiten he, zij doen meer dan dat. Soms helpt het om met je hoofd uit je mobiel en koptelefoon of laptop te komen om echt te zien wat deze mensen doen en dagelijks voor hun kiezen krijgen.

    Ik denk niet dat zij veel vragen, ze willen de huur en boodschappen kunnen betalen. Zoals hierboven terecht word gezegd word de inflatie hoger verwacht. Dat houd in dat met dit loonvoorstel zij geld inleveren en dat wil niemand.

    Ns wil niks weten van de automatische inflatiecorrectie en daar valt wellicht ook iets voor te zeggen, maar doe dan direct een reëel aanbod en niet dit met een oproep wellicht zit er wat beweegruimte in

    • Een reeel bod is maar afhankelijk van de financiele draagkracht van een bedrijf. De NS wordt in 2024 voor E120m extra gespekt omdat het resultaat negatief is. Het is niet ongewoonlijk dat bij verlieslatende bedrijven er in de personeelskosten en dus de loonsverhogingen gesneden wordt. Als een bedrijf omvalt heeft niemand iets. Alleen vakbonden schijnen die logica niet helemaal te begrijpen.

      Maar goed, de NS zal volgend jaar E240m nodig hebben om het financieel te redden, das grofweg E150 per inwoner, of een prijsstijging van 15-20% voor de reiziger........

        • In feite is dat alleen afhankelijk van de hoeveelheid belastinggeld erin wordt gepompt. Uiteindelijk is het de keuze tussen een miljard om het enigszins te houden zoals het nu is, of 3 miljard om een 'klimaatticket' in te voeren.

          En dat terwijl we eigenlijk weten dat het spoor veel goedkoper kan worden georganiseerd dan de wijze waarop NS het doet.

        • Nee hoor. PVV maakt zich sterk voor een bestaanszekerheid-ticket. Zodat 9 miljoen, laagste inkomens tot 1 x modaal Nederkanders hun mobiliteit kunnen betalen.
          NSC sluit zich ook aan, BBB sowieso dusmeerderheid parlement.
          Zo geregeld.

        • Hoor, hoor, Zeikster Zonder realiteitsPlan is niet uitgenodigd een opdracht inzake OV binnen te halen zie ze hier weer haar frustraties uiten. Blijf irritant!

      • Dit is uiteraard geen financieel duurzaam model. De reiziger zal immers nooit 15% a 20% prijsverhoging accepteren en de hoeveelheid belastinggeld, die er nu naar toegaat is ook aanzienlijk. En ook terecht dat je dit even vermeld. Nu is er €420 miljoen in het OV gepompt om het betaalbaar te houden en volgend jaar zal er minimaal een half miljard nodig zijn etc.

        De vraag die we nu als maatschappij zouden moeten stellen hoe we in de toekomst belangrijke infrastructuur als OV betaalbaar en beschikbaar houden zeker voor de mensen, die er afhankelijk van zijn en om te voorkomen dat ons land straks vast staat met talloze auto's. Ook betekent als er anmass voor de auto gekozen wordt dat dit leidt tot behoorlijke nieuwe investeringen in het wegennet en plaatsen waar we de auto's allemaal kwijt kunnen. En dan heb ik het nog niet gehad over de milieu impact en dat met name in de randstad.

        Wat nu nodig is is vooral een visie om het OV ook in de toekomst betaalbaar en beschikbaar te houden ook in een wereld waarin personeelsschaarste een steeds groter probleem wordt.

        In het meest extreme geval - en dit lijkt me volkomen onwenselijk - zou je rijbewijsloosheid als een handicap moeten gaan zien met toegang tot deeltaxi's en Valys en het financiële onvermogen om een auto te veroorloven zou verholpen kunnen worden door sociale autoverhuur via de gemeente.

      • Hey is een reel bod, de engine reden dat we de NS moeten spekken is vanwege de belachelijke salarissen van de top. Ondertussen staan de medewerkers met 1 boterham hun pauze te houden

    • NS (Reizigers) medewerkers eisen hetzelfde als vele andere medewerkers in het land. Daar hebben ze gewoon recht op.

      Benijd jullie niet. Wisselende werktijden. Van s morgens vroeg. Of zeer laat. Degenen die wel eens in nachtdiensten hebben gewerkt weten hoe dat voelt. Bij calamiteiten moeten jullie klaar staan. En dan heb ik niet alleen over agressie in de trein zelf. Maar ook bij ongelukken bij spoorwegovergangen en op het spoor.

      Maar goed dat niet alle reizigers zijn zoals hier. Bashen is simpel. Ze weten niet eens wat jullie werk echt inhoudt. Geldt voor mij ook overigens. Maar ga niet roepen dat het werk van conducteurs niks voorstelt.

      • De vraag is waar het geld vandaan moet komen en hoe het met de reiziger moet als het OV steeds meer door slechte service door zijn hoeven zakt. De reiziger wil en kan het niet betalen en om 1 jaar het OV op het prijsniveau van 2023 te houden kost de overheid (belastingbetaler) €420 miljoen en dan maakt de NS nog steeds verlies en volgend jaar is gegarandeerd meer nodig. Kortom als de reiziger en de belastingbetaler het niet wil betalen kan men wel van alles willen, maar gaat het niet lukken. Hoe vervelend ook klinkt moet er ook eens kritisch gekeken worden naar de bedrijfsvoering van de NS zelf.

        Uiteindelijk moet een loonsverhoging (hoe terecht deze ook is) wel ergens van betaald moeten worden. En als de auto voor veel reizigers aantrekkelijker wordt dan het OV gaat men gewoon met de voeten stemmen.

        • Het moet bij de baas weg, de top strijkt al het geld op en durft om meer te vragen; en geeft niets terug naar de werkgevers. Het is heel simpel en duidelijk waar het problem zit.

        • @anoniem
          Even een simpele rekensom: de NS-top verdient gezamenlijk iets meer dan 2 miljoen per jaar. Als je dat halveert heb je dus 1 miljoen over. Verdeel dat over de 20.000 medewerkers, dan is dat 50 euro per jaar per medewerker. Bruto.

          Gaan we kijken hoeveel geld een loonsverhoging van 5% in zou houden. Laten we als uitgangspunt nemen dat een NS-medewerker 25.000 euro bruto per jaar verdient. Met 5% extra komt daar 1250 euro bij. Met een halvering van het salaris van de NS-top heb je dus 50 euro gedekt van die 1250 euro die erbij moet. Waar komt de overige 1200 vandaan?

          Leuk geprobeerd, deze populistische uiting tegen de top van NS, maar de feiten liggen toch echt anders zoals je ziet.

    • Als FNV met een totaal onrealistische eis als een APC komt, waarom zou NS dan met een serieus tegenvoorstel komen? Welke werkgever gaat er nu akkoord met een CAO-afspraak waardoor hij totaal geen grip meer heeft op de personeelskosten?

      Het NS-personeel heeft vorig jaar een prima loonsverhoging ontvangen vergeleken met diverse sectoren. Ik heb de verhoging van 8,5% niet gehad in ieder geval en daar ook geen moment over geklaagd bij mijn werkgever. Erop achteruitgaan door de inflatie is natuurlijk nooit fijn, maar wel onvermijdelijk als de economie even niet genoeg groeit.

      Verder las ik dat een machinist met 3 jaar ervaring 2400 euro netto verdient bij 36 uur. Geen vetpot, maar ook niet heel slecht toch?

  • Zo geweldig ging het toch niet met de NS. Dan is het toch helemaal niet verstandig om nu van je werkgever een loonsverhoging te vragen. Als het niet genoeg is zoek dan ander werk waar je het beter kan krijgen. Momenteel staan er meer dan genoeg vacatures open. En voorkom onnodig gedoe voor de reiziger.

    • Wat voor werk stel je zo voor dat een conducteur kan doen bij een ander bedrijf? Er zijn weinig banen waar je met zo weinig kennis (de opleiding tot conducteur, stelt ongeveer zo weinig voor als een cursus) zo veel kunt verdienen. Presteren in een productieomgeving zijn ze niet gewend. Directe orders opvolgen van een leidinggevende evenmin. Wellicht dat ze wat zouden kunnen doen in de beveiliging of rijden op een bus/vrachtwagen? Maar op een hoger niveau presteert een conducteur niet. En dan heb je nog steeds de loonkloof tussen werk passend bij het niveau en het te hoge salaris van conducteur. 10 jaar werkzaam zijn als conducteur staat volgens mij niet zodanig goed op je cv dat je enorme looneisen kunt stellen.

      • Geen idee wat bij een vacature voor conducteur voor eisen gesteld wordt. Maar waarschijnlijk meer dan jij suggereert. Met lage school kom je bij regionale vervoerders en NS waarschijnlijk niet aan de bak.

        Kan zelf wel een aantal factoren bedenken zoals communicatief vaardig zijn, omgaan met agressie, stressbestendig zijn, oplossing gericht zijn bij storingen, incasseren bij ongelukken met zelfdoding.

        Schat in dat middelbare niveau vereist is.

        • De vacature-eisen voor de functie van hoofdconducteur behelzen onder andere MBO-3 werk- en denkniveau. Dus niet per definitie een afgeronde opleiding op MBO niveau 3, maar alleen dat niveau. Een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt is volgens de overheid een afgeronde opleiding op MBO niveau 2. Daar zit een conducteur dus net iets boven.

        • Het is lagere school en NIET lege school.

          Wat weten veel mensen weinig om echt ter zake te kunnen zijn. Bovenstaande zin symboliseert dat.

          Trouwens, het begint op voetbal| te lijken: een tak van sport waarvan iedereen verstand lijkt te hebben.
          Zo gaat het hier al vele stukjes lang: heel veel meningen en lang niet altijd van kenners. Hou toch eens een keer op met al dat geblabla.

      • @Annemiek

        Je komt telkens hoog van de toren blazen met allerlei voorbeelden om veestand van zaken te laten blijken, maar hier kom je toch echt wel erg dom over. Sorry.

        Heb je wel enig idee wat je dient te weten of te doen als HC? Ook enig idee wat er daadwerkelijk rond loopt in de HC pool? Het zal je denk ik verbazen.

        • Wat een HC in werkelijkheid doet is veel interessanter dan wat een HC hoort te doen. Oftewel de praktijk tegenover de theorie.

        • Wat wordt het allemaal weer op de persoon gespeeld. Iets wat Annemiek zelf ook goed kan, maar is nergens voor nodig.

        • Op de persoon? Als je dom en denigrerend zwetst en anderen de maat neemt dan kan je het wel terug verwachten ja.

          De beste stuurlui staan aan wal hier en hebben geen idee wat het werk in houdt.

    • Älle ZZP-ers aan het werk.
      Genoeg open vacatures 400.000!
      Ik zie en hoor dat die alleen de krenten uit de pap halen, duur betaald en dat ze allen, zeker de meesten parttime werken ten koste van ons de hardwerkenden. Hier ligt wederom een taak voor GVV, NSC, BBB.
      Of iedere Nederlander 4-daagse werkweek.

  • Als je het allemaal zo veel beter kan dan de mensen die elke dag klaar staan om mensen van A baar B te brengen, ga het dan lekker zelf doen, ipv alleen maar zuur te zijn.

    • Het gaat bij NS om functies op MBO3 niveau, het lijkt me niet dat je daar mensen met HBO of universiteit voor gaat aannemen.

      • Voor de volledigheid weet ik dat er redelijk wat rijdend personeel wel degelijk rond loopt met een HBO of WO opleiding. Dus verdiep je en spreek de mensen eens aan ipv hier je zure aannames uit te storten.

        • Dat maakt toch geen bal uit voor het niveau van de functie? Je mag ook gewoon met je universitaire graad ook een baan nemen waar je de hele dag met een heftruck door een loods rijdt. Vooral doen als daar je passie ligt, maar het maakt het nog geen werk van universitair niveau. De functie van conducteur is er eentje op MBO niveau 3. Objectief valt dat te kwalificeren als laaggeschoolde arbeid.

      • @ Juriaan
        Bij de meeste beroepen heb je na de opleiding voldoende basiskennis om te kunnen beginnen. Niet meer en niet minder.
        In de jaren daarna zal in de praktijk blijken of je er echt geschikt voor bent. Een hoge opleiding is geen garantie voor succes.

      • Juliaanse,

        Laat ik nu net wat mensen kennen die HC zijn. Van HBO-ers, mensen die voorheen een eigen bedrijf hebben gehad, ex politie agenten, tevens MBO-ers, mensen uit het leger en warempel ook universitair geschoolden

        Joh, het is zomaar een afspiegeling van de maatschappij.

  • Van mij mogen ze staken, het is een recht.
    Dat ik er last van heb doet er niet toe.
    Het is een baan met veel verantwoordelijkheid, en wat de diverse ondernemers of zzp-ers er hier van vinden is totaal niet belangrijk en die meningen doen er niet toe.
    Afkraken van een functie is wat mij betreft laag bij de grond, is echt een ego dingetje, tegen narcistisch aanschurend gedrag en wat mij betreft fout. Fout om zo arrogant jezelf beter te voelen dan een ander.
    Alsof het werk dat je zelf doet zo bijzonder is.

    • Mee eens. Goed verwoord.
      Het neo-liberale/domrechtse beleid gaat ten koste van mens, natuur en klimaat. Voor ikke en de rest kan stikken.

      • Moet maar een kijken naar progressief "links", die trekt nu alles door het gootje. Je houdt zo geen Nederland meer over en dat op verschillende niveaus, behalve sectarisch (heb lang genoeg in links gezeten om te weten wat dat is, maar in de Coronatijd was ik er na eerdere twijfel die ik had er definitief klaar meer) denken wat echt ten koste gaat van iedereen. Het is tegenwoordig links die alle ongewenste globalistische structuren in stand willen houden en de moderne conservatieve partijen zijn echt pro MKB en niet pro multinational.

        BVNL een van de meest rechtse partijen (die nu helaas niet meer in de kamer zit) was trouwens voor gratis OV. En de conservatieve partijen PVV / FvD vinden ook de sociale mobiliteit van mensen zonder rijbewijs ook van belang. Het zijn mobiliteitspartijen, die pro mobiliteit zijn, zowel auto als OV. Ben zelf een van de rechtse uuuh conservatieve stemmers en hoop dat het centrumrechtse kabinet met de PVV er komt, met wat gezonde tegenwicht van NSC en BBB. Trouwens NSC wil een klimaatticket en BBB vind bereikbaarheid in de regio met het OV ook een belangrijk thema.

        Verder denk ik dat links en rechts niet meer bestaat, maar de tegenstelling grootschalig progressief en kleinschalig conservatief de nieuwe worden.

    • Dus ze gaan staken en wat anderen er van vinden doet er niet toe? Volgens mij is het 'wat anderen er van vinden' juist de crux van het staken.

      NS leunt steeds sterker op steun van de belastingbetaler. In feite heeft het spoorwegpersoneel nog werk, omdat de belastingbetaler gedwongen is ervoor te betalen. In ruil daarvoor mag het personeel zich wel wat nederiger opstellen en zich inspannen om het product zo goed mogelijk beschikbaar te houden.

      Zeker de klant die niet mobiel is zonder OV wordt hard getroffen door de jaarlijkse campagne om te voorkomen dat het FNV ook op het spoor niet meer relevant is. En de afloop past binnen het vaste stramien. Er komt een CAO en het FNV claimt de overwinning voor het prachtige resultaat. En amper 9 maanden later deugt er volgens datzelfde FNV plotseling weer helemaal niets van. Zolang NS niet overstapt naar een AVR blijft de OV-afhankelijke klant opgescheept worden met dit soort idioterie, naast al het andere ongemak (allemaal 'overmacht') waarmee deze geconfronteerd wordt.

      Ik heb zelf een auto voor de deur staan, dus mij treffen ze er niet mee. Maar met dit soort gezeik, graaft het spoorwegpersoneel het eigen graf.

      • Jij als Zelfstandige zonder PoenPlezier leeft van opdrachten van mijn, ons belastinggeld.
        Jij zeurt maar wat.
        Belastingen worden rondgepomp. Voor de een een uitgave voor de ander inkomsten v.v. enz. dat gebeurt miljoenen keren per dag in Nederlahd irre tant, gekkie.
        Ga eens zinvolle werk opleveren!

        • Nog een annonieme:
          Annemiek je gedraagt je wederom zoals je hier altijd presteert.
          Beperk je tot het inhoudelijke.
          Je kwalificaties naar velen hier of in zijn algemeenheid getuigd van minachting voor anderen. Als je ongelukkig bent reageer je niet af op anderen. Probeer te genieten misschien moet je meer reizen, CO2-vriendelijk het liefsf, trein, bus of ga fietsend door Europa.

      • De OV infrastructuur is essentieel. Denk aan Defensie! Dat wordt kost wat kost in stand gehouden. Het bedrijfsleven heeft het nodig, personen- en goederenvervoer. Miljoenen mensen van de wegen afhouden. Je bent een verknipte ZZP-ster ga elders zeuren.

        • Ja... Als een essentiele dienstverlenining steeds meer problemen en arbeidsonrust opwekt zullen de mensen met keus vaker een tweede handsje aanschaffen en de OV de rug toekeren. Gevolg is dat de wegen steeds voller worden en dat mensen zonder rijbewijs straks nergens meer naar toe kunnen. Stel dat je tijdens een staking naar iets dringends toe moet Denk aan trouwerij, uitvaart, ziekenhuis bezoek (afspraken, die soms heel erg lang van te voren gemaakt worden) of mantel zorg taken voor je ouders etc. en je geen rijbewijs hebt. Ik denk dat de reizigers terecht veel te klagen hebben over het OV na de Coronatijd en dat mensen met een rijbewijs en zonder auto steeds meer tweedehandsjes gaan kopen en de prijs van tweede hands auto's is niet voor niets zo sterk gestegen en de wegen zijn nu voller dan ooit. Onbetrouwbaar OV leidt er ook toe dat mensen, die geen rijbewijs hebben ook geen fatsoenlijke job meer kunnen krijgen, omdat het inmiddels een grote roulette is geworden dat je op tijd bij je werk kunt zijn. En dan bedoel ik wel dat die persoon wel op tijd uit bed komt om naar zijn werk te gaan.

        • @ beste rechterse Brdstrt:
          realisme: wat je beschrijft aan noodzakelijk OV voor die groep is slechts uitzonderlijk die gele treintjes van NS. Lokale bus en tram zijn daar veel meer voor aangewezen.
          Iedere keer weer hier dat gemier over al die o zo zielige arme mensen: vrijwel alle grote steden bieden inmiddels gratis of vrijwel gratis lokaal OV aan die doelgroep-al moeten ze dan wel lezen en wat doen, wat voor velen al een struikelblok is. Om dat hospitaal, kerkhof/crematorium etc te bereiken is dat veelal genoeg.
          Woonde tot voor kort zelf in een gemeente randje grootste stad en kon daar via een omweg als senior met naast AOW nog aardig ABP pensioen ook gratis GVB-abo verkrijgen.
          Wat allemaal dus heel ver afgedwaald is van het topic van die steeds weer stakingsdreiging: dat is gewoon vraag en aanbod-in de praktijk wordt in NL eigenlijk alleen nog volop gestaakt door ambtenaar/overheidspersoneel. Alsof daar nou de grote enorme achterstanden zouden zitten.

  • Je vraagt je onderhand af hoeveel steekpenningen hebben de ANWB en BOVAG etc de vakbonden gegeven om weer opnieuw te gaan staken om zo de automobiliteit te bevorderen.... (Uiteraard hebben de ANWB en BOVAG etc de bonden geen steekpenningen gegeven, maar het begint met het vakbonden gedrag wel op te lijken.)

    Ook in Twente rommelt het met het binnenkort voormalige Keolis personeel en Arriva.

    Dus wordt weer iedereen bellen om weer eens weg te kunnen. (mij met de auto op te halen, want ik heb geen rijbewijs en kan het niet halen. Wacht met smart op de eerste volledig zelfstandig rijdende auto waarschijnlijk van Huawei.)

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug