ProRail heeft besloten het treinverkeer naar Utrecht Maliebaan, het station bij het Spoorwegmuseum, voor onbepaalde tijd stil te leggen. Door vuil zoals bladeren op het spoor heeft de treindetectie verschillende keren niet goed gewerkt. Daardoor kan volgens de spoorbeheerder de veiligheid van het treinverkeer niet gegarandeerd worden.
In de afgelopen 12 jaar kwam het volgens ProRail 13 keer voor dat de treindetectie kort niet werkte. Dat levert veiligheidsrisico’s op: een trein kan dan bijvoorbeeld over een overweg rijden die niet (volledig) gesloten is. Dat is zeven keer het geval geweest, steeds zonder grote gevolgen. Eerder dit jaar reed een trein over een overweg waarvan de spoorbomen nog helemaal open waren. De bellen en geluidssignalen van de overweg functioneerden toen nog wel. Volgens ProRail lieten de spoorbomen het afweten op een moment dat er geen verkeer was op de weg.
Om onderzoek te doen naar de toedracht van dat incident, heeft ProRail besloten het traject tijdelijk af te sluiten. Hoe lang dat gaat duren is onbekend. De pendeldienst tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan is geen essentiële verbinding: zelfs te voet ben je dikwijls sneller. NS adviseert voorlopig de bus te nemen vanaf het centraal station.
Bladeren op het spoor komen vaker voor in Nederland, en om problemen te voorkomen brengt ProRail in de herfst vaak sandite aan op de rails. Dat is een gel bestaande uit zand en metaaldeeltjes die het spoor stroever maakt. Volgens ProRail is de situatie op het traject richting Utrecht Maliebaan uniek: daar staan veel bomen dicht langs het spoor, er rijden weinig treinen en dat doen ze in een hoogstedelijk gebied. Treinen rijden op dit stuk spoor maximaal 60 kilometer per uur, op sommige delen maximaal 40 kilometer per uur.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:23
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…
Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…
Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…
Het Europese Hof van Justitie gaat adviseren of de NS terecht het monopolie heeft gekregen…
In het Noord-Hollandse Castricum is dinsdagochtend een vrouw gewond geraakt toen ze op het station…
De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…