fbpx
Foto: (c) Spoorwegmuseum

Treinverkeer naar Spoorwegmuseum voor onbepaalde tijd stilgelegd door bladeren op rails

08 nov 2023 17:12

ProRail heeft besloten het treinverkeer naar Utrecht Maliebaan, het station bij het Spoorwegmuseum, voor onbepaalde tijd stil te leggen. Door vuil zoals bladeren op het spoor heeft de treindetectie verschillende keren niet goed gewerkt. Daardoor kan volgens de spoorbeheerder de veiligheid van het treinverkeer niet gegarandeerd worden.

In de afgelopen 12 jaar kwam het volgens ProRail 13 keer voor dat de treindetectie kort niet werkte. Dat levert veiligheidsrisico’s op: een trein kan dan bijvoorbeeld over een overweg rijden die niet (volledig) gesloten is. Dat is zeven keer het geval geweest, steeds zonder grote gevolgen. Eerder dit jaar reed een trein over een overweg waarvan de spoorbomen nog helemaal open waren. De bellen en geluidssignalen van de overweg functioneerden toen nog wel. Volgens ProRail lieten de spoorbomen het afweten op een moment dat er geen verkeer was op de weg.

Bus of te voet

Om onderzoek te doen naar de toedracht van dat incident, heeft ProRail besloten het traject tijdelijk af te sluiten. Hoe lang dat gaat duren is onbekend. De pendeldienst tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan is geen essentiële verbinding: zelfs te voet ben je dikwijls sneller. NS adviseert voorlopig de bus te nemen vanaf het centraal station.

Sandite

Bladeren op het spoor komen vaker voor in Nederland, en om problemen te voorkomen brengt ProRail in de herfst vaak sandite aan op de rails. Dat is een gel bestaande uit zand en metaaldeeltjes die het spoor stroever maakt. Volgens ProRail is de situatie op het traject richting Utrecht Maliebaan uniek: daar staan veel bomen dicht langs het spoor, er rijden weinig treinen en dat doen ze in een hoogstedelijk gebied. Treinen rijden op dit stuk spoor maximaal 60 kilometer per uur, op sommige delen maximaal 40 kilometer per uur.

0 0 stemmen
Artikel waardering
40 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
N.
6 maanden geleden

Huh, waarom is treindetectie zo belangrijk op dit stuk? Er rijdt één trein eens per uur over, nooit twee. Dus laat die machinist even een belletje doen voor hij gaat rijden, en alles werkt.

Maar ja, de lijn is niet zo belangrijk, en prorail houdt niet van creatief doen.

Martijn
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Omdat er wegen over het spoorgaan. En omdat het verplicht is voor elk spoor beveiliging erop te hebben.

Arian
6 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Ja als je niets beter weet ben je niet op de hoogte van de veiligheid op het spoor, dus praat niet als je niets over veiligheid weet , zo komen de klets praatjes in de wereld.

Anoniem
6 maanden geleden

Dat is ook de reden waarom op de 7000 nu ook buiten de spits met dubbele treinstellen wordt gereden: Blijkaar zorgt een losse SNG voor detectieproblemen op bepaalde trajecten waaronder nu ook de 7000.
Opvallend is dat de meeste van die trajecten SLT trajecten zijn en SLT blijkt als enige sprintermaterieel geen last van detectieproblemen te hebben.

ano
6 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Insider information: de SNG is zo’n licht treintje dat die er blijkbaar te ‘soepel’ overheen vliegt, waarintegen een SLT ironisch genoeg juist een flinke zware jongen is.

+hij heeft meer assen omdat de samenstelling van de SLT’s begint bij 4, de SNG 3

Kees
6 maanden geleden
Antwoord aan  ano

Had de vroegere wadloper hier ook geen last van?

Victor
6 maanden geleden

Ach… Het zal het naterieel wel zijn…
Het gewicht moet steeds lichter, dus als ze er een ICMm op zetten zal treindetectie zeer waarschijnlijk gewoon werken. Trek voor dat lijntje dan eens een “Hondekop” (Mat54?) Uit de stalling… De beton gevulde neuzen van die dingen geven het stevig gewicht. Is ook nog toepasselijk voor het doel.

Anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Victor

SLT kan ook prima hoor, SLT heeft geen detectieproblemen. (Hoewel ik me afvraag wat het verschil is tussen een SLT-4 en een SNG-4 qua gewicht)

ton jonker
6 maanden geleden

wikipedia vermeldt 129 ton voor een SLT-4 en 138 ton voor een SNG-4

Hanzeboog
6 maanden geleden

Bladeren op rails wordt onderschat. Smalend wordt er dan geroepen dat de Nederlandse treinen bij beetje bladeren op de rails al niet kunnen rijden.

Maar waar een auto met 4 wielen rustig centimeters afwijking kan maken moet de treinen consequent op 1435 normaalspoor blijven rijden. De spoorstaaf is een aantal centimeters breed. En het gewicht van een trein is vele malen zwaarder dan van een auto. Voeg daar een bepaalde snelheid bij.

Waarschijnlijk zal in (hartje) Utrecht héél wat meer bladeren op het spoor liggen.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De trein blijft natuurlijk vanzelf in het spoor. Het probleem is naar het schijnt vooral het tot pulp rijden van groen waardoor de grip verloren gaat en tractie nauwelijks nog mogelijk is.
Met auto’s moet je vooral bij ijzel oppassen en bladerdek kan ook wel vervelend zijn.

Pistolen Paultje
6 maanden geleden

Voor de zoveelste keer laat deze site zien dat ze eigenlijk niet zo veel verstand heeft van het spoor als dat ze doet blijken. Het is namelijk niet Prorail maar NS zelf die sandite aanbrengt op het spoor met hun treinen.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Pistolen Paultje

u bent uit uw graf opgestaan om dit te komen mededelen?

per definitie anoniem
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wie is jou op de tenen gaan staan om zo naar mensen uit te vallen dries? doeislief

Dries Molenaar
6 maanden geleden

U weet niet wie Pistolen Paultje was? Volgens eigen idee een goede crimineel die dieren met geweld zou beschermen. Tegenwoordig heb je wel meer van die lui. Denk maar aan Volkert die vanwege de losse opinie over de Nertsenfok daadwerkelijk tot geweld over ging.
NB bij Paul was het vooral bluf jegens onbekenden en Volkert deed het echt.

Jasper
6 maanden geleden
Antwoord aan  Pistolen Paultje

In samenwerking met NS, want sandite wordt aangebracht met NS treinstellen. Waarin uitsluitend prorail de opdrachtgever is.

Chris
6 maanden geleden

Beetje vreemd dat NS de bus adviseert terwijl ze ook zo vaak loopt te roeptoeteren over wandelingen. Busvervoer in Utrecht puilt overigens al vaak zat uit.

Annemiek
6 maanden geleden

Misschien een goed moment om na te denken over het nut van dit lijntje. Is het nog wel te handhaven binnen de huidige situatie? Volgens mij zet NS niet alle zeilen bij als ze enerzijds klagen over personeels- en geldtekort en anderzijds de middelen gebruiken om dit lijntje in stand te houden. Ik denk dat het geen gemis is als NS dit lijntje afstoot en openstelt voor een stichting met museale treinstellen.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoeveel FTE speelt men dan vrij? Vijf? Of toch meer? Het is ook een mooi therapeutische activiteit. Goed om zo weer op de rails te komen.

Annemiek
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ja, zoiets zal het zijn. 4 tot 6fte (a 80.000 euro aan personeelskosten). Maar goed, je kunt geen lijntjes en middelen voor de leuk aanhouden terwijl je op andere plekken niet aan de vraag wilt voldoen op basis van personeelstekort.

Baardstaart
6 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volledig mee eens. Nu rijdt de NS met courant materieel zoals SLT’s naar het spoorwegmuseum, terwijl het veel passender is dat er met museum materieel wordt gereden. Wellicht is zo een museumrit ook een leuke bijverdienste voor de exploitanten van museummaterieel.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

rijdend voor de gewone KM prijs? met onderhoud intensieve oude treinen?
Men is dan wel verplicht feitelijk te rijden.

Frans E.R. Eekhout
6 maanden geleden

…NS Uitje…
Een Spoorwegmuseum dat n i e t per spoor bereikbaar is met zelfs maar een pendeltrein door herfstbladeren, het kan verkeren.
Maar toch, dan zal NS de NS Spoordeelwinkel uitje of attractie n a a r dit museum wel moeten aanpassen. Nu kost een ticket, treinreis MET pendeltrein in de 2e klas Euro 34,- en 1e klas Euro 46, van elk station in Nederland, met entree. Leuk hoor, heb het in 2022 tijdens Kerstmis gedaan en zag hoe mensen jong en oud genoten van de schaatsbaan rondom een stoomlocomotief terwijl een orkest leuke Kerstliedjes zat te spelen, het was druk en gezellig.
MAAR nu tot mogelijk eind december 2023 mag men zich eerst warm lopen alvorens het museum te bereiken en eigenlijk zouden ze dan ook maar – tijdelijk – de prijs van dat uitje in prijs moeten verminderen, omdat je niet met een pendeltrein kunt gaan pendelen. Veiligheid is een pre, maar doet dat euvel zich niet bij meer spoorweg overgangen voor in Nederland en nu zijn het de bladeren, maar als Moeder Natuur het wilt en ons land trakteert op een lekker dik pas sneeuw dan staat vrijwel alles stil zelfs misschien het alternatief namelijk de bus en mag men sneeuw schoenen aantrekken voor een flinke portie gezonde benen strekken. Trouwens die wandeling valt best mee en men ziet nog eens wat van de binnenstad van Utrecht had ik eens meegemaakt. Wat komt er na de bladeren …?

Ivo
6 maanden geleden

Hopelijk wordt deze treinvrije periode dan ook meteen gebruikt om het half opgebroken oostelijke spoor en het opstelterrein t.h.v. Voordorp helemaal te verwijderen. De stad kan die ruimte beter gebruiken.

Martijn
6 maanden geleden

Zal toch niet een verkapte poging van Prorail zijn om dit stuk spoor geheel af te stoten?
Ik moet direct denken aan de soap rond het (louter door Prorail) willen opbreken van de aansluiting bij Kerkrade Centrum op de Miljoenenlijn…

Ivo
6 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

Lijkt me niet, want anders kan het museum niet meer aan z’n collectie komen. Die treinen zullen ze echt niet steeds met vrachtwagens gaan vervoeren.

Kees
6 maanden geleden

Vraagje: Komt de problematiek met de bladervorming ook niet een extra probleem omdat het een traject naar het spoorwegmuseum een dun bereden traject is waardoor er meer blaadjes op de rails blijven liggen?

Frans E.R. Eekhout
6 maanden geleden

De niet gebruikte neven sporen kunnen ze wellicht gebruiken om toekomstig buiten dienst gesteld materieel zoals een Koploper treinstel er te parkeren, omdat er binnen het museum amper ruimte is. Een driedelige ICM is voldoende om de herinnering aan dit markante treinstel dat zelfs in het buitenland ver- en bewondering oogst te bewaren voor het nageslacht. Alleen in Japan rijden nog vergelijkbare treinen. Weg doen is makkelijk, maar benut het als museum dan als een “strategische reserve”. Ik heb ook de indruk dat ProRail (te) snel geneigd is om wissels en spooraansluitingen zoals door Martijn terecht genoemd met de Miljoenenlijn op te breken. Ik zag laatste tijdens de Raildag dat er gewoon een hekwerk bij Kerkrade Centrum stond. Als je het nu al afstoot heb je straks niets meer voor toekomstige ontwikkelingen in de Parkstad regio.
Bezint eer ge begint.

Dat men te voet soms sneller bij het museum is, is het juist de kick om met een trein naar een museum te gaan en zeker als het spoor gerelateerd is. Vorig jaar zag ik hoe leuk mensen zo’n ritje wel vonden al duurt het door het kopmaken onderweg iets langer, het heeft iets eigens en een SNG of SLT is ook nog makkelijk toegankelijk voor mensen met kinderwagens en rolstoelen, die hoeven onderweg niet rekening te houden met het wegverkeer. En die bladeren langs het spoor kunnen ze dat niet met een soort van stofzuiger dan weghalen ?

Ivo
6 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het dubbelspoor is op sommige plekken al weggehaald, zoals bij de overweg op de Kardinaal de Jongweg en ten noorden van de Kapteynlaan. De opstelsporen bij Voordorp zijn ook niet meer bereikbaar volgens mij. Maak het dan ook af en gebruik de rails en draden waar je ze wel kunt gebruiken. Een depot moet je kunnen afsluiten tegen verfspuiters e.d. Lijkt me dit niet de ideale locatie voor.

Jaap P
6 maanden geleden

De vallende blaadjes zijn van oudsher een probleem voor het spoor. Naast slippen van de wielen met platte kantjes tot gevolg komen er inderdaad ook detectieproblemen voor (Out of shunt). Vroeger met het zwaardere materieel en remblokken werden de wielbanden van de trein schoon geschraapt en bleef de detectie goed werken. Vandaar ook de suggestie in een van de reacties om er een mat 54 overheen te sturen. Punt is dus de combinatie van licht materieel met schijfremmen. Daarmede zijn de kansen op slecht detecteren het grootst.

Johan
6 maanden geleden
Antwoord aan  Jaap P

Een trein heeft het gewicht van meer dan 30 olifanten, om van de omvang nog maar te zwijgen. Als je niet kunt detecteren dat dat voorbij komt rollen gebruik je sensoren van likmevestje.

Ron Swart
6 maanden geleden

Iets anders: bij onze zuiderburen heeft sinds 1926 de NMBS het monopolie op reizigersvervoer en ondanks allerlei regelgeving vanuit de EU is dit nog altijd niet doorbroken. Via msm-berichtgeving kwam mij ter ore dat de NMBS meer dan 700 directeuren aka gedelegeerde bestuurders in dienst heeft.
Waarin een ‘klein’ land groot kan zijn, want deze directeuren aka gedelegeerde bestuurders (op basis van de politieke verhoudingen & gewesten) werken uiteraard niet voor de kat z’n viool.

Juriaan
6 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Dat zijn niet allemaal directeuren maar werknemers in de hogere salarisschalen. Desondanks is 700 natuurlijk heel erg veel.

Veel van die 700 mensen werkten vroeger bij inmiddels afgestoten dochtermaatschappijen zoals het goederenvervoer. Bij de afstoting kan dit personeel niet gedwongen mee te gaan naar de nieuwe eigenaar volgens het arbeidsregelement waardoor de NMBS er tot hun pensioen mee blijft opgezadeld ondanks dat er helemaal geen werk voor ze is.

Wim Lubbers
6 maanden geleden

Ik had ergens gelezen dat de trein naar het Spoorwegmuseum op korte termijn vanuit Amersfoort zou rijden (eventueel met stops in Bilthoven en Den Dolder). Lijkt me ook logischer dan elk ritje halverwege keren.
Het is trouwens een mooie wandeling vanuit Utrecht Centraal naar het museum. Over de bolwerken langs de singels of door de Museumwijk.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Wellicht kunnen er dan ook passagiers mee die niet naar het museum gaan? Dan komt er ook wat meer rendement van.

Thijs Veenstra
6 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Precies, dit bericht https://www.treinreiziger.nl/stichting-hondekop-lonkt-naar-pendeltrein-spoorwegmuseum-en-doet-aanvraag-bij-acm/
Ben benieuwd wat daar van komt. Zou misschien een deel van dit probleem verlichten met het oudere materieel

Frans E.R. Eekhout
6 maanden geleden

Vroeger was er nog een spooraansluiting naar het Spoorwegmuseum vanuit zuidelijke richting, maar dat is verdwenen in verband met de spoorverdubbeling, dive-under naar Den Bosch en de stations Utrecht Vaartsche Rijn en over Mat 54 gesproken, het waren een van de zwaarste treinen in Europa die misschien wat moeizaam op gang kwam, maar eenmaal 140 km/u een heel comfortabele wegligging had en wellicht menige detectie sensor goed geactiveerd kon hebben.
Als die licht gewicht sprinters te licht zijn, moeten ze maar een paar zware zandzakken of betonblokken in een coupe plaatsen om meer druk te geven op het spoor, maar ja dat gaat weer ten koste van het aantal zitplaatsen.

Arjan Krabbenbos
6 maanden geleden

Buiten de stadsbus, wandelen of vergeefs wachten op de museumwinkel die voorlopig niet komt, kun je ook per OV fiets, taxi of eigen auto naar en van museum. Als er weer treinen kunnen rijden naar het museum en terug, maak ook een pendel naar van Baarn of Amersfoort Centraal waar kopmakennbij Blauwkapel niet nodig is. Bestaan er geen anti slip treinen die op gladde sporen in herfst en winter kunnen worden ingezet? Dan kan misschien locomotieven van de Wintersleepdienst zo’n of een paar treinen heen en weer rijden. Zo wordt het museum nog diverser met museumtreinen uit meerdere directe verbindingen. Misschien ook een idee om een expo over Treinen in de 4 seizoenen toen en nu te organiseren.Zo zie je wat er in verschillende tijden de treindienst werd uitgevoerd tijdens de vier jaargetijden. Met natuurlijk ook oude treinen, zwart wit foto’s naar nu met ons huidige moderne materieel en op kleurenfoto’s. En een Sandite trein laten zien die wordt ingezet op gladde sporen , bij bosrijke gebieden bijvoorbeeld! Dan snap je ook meer over dit jaarlijks terugkerend probleempje!

Frans E.R. Eekhout
6 maanden geleden

Expo Treinen…
Een 4 seizoenen fototentoonstelling over Treinen Arjan is een goed idee.
Stuur dit idee naar het Spoorwegmuseum, kijk bij “ons” en klik op “mail” en stuur dit idee aan hen door, wie weet kunnen ze daar in 2024 eens extra aandacht aan schenken en mag je het zelf openen. Succes.

Klein, Roderick
6 maanden geleden

Mooie manier om ook het laatste wissel naar Utrecht Maliebaan op te ruimen. Dan hebben we wat minder spoorwegovergangen en overloopwissels. Fijn voor de Excel sheets…