Treinvervangend vervoer met ‘adrenalinekick’: in Zwitserland neem je tijdelijk de helikopter
10 nov 2023 10:12
In Zwitserland zijn er nogal wat bijzondere bergspoorlijntjes. Eén daarvan wordt de komende tijd gerenoveerd: de Braunwaldbahn in de Glarner Alpen. En om alsnog treinvervangend vervoer te verzorgen, hebben de beheerders van de spoorlijn voor een creatieve oplossing gezorgd.
Nog tot 17 november mogen reizigers gebruikmaken van een helikopter om van Linthal naar Braunwald te reizen. Dat kan voor dezelfde prijs als het treinticket: 7,20 Zwitserse frank, omgerekend 7,50 euro. De helikopter bleek de enige oplossing, want behalve wat wandelpaden gaat er geen verharde weg de bergen in. De spoorlijn is al ruim 100 jaar de enige manier om Braunwald snel te bereiken.
Vier per vlucht
Enige nadeel van zo’n helikopter: er kunnen slechts vier reizigers per vlucht mee. Locals hebben volgens het regionale dagblad Südostschweiz voorrang ten opzichte van toeristen. Per dag vliegt de lokale helikoptermaatschappij 30 tot 40 keer op en neer. De bekende YouTuber The Tim Traveller had het geluk een vlucht te kunnen maken en maakte daar een korte video over:
Passagiers vinden het in elk geval niet erg dat ze moeten vliegen: “Dit was mijn eerste keer in een helikopter en het gaf me echt een adrenalinekick”, zegt een 30-jarige reiziger tegen Südostschweiz. Het is niet de eerste keer dat een helikopter voor treinvervangend vervoer speelt in Braunwald. In 1997 vonden er al eens grondige werkzaamheden plaats en ook toen waren reizigers aangewezen op een korte vlucht.
Niet te geloven. Natuurlijk is deze Youtuber meegenomen om er een lekkere promofilm te maken hoe Zwitserland omgaat met treinvervangend vervoer en ze geen enkele moeite besparen om dorpen bereikbaar te houden. En Tom Scott weet ook altijd van dit soort fratsen te vinden en daarom is zijn youtube kanaal zeker vermakelijk.
Wellicht kunnen we hier ook iets van leren. Bijv als de trein Amsterdam – Eindhoven of Amsterdam – Groningen uitvalt dat er vervangend vliegvervoer komt van Schiphol naar Acht airport / Eelde Airport. Wellicht met een geleende Airbus 380, omdat hier lekker veel passagiers mee kunnen om hier een waardige treinvervanger van te maken 😉
Ik kijk vaak naar Tim Traveler. Die gast heeft echt veel openbaar vervoer weetjes. 🙂
Wel heel speciaal!
Meer dan logisch in hoge berggebieden om helikopters in te zetten bij bergspoorlijnen. Vliegtuigen kunnen er niet landen of opstijgen zijn daar te fors voor en te groot. In het Verkehrshaus Luzern kun je een reddingsoperatie op de berg in wintertijd zien.Helicopters zijn , kleiner en lichter en wendbaarder dan vliegtuigen. Maar ook beperkter in capaciteit voor meenemen van slachtoffers of gestrande treinreizigers.Zal ook ongetwijfeld in Oostenrijk, Tibet of in ander bergachtig gebied zijn waar spoor en wegen hoog zijn aangelegd. Nederland kent het fenomeen niet, omdat we een laag land zijn wat voor meer uit de helft uit ingepolderd land bestaat. Maar ons land is door het vele bestaande en ingepolderd watergebied weer een kei in het maken van sluizen, dijken en polderaanleg! Dit zijn dus verschillen tussen hoge en lage landen! Maar daardoor ook even bijzonder als uniek!
Natuurlijk zijn Nederland en Zwitserland onvergelijkbaar qua landschap. Maar het gaat hier niet om landschap maar om service.
In Zwitserland wordt OV gezien als een essentiële dienst. Dat betekent dat er hoe dan ook vervangend vervoer wordt geregeld.
Dat is in schrille tegenstelling tot Nederland waar OV is gedegradeerd tot een voorziening voor zielepoten zonder auto. Als het OV uit valt, dan is dat jammer en zoek het zelf maar uit hoe je er dan komt. Dat is de schille tegenstelling met Nederland.
Zo is het. De Zwitsers nemen het serieus. In Nederland staat openbaar vervoer bekend als voorziening voor jongeren, studenten en stakkerds zonder rijbewijs en auto. Je wordt al raar bekeken als je als veertigjarige zegt dat je rijbewijs nooit behaald hebt, omdat je er geen behoefte aan hebt en graag met de fiets en openbaar vervoer reist. Dan zal er wel iets aan je mankeren denken veel mensen dan.
Zo is het!
Je komt dat dorp daarboven ook niet eens uit zonder OV, er is geen weg :).
Geweldig!
Het kan.
Indien er de politieke wil is om OV die plaats te geven die het verdient.
Niet als er drogredenen worden opgevoerd om het OV af te knijpen etc.
Every-D-ticket nu. Voor 29 E in de daluren en
59 E incl. spitsuren.
Op weg naar OV zoals in Luxemburg.
Zwitserland kent daglaarten, maar daarvoor moet je een kortingskaart hebben, (of er moet heel toevallig een actie zijn!). Gelukkig kunnen niet-Zwitsers een Interrail OC of een (veel duurdere) Swisspass kopen (als je met bergspoortjes, boot of bus gebruikt). Dat is dan weer niet geschikt, als je maar 1-2 dagen wilt rondreizen.
Dit gebeurt in Zwitserland ook als er bijvoorbeeld een weg wordt afgesloten, door bergverschuivingen, werkzaamheden e.d. Soms wordt dat vervangende vervoer geregeld door particuliere maatschappijen, soms door het leger.
Ik heb het zelf eens meegemaakt. Wilde ik boodschappen doen, was de weg afgesloten, kwam ik met een paar andere dorpelingen in een legerhelicopter terecht.
Voor Zwitsers is dat allemaal heel normaal, en dat is het ook als je in een soms onherbergzaam landschap woont.