Nieuwe ComfortJet van het Tsjechische ČD. Foto ČD
De Tsjechische spoorwegmaatschappij ČD breidt vanaf december de internationale treindiensten verder uit. De treindienst van Praag naar Wenen wordt verlengd naar het Oostenrijkse Villach en de verbinding van Praag, via Berlijn, naar Hamburg wordt verlengd naar Kopenhagen.
De trein Vindobona rijdt al sinds 1957 tussen Praag en Wenen. Vanaf 14 december gaat deze Railjet, die in samenwerking met de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB wordt gereden, door via Graz en Klagenfurt naar Villach dat nabij de grens met Italië en Slovenië ligt. De trein gaat daarbij over de nieuwe Koralmspoorlijn en wordt zo de eerste hogesnelheidsdienst voor de Tsjechen die met Railjet en ComfortJets rijden die 230 kilometer per uur gaan.
Er komen drie ritten per dag van de Vindobona in beide richtingen. De reistijd tussen Praag en Villach wordt acht uur.
De treinen van Praag naar Berlijn en Hamburg gaan vanaf mei ook sneller rijden. Ook gaan er meer treinen rijden over de route. De reistijd naar Berlijn wordt verkort tot vier uur en tot Hamburg tot zes uur.
Elke dag rijden twee treinen van Hamburg door naar Kopenhagen en weer terug, in de zomer komt er een derde retourrit bij. De reistijd tussen Praag en Kopenhagen zal elf uur zijn. De uitbreiding komt er in samenwerking met het Duitse DB en Deense DSB. In de jaren negentig was er ook een trein van Praag naar Kopenhagen die de reis in veertien uur deed, die langere reistijd kwam vooral ook omdat er gebruik gemaakt werd van een veerdienst. Van 2012 tot en met 2014 reed er een nachttrein tussen de steden.
ČD introduceert in de nieuwe dienstregeling een nieuwe nachttrein. Deze EuroNight Carpatia gaat rijden tussen Bohumín in het oosten van Tsjechië en Przemyśl in het oosten van Polen, aan de grens met Oekraïne. Aan deze nieuwe nachttrein worden rijtuigen gekoppeld uit München, Wenen, Praag en Boedapest. De EuroNight Chopin tussen München en Warschau krijgt een kortere en snellere route.
ČD gebruikt voor de internationale verbindingen ComfortJets die gebaseerd zijn op de Oostenrijkse Railjets. Volgens het Tsjechische spoorbedrijf zullen in de eerste helft van 2026 alle 180 nieuwe bij Siemens en Škoda bestelde rijtuigen geleverd en beschikbaar zijn. De nieuwe rijtuigen worden verdeeld over twintig treinstellen.
Tsjechië ligt centraal in Europa tussen Duitsland, Oostenrijk, Slowakije en Polen. Dit jaar heeft de nationale spoorwegmaatschappij 148 langeafstandverbindingen. ČD rijdt naar meer dan 120 bestemmingen in acht Europese landen: Duitsland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Hongarije, Zwitserland en in samenwerking met het Poolse PKP Slovenië en Kroatië. In Tsjechië zijn ook nog de opentoegangvervoerders Leo Express en RegioJet actief met internationale treinen.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 13 augustus 2025 20:34
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…