De eerste Fyra is zondagochtend vanuit Amsterdam vertrokken naar Italië, terug naar fabrikant AnsaldoBreda. Dat heeft NS laten weten. In totaal gaan 16 Fyra-treinen voor het einde van dit jaar terug.
De hogesnelheidstrein, waar van alles mis mee bleek te zijn, rijdt niet zelf, maar wordt gesleept. Zondag komt het treinstel nog in Italië aan, zo meldt het ANP.
Eerder dit jaar sloot NS met AnsaldoBreda een deal waarbij de Fyra-treinen teruggaan naar de Italianen. NS krijgt 125 miljoen euro voor de treinen, waarvoor al 213 miljoen was neergeteld. Als AnsaldoBreda de treinstellen doorverkoopt, krijgt de NS nog eens een bedrag van maximaal 20 miljoen euro.
De Fyra werd in 2004 door NS besteld en had eigenlijk al in 2007 geleverd moeten worden. Maar pas eind 2012 kon NS de treinstellen in gebruik nemen in de treindienst Amsterdam – Brussel. Al binnen veertig dagen werd de trein echter weer aan de kant gezet. Reden: de trein bleek vele defecten te hebben en bij winterweer ook nog eens een bodemplaat verloren te hebben. Voor NS was de maat vol. In juni van 2013 werd vervolgens ook het contract met AnsaldoBreda opgezegd.
NS heeft aangegeven geen nieuwe hogesnelheidstreinen te zullen kopen. Vanaf 2021 komt er een definitieve vervanger voor de Fyra, de nieuwe generatie intercity´s. Die zullen maximaal 200 kilometer per uur gaan rijden. Tot 2021 zullen Traxx-treinen de Fyra vervangen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…