Wederom dassenburchten in Brabant: tijdelijk hinder tussen Tilburg en Eindhoven

Tot ten minste vrijdag 8 december zorgen dassenburchten onder het spoor voor minder treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven. Tussen Boxtel en Liempde hebben de dieren zich verschanst onder de rails. Wegens gevaar voor verzakking is de maximumsnelheid daar teruggebracht tot 40 km/u.

De burcht werd twee weken geleden ontdekt door ProRail. Volgens de spoorbeheerder zijn er elf ingangen onder het spoor. Wegens kans op verzakking is er een forse snelheidsbeperking ingesteld op het traject.

Minder sprinters

Die beperking zorgt ervoor dat er tot en met vrijdag weinig tot geen sprinters rijden tussen Tilburg Universiteit en Boxtel, omdat het door extra goederentreinen drukker is op dit traject. Vanaf zaterdag rijdt dat treinverkeer weer over de Betuweroute en zou er meer ruimte voor sprinters ontstaan.

Voor het spoor hersteld kan worden, moet ProRail een ontheffing aanvragen. Dassen zijn immers beschermde dieren en hun burchten mogen niet zomaar worden weggehaald. ProRail laat weten dat de ontheffing eerder deze week is aangevraagd.

Eerder al problemen

Het is niet voor het eerst dat deze Brabantse dassenburchten problemen op het spoor veroorzaken. In maart was er om die reden langere tijd geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch. Ook in Friesland en Zuid-Limburg was er al hinder vanwege de burchten.

This post was last modified on 6 december 2023 13:26

Bekijk reacties

    • Ja dat snap ik ook. Want die goederentreinen hadden zonder dit probleem toch ook gereden.

      • Dit voelt inderdaad wat overdreven. Van twee IC's en twee sprinters (plus goederentreinen) naar één IC per uur en goederentreinen. Het opgelegde snelheidslimiet van 40 km/h kan toch niet zo'n groot probleem vormen? Boxtel heeft vele sporen waar IC's een (wachtende) sprinter in kunnen halen, waarom gebeurd dat niet?

        • Er rijden deze week omgeleide goederentreinen vanwege werkzaamheden in Duitsland waardoor het extra druk is, volgens ProRail zijn die werkzaamheden na vrijdag voorbij en kan dan alles weer rijden met alleen een snelheidsbeperking.

  • ProRail zal waar dassen zijn vaker moeten inspecteren. In samenwerking met degenen die veel kennis over dassen hebben zoals Staatsbosbeheer en Faunabeheer.

    ProRail heeft verstand van beheer en onderhoud van spoor. Maar dassen is iets anders. Maar het heeft toch raakvlakken op bepaalde plekken met spoor.

    Samenwerking met deskundigen zal essentieel zijn om te voorkomen dat de dassen holen gaan graven. Anders wordt het een kat en muis spel (Tom & Jerry).

    • Het probleem is vooral dat prorail veel papierwerk moet doen om dassen weg te mogen halen omdat ze beschrmd zijn. Ze moeten laten zien dat het gevaar voor het spoor opleverd, dat ze ze verderop uitzetten, etc etc

      Ze moeten gewoon de wet herzien dat prorail dassen mag weghalen als ze zoveel meter dicht bij het spoor zitten. Met dan wat regels over waar ze weer uit te zetten etc.
      Maar ja dan moeten we eerst weer een regering hebben.

  • Treinen maximum snelheid = stapvoets, niet 140 plus.
    Steeds vaker merk ik de laatste tijd dat door allerlei omstandigheden men "stapvoets" moet rijden voor X tijd en zullen we, omdat we de natuur liefhebben en of omdat de natuur ons te slim af is, denk aan teveel regen en slechte afvoer van een baanvak, of allerlei "beestjes" men op de rem moet gaan staan en "op zicht" dus 40 km/u zal moeten gaan rijden. Ach ja dan kunnen we straks bijna overal "langer" van het landschap gaan genieten en misschien met eigen ogen die dassen burchten, de deels afgeronde extra spoorwerkzaamheden of verbouwingen rustig gade slaan. Leuker kunnen ze het niet maken, wel langzamer en langzamer en nog langzamer voor onze veiligheid natuurlijk, want dat ben ik bijna vergeten te zeggen. Met de groeten van das en dier, overal en hier...

    • Het gaat hier om de aantasting van de fundering. Niet om de diertjes. Overigens is het raadsel waarom de hele zooi moet worden afgegraven. Je kan de tunnels gewoon volgen met een dikke slang en van achter uit injecteren met zand-slurrie.

  • ...omdat dassen een beschermd diersoort is die je niet zomaar mag bestrijden @ Anoniem en men daarom voorzichtig mee moet omgaan las ik eens. Dus gelden er per provincie speciale regels om de hinder te beperken.
    En dus is de Natuur heer en meester en moeten we niet schrikken als men elders onder het spoor of weg weer tegenkomen. Misschien vinden de dassen de cadans van voorbij rijdende treinen wel zo prettig en kiezen ze daarom voor een spoorbaan ... En de reizigers en vervoerders van de trein hebben het nakijken naar al die dassen...

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

15 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug