Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De dienstregeling is aangepast naar aanleiding van de schade door het noodweer half september. Gelijk bij het ingaan ging het al mis voor de nachttreinen uit Nederland en Duitsland. Ze werden gisteren geannuleerd vanwege verwacht noodweer in Duitsland.

In de nieuwe aangepaste dienstregeling voor Oostenrijk blijven de nachttreinen vanuit het noorden grotendeels volgens het gewone schema rijden. Het noodweer heeft veel schade aangericht aan de sporen ten westen van Wenen die juist op de route liggen van de nachttreinen naar de Oostenrijkse hoofdstad. Maar de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB ziet nu toch kansen om ze over de beperkte ruimte op het spoor door te laten rijden. In plaats van vier sporen zijn er maar twee beschikbaar.

Gelijk bij het ingang van de nieuwe dienstregeling vannacht was dat al zonder de nachttreinen uit Nederland en Duitsland. De treinen konden niet vertrekken omdat er in Duitsland noodweer werd verwacht. Reizigers van deze treinen kunnen vandaag via dagtreinen naar hun bestemming.

Langere reistijd nachttreinen

Reizigers met de nachttreinen moeten wel rekening houden met langere reistijden en veranderde vertrektijden. Wie vroeg geboekt heeft, doet er goed aan om daarom het actuele reisschema te raadplegen. Vanaf vrijdag gaat de nachttrein Brussel – Wenen ook weer rijden. Dat is een stuk eerder dan verwacht want eerder werd gemeld dat deze verbinding tussen 12 augustus en 25 oktober stil zou liggen. Ook de nachttreinen tussen Warschau en München rijden vanaf vrijdag weer.

ICE’s tot Passau of Linz

Voor andere internationale treinen zijn de gevolgen wel groot. De meeste ICE-treinen vanuit het noorden stoppen al of in Passau of in Linz. Vandaar moeten reizigers verder met andere treinen. Twee ICE’s rijden elke dag door naar Wenen. En ook in het binnenlandse treinverkeer in in het oosten van Oostenrijk liggen nog veel verbindingen eruit. De reistijd tussen Salzburg en Wenen zal de komende tijd een half uur langer zijn. Treinen van ÖBB rijden twee keer per uur en Westbahn rijdt twee keer per uur overdag en een keer per uur in de avond uur tussen de twee populaire steden.

© Treinreiziger.nl

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on 10 oktober 2024 21:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

3 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

22 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug