Treinreizigers gestrand na overstromingen
16 sep 2024 11:47
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war gestuurd en op verschillende plekken zijn reizigers gestrand. Veel treinverbindingen in Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije en Polen zijn gestremd. Reizigers die afgelopen zaterdag met de nachttrein van Amsterdam naar Wenen in het Oostenrijkse Linz waren gestrand, zaten daar op maandag nog steeds.
Mensen die met de trein naar Oostenrijk willen, worden inmiddels opgeroepen de reis uit te stellen. Nadat de nachttrein Amsterdam-Wenen zaterdag in Linz is gestrand, is de nachttrein gisteren en vandaag opgeheven. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB heeft de treinbinding laten vervallen tot en met 19 september. Tot en met 22 september kunnen reizigers met een kaartje voor een nacht- of internationale trein daarom met een andere trein dan die ze geboekt hebben, naar en in Oostenrijk reizen. Ook geeft ÖBB geld terug voor kaartjes van getroffen treinen.
Station overstroomd
Alleen al in het oosten van het land telde de Oostenrijkse spoorwegen op zondag 40 gestremde verbindingen. In Sankt Pölten, tussen Wenen en Linz, staat zelfs het volledige station Kaiserwald onder water. Op veel andere plekken staan stukken spoor blank of versperren gevallen takken en bomen de doorgang.
De Oostenrijkse hoofdstad Wenen is vanuit verschillende richtingen onbereikbaar met de trein. Zowel vanuit Passau in Duitsland (de verbinding vanuit Nederland), Boedapest, Bratislava en Graz staan de internationale treinen naar Wenen stil. Waar mogelijk worden reizigers met bussen vervoerd, maar op verschillende trajecten zijn de omstandigheden ook te slecht voor dit alternatief.
Meer water
Overvloedige regen- en sneeuwval zorgt al vanaf vrijdag voor grote overstromingen in diverse delen van Centraal-Europa. Omdat de gevallen sneeuw de komende dagen zal gaan smelten, wordt verwacht dat op verschillende plekken het waterpeil nog verder zal stijgen. In Polen telden de spoorwegen tot en met zondag 87 incidenten op het spoor. In het land strandden 62 passagierstreinen en liepen 359 treinen vertraging op. Ook in Tsjechië, Slowakije en Roemenië zijn verschillende trajecten gestremd en veel treinen vertraagd.
© Treinreiziger.nl
Voor het geval iemand er wat aan heeft, uit Wenen is de route via Praag nog te proberen, Wenen-Breclav-Brno lijkt te rijden.
Klopt. Voor Treinrondreis gebruik van gemaakt. Om mensen weg te krijgen uit Wenen. (Wenen – Praag – Berlijn, en morgen naar NL)
Alle verbindingen van uit oosten rijk naar polen tcechie solwakije zijn geslotenook div verbindingen met duitsland zijn on bruik baar
Niemand wat te klagen of geld terug te vorderen?
Dit is gewoon overmacht. Het water staat de mensen nu letterlijk aan de lippen.
het is een enigzins cynisch bedoelde opmerking. Gebruikelijk barst het geklaag al los terwijl de lichamen van slachtoffers nog geborgen moeten worden.
Bij wie moet je klagen? Dit noodweer is niet door de obb gemaakt.
Het is en blijft een feit dat het weer steeds vaker extremer wordt, en we zullen europa in moeten richten om de klap op te kunnen vangen/het ergste te voorkomen.
Maar ja, dat is niet in een dag gebeurd.
Nederland is eeuwenlang regelmatig overstroomd, voordat we onze dijken op orde hadden.
Fact. Als je auto reis vanwegen extreem weer niet door gaat blijft de benziene ook gewoon in de auto zitten. En als de trein maatschappijen willen concureren tegen de auto zouden ze de schaden moeten vergoeden. trein maatschappijen kunnen zich tegen extreme weersomstandigheiden verzekeren.
Klopt, maar als je auto voor een flink deel onder water staat zal de benzine in de tank je ook niet redden. Bovendien kennen veel verzekeraars een clausule voor grootschalig extreem weer, oorlogen en meer van dit soort ongein. Geldt dus ook voor de verzekeringen van spoorweg maatschappijen.
Aangezien veel spoorwegmaatschappijen geprivatiseerd zijn is de overheid ook ineens veel minder verantwoordelijk.
Als ik die plas water op de foto zie denk ik dat het minimaal weken duurt eer daar uberhaupt een trein rijdt en dan hangt het ook nog af wat de schade elders is. Wegen worden doorgaans sneller gerepareerd (vanwege de directe essentie) en is ook makkelijker te repareren.
Hiervoor heb je een reisverzekering…
Het spoorwegsysteem is veel gevoeliger voor overstromingen dan het wegennet en dat wreekt zich nu. In dit soort bergachtige gebieden werden de spoorlijnen in de negentiende eeuw aangelegd in de dalen, vaak naast rivieren en beken, om hellingen in het traject te vermijden, aangezien treinen daar ongeschikt voor zijn. Daar zijn ze altijd blijven liggen, maar dan wel inmiddels voorzien van allerlei elektrische installaties voor aandrijving en beveiliging die ook zeer kwetsbaar zijn voor wateroverlast. Tenslotte is het spoorwegnet veel minder vertakt dan het wegennet, waardoor ´omreizen´ vaak nauwelijks of niet mogelijk is. Kortom, weer een reden – uiteraard niet de belangrijkste – om internationaal niet met de trein, maar met de auto of het vliegtuig te reizen.
Het zal wel blijken of de spoorbeddingen het er slechter af brachten dan de wegen.