Vertraging Delft veroorzaakt door plaatsen van borden

UPDATE. Treinreizigers hebben in de ochtendspits vertraging opgelopen omdat een aannemer van ProRail in de afgelopen nacht verkeerde borden had geplaatst. Op het bord stond dat reizigerstreinen bij station Delft maximaal 100 mochten rijden, terwijl de maximale snelheid tijdelijk 80 bedraagt.

Op de verkeerde borden stond wel de juiste snelheid voor goederentreinen. Door de verkeerde borden moest de treindienstleiding van ProRail iedere machinist bellen. Om de drukte te verminderen is vervolgens besloten om een aantal Sprinters en Intercity´s op te heffen. Na de ochtendspits heeft ProRail de juiste borden geplaatst.

ProRail heeft de snelheid in de nieuwe spoortunnel van Delft tijdelijk aangepast vanwege luchtdruk problemen in de Delftse stationshal. Daarom werd zondag bekend dat treinen bij het station maximaal 80 kilometer per uur mogen. "We hadden de aannemer juist geïnstrueerd, maar desondanks zijn er toch verkeerde borden geplaatst. Daardoor is er besloten om minder treinen te laten rijden waardoor reizigers tot een kwartier vertraging opliepen", legt ProRail-woordvoerder Huub Veeneman uit. Overigens kon de vertraging voor doorgaande intercityreizigers oplopen tot 30 minuten.

Het zal nog zeker tot na het weekend duren voor er een oplossing is voor het luchtdrukprobleem. De komende dagen worden enkele maatregelen uitgeprobeerd. Zo zijn de draaideuren al ´stroever´ gezet, zodat ze niet meer zo makkelijk draaien. Ook worden de schotten opengezet tussen de twee tunnelbuizen, waarvan er een nog niet in gebruik is, en de ´druknivelleringsgaten´ in de tunnel worden verder opengezet.

Zondag en maandag lag het treinverkeer in de tunnel stil vanwege loos brandalarm. Inmiddels zijn de brandmelders beter afgesteld, zegt ProRail. Verder is er een brandwachter, die direct kan waarnemen of er wel of geen brand is.

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug