Vervoerregio Amsterdam investeert € 235 miljoen in o.a. zero emissiebussen

4 weken terug

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra in met name het openbaar vervoer. Het geld is bedoeld voor investeringen in verkeersveiligheids- en ov-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits.

2030

Een groot deel van het bedrag is bedoeld om de bussen volledig emissievrij te maken. Op dit moment is ongeveer twintig procent van het OV in de Vervoerregio emissievrij. 95% van de bussen moeten in 2025 emissievrij zijn, en 100% in 2030.

Versneld

Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio heeft het zogeheten ‘coronapakket’  voorgelegd aan de Regioraad. Voorzitter van de Vervoerregio Sharon Dijksma: “Ons verkeers- en ov-systeem wordt na corona nooit meer zoals het daarvoor was. Dat is niet erg. Het is zelfs prima. Het geeft ons een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren, de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. “

Bij Amsterdam Centraal komt er een nieuwe ondergrondse fietsenstalling met 7.000 plekken. Door de tijdelijk afgenomen drukte kan de uitvoering worden versneld.

This post was last modified on september 28, 2020 1:15 pm

Bekijk reacties

  • Goed plan, zeker om het nu te doen.
    Wel vraag ik me af waarom in dit artikel over zero-emissie wordt gesproken terwijl in andere artikelen over dit onderwerp biodiesel wordt genoemd (plenty emissie).

      • Ik ben het hier niet helemaal met u eens maar u heeft wel een punt, we inversteren te veel in elektriche bussen, het probleem met elektrische bussen is de het accu pakket naar een aantal jaar niet meer bruikbaar is en eigenlijk opgegeven voor de sloop en de chemicalien die voor de accu's gebruikt worden laten we er nog even buiten, ze zouden beter kunnen inversteren in hybride voor korter termijn en waterstof voor langer termijn. Echter om alleen te zeggen dat het is om de prijzen te verhogen is ook weer wat.

        • Accu's gaan wel wat langer mee. Bussen hoef je niet op te geven wanneer er een probleem is met een accupakket.

  • Hoe groen zijn deze e-bussen nauw echt als je kijkt naar de batterijen? Hiervoor is veel energie en zeldzame metalen nodig om ze te maken. Ook zijn e-voertuigen zwaarder dan de fossiele tegenhangers. Ook is er tegenwoordig veel relatief schone dieseltechniek beschikbaar om de uitstoot in de perken te houden. Hier wordt niet over gepraat.

    Worden voor alle vormen e-transport ook een aantal kerncentrales bijgebouwd om te zorgen dat deze vervoersmiddelen daadwerkelijk gaan rijden op CO2 arm stroom? En wordt er onderzoek gedaan naar moderne vormen van kernenergie, zoals thoriumreactors? Zogenaamde groene stroom is niet continue, behalve biomassa wat nog een grotere pest is voor het klimaat en milieu.

    Met betaalbaar en welkom/klantvriendelijk OV icm de laatste technolgische ontwikkelingen voor fossiele bussen waarvoor de reiziger de auto laat staan bereikt men veel meer.en dus ook minder uitstoot.

    • "Worden voor alle vormen e-transport ook een aantal kerncentrales bijgebouwd om te zorgen dat deze vervoersmiddelen daadwerkelijk gaan rijden op CO2 arm stroom?"
      Dat is een kip-of-eiprobleem. Zolang deze vervoersmiddelen op diesel rijden, heeft het geen nut de elektriciteitsopwekking ervoor uit te breiden. Door bussen eerst op eventueel fossiel opgewekte elektrische energie te laten rijden, schep je de mogelijkheid om in een volgende stap die elektriciteitsopwekking te verduurzamen.

      "En wordt er onderzoek gedaan naar moderne vormen van kernenergie, zoals thoriumreactors?"
      Ja, maar in Europa veel te weinig. Het is nog geen techniek die je van de plank kunt kopen. Als we het laten liggen zijn we straks volledig afhankelijk van China om er hier een te bouwen. En met een beetje pech zetten VVD en CDA op het laatste moment nog even nieuwe ouderwetse kerncentrales neer.

  • Merkwaardig dat in het artikel vermeden wordt te melden hoe dan emissievrij gereden zal worden. Electrisch uit accu. Uit waterstof? Bussen met pantograaf. Op zijn Arnhems of zoals vrachtauto's straks bij Stuttgart.
    Hopelijk is er straks voldoende vermogen om op te laden.

    • De Vervoerregio Amsterdam heeft het ook over het gebruik van biodiesel; "Rijden op biodiesel leidt tot negentig procent reductie op uitstoot van de omgebouwde voertuigen met een bescheiden investering".
      Milieudefensie zegt; "Zelfs diesel is beter dan biodiesel".
      Zero-emissie? Wanneer men biodiesel gaat gebruiken lijkt me hiervan geen sprake.