Vervolging machiniste treinongeluk Amsterdam

UPDATE. De machiniste van de sprinter die in april vorig jaar tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk tegen een intercitytrein botste, wordt strafrechtelijk vervolgd. Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam heeft dat besloten. Justitie wil dat de machiniste een taakstraf accepteert van 120 uur. Gaat ze hier niet mee akkoord, dan moet ze zich voor de rechter verantwoorden.

Bij het ernstige ongeval op zaterdag 21 april 2012 viel één dode. Bijna 200 mensen raakten gewond. Het ongeval vond plaats op het baanvak tussen Amsterdam CS en station Amsterdam Sloterdijk.

Niet oplettend genoeg
Op dat baanvak was die dag wegens werkzaamheden slechts een enkelspoor beschikbaar. Het OM meent dat de machiniste niet oplettend genoeg was. "Alhoewel zij op de hoogte was van het feit dat zij een rood sein zou tegenkomen, is zij dit rode sein gepasseerd terwijl zij beroepshalve aan het bellen was.´´

Aan te rekenen
Volgens justitie blijkt uit onderzoeken dat de vrouw voor haar dienst de rittenkaart met de geplande stops heeft gekregen. "Mede omdat het in acht nemen van seinen een hoofdtaak is van een machinist, zijn wij van mening dat dit haar strafrechtelijk is aan te rekenen´´, zegt het OM.

Zware stap
De NS vindt de taakstraf "een erg zware stap´´. Er was sprake van een samenloop van veel verschillende omstandigheden, zegt het vervoersbedrijf. "Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood. Een ongeval met slachtoffers is één van de ergste dingen die een machinist kan overkomen.´´

Vakbond
Als de zaak voor de rechter komt, zal de NS de machiniste "maximaal steunen´´. Ook beraadt de NS zich op eventuele nadere stappen richting het OM. De Vakbond voor rijdend personeel (VVMC) sluit zich aan bij de NS en zegt geschrokken te zijn van de vervolging. "Er speelden die dag meerdere factoren mee. We zullen de machiniste uiteraard ondersteunen´´, liet een woordvoerder weten.

Heksenjacht
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV spreekt van een heksenjacht tegen de machiniste. "Voor wat betreft dat telefoneren merkt Voor Beter OV op dat de machiniste bezig was, de verkeersleiding door te geven dat van een andere trein een achterlicht kapot was. Als het een privé-telefoontje was geweest, was vervolging op zijn plaats geweest. Maar daar was nu geen sprake van" zegt voorzitter Rikus Spithorst.

ProRail
Hij vervolgt: "Bijzonder is ook dat de machiniste wel, maar ProRail niet wordt vervolgd. ProRail is verantwoordelijk voor het niet aanwezig zijn van het moderne ATB VV-systeem en voor de ongelukkige planning doordat ook een vertraagde goederentrein de flessenhals bij Amsterdam mocht passeren". Ook redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl begrijpt niet waarom het Openbaar Ministerie de machiniste aanklaagt

(c) ANP

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug