Virgin Group bereidt de aankoop voor van een tiental hogesnelheidstreinen voor verbindingen door de Kanaaltunnel. Dat meldt de Britse krant The Telegraph. Virgin heeft haast met het maken van nieuwe treinverbindingen naar het Europese vasteland omdat het bedrijf verwacht dat er slechts plek is voor één andere vervoerder naast Eurostar.
Nog dit kwartaal zou Virgin een contract voor de aanschaf van nieuwe treinen willen ondertekenen met Alstom, Siemens, Hitachi of Talgo. De Virgin Group wil in 2029 met de treinen door de Kanaaltunnel van Groot-Brittannië naar bestemmingen op het Europese vasteland rijden. Het bedrijf van miljardair Richard Branson, dat eerder met Virgin Train tussen 1997 en 2019 treinen reed in Groot Brittannië, schat ruim een miljard euro nodig te hebben om de nieuwe verbindingen op te zetten, zo stelt Paul Whittingham die het project leidt voor Virgin. Oprichter Richard Branson zou persoonlijk een zo groot mogelijk belang in het initiatief nemen, ondersteund door partners.
Virgin is een van de nieuwe bedrijven die nieuwe treindiensten willen beginnen door de Kanaaltunnel. Ook het Spaanse Evolyn en het Nederlandse Heurotrain hebben hier plannen voor. Maar er lijkt een probleem te zijn met de ruimte op het spoor. Binnenkort neemt het Britse agentschap voor spoor en wegen een besluit of er voor de hogesnelheidstreinen van de nieuwe vervoerders wel plek is op het Temple Mills depot in Londen. Dat is de enige plek waar deze treinen geparkeerd kunnen worden. Eurostar beheert het depot en beweert dat er geen plek is. Daarom zijn Virgin en Evolyn naar het agentschap gestapt voor een oordeel.
Ook is de ruimte schaars op het internationale station St. Pancras in Londen. Whittingham is ervan overtuigd dat het agentschap zal oordelen dat er ruimte is voor één nieuwe speler, en dat het heel onwaarschijnlijk is dat er plek is voor twee. Volgens Virgin is er niet voldoende ruimte in het depot en op het spoor voor drie vervoerders. De vervoerder verwacht dat de beschikbare ruimte gaat naar de eerste gegadigde en zet daarom meer vaart achter de plannen.
Momenteel is Eurostar de enige treinmaatschappij die passagierstreinen door de Kanaaltunnel rijdt. De maatschappij staat momenteel onder druk om de treinen van en naar Londen goedkoper te maken nu de exploitant van de hogesnelheidslijn tussen de tunnel en Londen de kosten voor het gebruik met ongeveer tien procent verlaagt. Eurostar zegt dat het bedrijf de kostenbesparing wil investeren in het verbeteren van station St. Pancras en niet wil gebruiken voor het verlagen van de prijs van de treinkaartjes.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:18
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…