Virgin wil snel treinen kopen voor Kanaaltunnel – haast vanwege beperkte ruimte
13 jan 2025 16:03
Virgin Group bereidt de aankoop voor van een tiental hogesnelheidstreinen voor verbindingen door de Kanaaltunnel. Dat meldt de Britse krant The Telegraph. Virgin heeft haast met het maken van nieuwe treinverbindingen naar het Europese vasteland omdat het bedrijf verwacht dat er slechts plek is voor één andere vervoerder naast Eurostar.
Nog dit kwartaal zou Virgin een contract voor de aanschaf van nieuwe treinen willen ondertekenen met Alstom, Siemens, Hitachi of Talgo. De Virgin Group wil in 2029 met de treinen door de Kanaaltunnel van Groot-Brittannië naar bestemmingen op het Europese vasteland rijden. Het bedrijf van miljardair Richard Branson, dat eerder met Virgin Train tussen 1997 en 2019 treinen reed in Groot Brittannië, schat ruim een miljard euro nodig te hebben om de nieuwe verbindingen op te zetten, zo stelt Paul Whittingham die het project leidt voor Virgin. Oprichter Richard Branson zou persoonlijk een zo groot mogelijk belang in het initiatief nemen, ondersteund door partners.
Ook Heurotrain en Evolyn in race voor dienst door tunnel
Virgin is een van de nieuwe bedrijven die nieuwe treindiensten willen beginnen door de Kanaaltunnel. Ook het Spaanse Evolyn en het Nederlandse Heurotrain hebben hier plannen voor. Maar er lijkt een probleem te zijn met de ruimte op het spoor. Binnenkort neemt het Britse agentschap voor spoor en wegen een besluit of er voor de hogesnelheidstreinen van de nieuwe vervoerders wel plek is op het Temple Mills depot in Londen. Dat is de enige plek waar deze treinen geparkeerd kunnen worden. Eurostar beheert het depot en beweert dat er geen plek is. Daarom zijn Virgin en Evolyn naar het agentschap gestapt voor een oordeel.
Ook is de ruimte schaars op het internationale station St. Pancras in Londen. Whittingham is ervan overtuigd dat het agentschap zal oordelen dat er ruimte is voor één nieuwe speler, en dat het heel onwaarschijnlijk is dat er plek is voor twee. Volgens Virgin is er niet voldoende ruimte in het depot en op het spoor voor drie vervoerders. De vervoerder verwacht dat de beschikbare ruimte gaat naar de eerste gegadigde en zet daarom meer vaart achter de plannen.
Eurostar onder druk over prijsverlaging
Momenteel is Eurostar de enige treinmaatschappij die passagierstreinen door de Kanaaltunnel rijdt. De maatschappij staat momenteel onder druk om de treinen van en naar Londen goedkoper te maken nu de exploitant van de hogesnelheidslijn tussen de tunnel en Londen de kosten voor het gebruik met ongeveer tien procent verlaagt. Eurostar zegt dat het bedrijf de kostenbesparing wil investeren in het verbeteren van station St. Pancras en niet wil gebruiken voor het verlagen van de prijs van de treinkaartjes.
(c) Treinreiziger.nl
1) Mijn vaste regel is dat vrije vervoer nooit ten koste mag gaan van regionaal concessie vervoer, dus dit geldt dus ook voor de nieuwe treindiensten van het vasteland naar London. v.v.
2) Als er 1 of twee concurrenten bijkomen zouden ze zich moeten richten op andere doelgroepen, bijv. een budgettreindiensten van het vasteland naar London v.v. Wanneer er meer bedrijven zijn dan ruimte zullen alle nieuwe deelnemers hun bid en plan aan de diverse overheden moeten presenteren waarna de 2 of 3 beste uitgekozen worden, die dan voor een 15 a 20 jaar mogen rijden. Daarna komen er weer nieuwe aanbedstedingen waar andere vervoerders kans maken. Zo kan je aan bedrijven ook de vraag stellen hoe ze de concurrentie met het luchtvervoer willen aanpakken, gezien het Europese beleid om de HSL trein een steeds grotere rol te laten spelen in het vervoer tov de luchtvaart. Zo zou je ook kunnen vragen ipv een smak geld dat nieuwe vervoerders willen investeren in het uitbreiden van het depot.
3) Een bedrijf als de Eurostar zou eigenlijk de tucht van de markt moeten voelen (of zwaar gereguleerd worden), want ze vertonen ordinair monopolisten gedrag met het verlagen van de kosten voor investeringen in station St. Pancras en zeggen dat er geen ruimte is in het depot.
4) Verder zouden vervoerders van HSL diensten op de vrije markt zich ook rekenschap moeten geven hoe ze gaan concurreren met de luchtvaart.
Eurostar is niet consessiegebonden, ze krijgeb geen subsidie maar mogen ook per direct met al hun servicen stoppen.
Daarom konden ze een paar maanden terug ook dreigen nederland te verlaten. En daarom wisselt het aanbod van eurostars ook zo vaak.
En ze zijn eigendom van de sncf, dus de winst wordt gebruikt om spotgoedkope ouigo’s in spanje te laten rijden…
Nou, misschien kan er dan een Ouigo naar Rotterdam of verder komen.
en minder geld verdienen aan nederlanders?
Plus ouigo rijdt alleen binnenlands (veel goedkoper, en veeeeeeeeel minder administratief gedoe)
Ouigo rijdt ook in Spanje, en naar België.
Ouigo naar Belgie is gewoon de NMBS met een sticker erover. De hele dienst wordt uitgebaat door de NMBS, maar de voorwaarde vanuit Frankrijk is dat er het Ouigo label op zit om verschil kenbaar te maken met de inOui en Eurostar treinen vanuit Brussel Midi.
Met binnenlands bedoel ik dat ouigo niet met hun tgv’s de grens oversteekt. Ja ze rijden in spanje, maar alleen binnen spanje.
Ouigo naar belgie is de enige internationale verbinding, en daar doen ze dat alleen omdat ze goedkoop de treinen van belgie kunnen huren. En niet zelf voor internationaal materieel hoeven te zorgen.
Als ze goedkoop tgv’s die van en naar rotterdam kunnen huren van de ns voor de verbinding, dan zou het een ander verhaal zijn.
Tussen Parijs – Brussel – Rotterdam – Amsterdam hebben Eurostar, SNCF, NMBS en NS de markt al verdeeld met Eurostar, Eurocity Direct, Eurocity en Ouigo Brussel – Parijs met I – 11 rijtuigen.
Ouigo erbij is overkill. Zal NS, NMBS en ook SNCF geen behoefte aan hebben.
Nou ja, arriva wil nog steeds naar parijs gaan rijden, zelfde voor trenitalia.
Arriva, laat met niet lachen. Laat ze eerst de diensten van hun huidige consessies naar behoren uitvoeren.
SNCF heeft de meerderheid in Eurostar Group. Maar NMBS en twee andere bedrijven participeren ook in Eurostar.
Als het zo ‘ snel’ moet zal men toch voor een reeds gecertificeerde treinmodel moeten kiezen. Dwz Velaro.
Laten we één heilig huisje slopen op deze verbinding: paspoort controle voordat je de trein instapt is echt belachelijk. Iedereen mag instappen en voordat de trein bij de kanaaltunnel is zijn alle paspoorten gecontroleerd. Daar zijn al stations waar even gestopt wordt om mensen zonder geldige papieren af te zetten en dan kunnen we weer vrolijk verder. Dat is het voordeel dat de trein heeft ten opzichte van het vliegtuig, laten we dat nou niet verpesten door stations te gaan inrichten als luchthavens met dito ruimtebeslag en wachttijden.
er zijn twee aspecten aan die serieuze controle:
– gevaarlijke stoffen, oftewel vergelijkbaar met welke vlucht dan ook
– identiteits controle, en daar hebben ze in engerdland altijd hun eigen ideeën over gehad, ook vóór die vermaledijde brexit, nu gelden in de EU voor hen dezelfde regels als voor reizigers als voor alle anderen: uit Rusland bijvoorbeeld
Zij wilden zich toch vrijmaken? eingelijk moet de EU dezelfde controle toepassen op inkomende passagiers als Eu inreizigers bij hen krijgen. Yanks en Poms flink door de mangel halen. Wellicht wordt het hier dan minder druk. Vooral zuipschuiten en straatpoepers weren.
die engerd(landers) hebben Schotland uit de EU geschopt. Saor Alba!
Maar dat gebeurt ook. Britse reizigers ondergaan dezelfde controles als wij (Schengen landen) moeten ondergaan als we naar de UK reizen.
Sterker nog, we zijn nog wat strenger.
Britse moeten zich eerste registeren voordat ze reizen (https://travel-europe.europa.eu/etias/who-should-apply_en) en hun paspoorten worden in- en uit gestempeld bij de grens.
(overigens, ook houders van Europese paspoorten moeten zich vanaf 8 april gaan registreren als er naar de UK gereisd gaat worden)
Dit is dan weer bangmakerij. Er is geen strenge vloeistofcontrole oid. Website van Eurostar:
Wat kan ik meenemen?
In tegenstelling tot luchtvaartmaatschappijen beperken wij niet de hoeveelheid vloeistoffen die je mee mag nemen, dus je kunt al uw toiletartikelen meenemen en zelfs een fles bubbels meenemen voor onderweg als je dat wilt.
Als je een kopje koffie hebt gehaald op het station, plaats je het eenvoudig in het speciale bakje, we geven het terug aan de andere kant van de beveiliging.
zijn dat de enige gevaarlijke stoffen? 🙄
gezien hoe sterk de vlieglobby is, dat gaat niet gebeuren
Zo simpel werkt het niet. Niet alleen hebben de britten het standpunt dat ze de controle willen uitvoeren voor vertrek om zo illegalen makkelijker te kunnen weren, maar het heeft ook met simpele regelgeving te maken. Internationaal gezien is het laten werken van overheidsmedewerkers van het ene land in een ander land gebonden aan heel veel regels. Om het wel mogelijk te maken is er een rompslomp van minstens zoveel andere regels. En die regels geven wel de optie om medewerkers te laten werken op een vast punt, maar in een rijdende trein gaat het een stuk lastiger met de regels die er nu zijn. Om die regels te veranderen zal er met een hoop meer landen aan de tafel gezeten moeten worden. Plus aangezien die regels ook invloed hebben op verkeer als vliegverkeer, zal je er vanuit moeten gaan dat er ook een hele sterke kant is om niks aan te passen. Dat is ook waarom er na al die jaren niks aan is gedaan om controle aan boord van de Eurostar mogelijk te maken.
Bedankt Steven, helder. Weet je ook waarom met de boot of het vliegtuig de controle plaatsvindt bij aankomst, maar met de trein al voor je instapt?
Bij alle reisvormen die je noemt, vindt de scan op (schadelijke) bagage plaats in het land van vertrek. De eventuele controle op de invoer van accijnsgoederen, vindt plaats in het land van aankomst. Bij alle die de reisvormen vindt de paspoortcontrole voor uitreizenden plaats in het land/regio van vertrek. Bij het vliegtuig en de boot vindt de paspoortcontrole voor inreizenden plaats in het land van aankomst. Voor de Eurostar is gekozen junxtaposed positions voor de controle van paspoorten. Wat betekent dat ook de controle van paspoorten van inreizenden plaatsvindt in het land van vertrek. Dat gebeurt op basis van een trilaterale (UK, BE, FR) overeenkomst, waarin besloten is dat dat de best werkbare oplossing is, ten aanzien van bijvoorbeeld de beschikbare ruimte en de verantwoordelijkheden van de vervoerder. Het zou een zooitje worden als Nederland daarvan zou willen afwijken. Dus in de bilaterale (UK, NL) overeenkomst is dat hetzelfde geregeld. Voor de boot bestaat helemaal geen noodzaak voor de dure oplossing om Britse grensbewaking in Nederland te stationeren. Op een vliegveld zou het een enorme puinhoop worden om grensbewakers van alle landen waar een vlucht naartoe gaat te stationeren.
Niet als je de boot van ijmuiden naar newcastle neemt. Nul bagagecontrole. En de paspoortcontrole wordt gedaan in eigen land. (Nederlandse in nederland, engelse in engeland).
En waarom precies kan de paspoortcontrole voor vliegtuigen en boten wel alleen in het land van aankomst, maar alleen niet voor treinen?
Er zijn wel degelijk scanners aanwezig om bagage te scannen.
Dat zeg ik toch ook.
Omdat daartoe besloten is, aangezien dat de best werkbare oplossing is. Zou je dat anders willen? Volgens mij is het juist een voordeel voor de trein.
Ze worden in elk geval niet gebruikt, elke keer dat ik de oversteek maakte was er alleen paspoortcontrole.
En hoezo is dat de best werkende oplossing?
Het beperkt hoeveel vertrekststions er kunnen zijn, kost extra geld want je moet mensen in het buitenland stationeren, en je kan de eurostar treinen dan niet gebruiken voor mensen die naar lille willen.
Wat de boel duurder maakt, de eurostar moet halfleeg naar brussel rijden (of daar niemand meenemen), en juist dat mensen niet de volle rit mee hoeven te rijden is een van de sterke kanten van treinen tov vliegtuigen.
En hoe gaan ze de hele trein controleren en zorgen dat iedereen die eraf moet er ook daadwerkelijk af gaat? Als er opeens een hele grote groep in de trein zit zonder paspoort, heb je opeens ook heel veel personeel (en tijd) nodig om die eraf te krijgen, terwijl dat met controles vooraf al veel minder is.
Losse coupé om het gespuis in op te slaan, en die dan net voor de grens overdragen aan de politie.. Kost capaciteit, maar dát was vroeger de oplossing.
En dat vind je een betere oplossing?
Curieus: een zo groot mogelijk belang in het initiatief nemen
Dit betekent dat hij alles financiert,zo groot mogelijk. Waarom zou je nog anderen uitnodigen.
Die anderen kunnen bijvoorbeeld kennis of middelen inbrengen. Wellicht dat er ergens in Europa een vervoerder op fabrikant opstaat die denkt: ‘Hee, wij kunnen de treinstellen die Virgin nodig heeft leveren binnen de termijn die hij wenst, maar dan willen we wel meedelen in het project’. Samen ondernemen is veel leuker dan alleen.
De Virgin Group wil in 2029 met de treinen door de Kanaaltunnel van Groot-Brittannië naar bestemmingen op het Europese vasteland rijden.
Is wel zeer ambitieus. En dan moeten ze zeer snel een hogesnelheidstrein kunnen regelen. Er is op dit moment 1 bedrijf die dat in 4 jaar kan regelen. En dat is Siemens. Op basis van de bestaande Eurostar 320.
Het klinkt meer als een proefballon dat voortijdig zal knappen.
Als er een mogelijkheid is en het geld is er, waarom is het dan een proefballon die voortijdig zal knappen?
Nou ja, alstrom kan het ook, met de tgv m.
Vergeet niet dat de kanaaltunnel en de hsl1 naar london met franse systemen en profielen gemaakt zijn. Dus in principe kan elke franse tgv naar london. Helemaal nu de eis voor 400m lange treinen geschrapt is (in 2017 gebeurd).
Wellicht is me dat ontgaan. Dacht dat de Eurostar treinen altijd uit twee gekoppelde delen moest bestaan die bij calamiteiten ontkoppeld kunnen worden in de Eurotunnel.
Sinds wanneer is dat?
Al best wel een tijd terug, dit artikel gaat over wijzigingen in regels aan de kanaaltunnel in 2018, en daar staat in dat die eis (dat de treinen 375 meter of langer moeten zijn) al vervallen was.
https://www.railwaygazette.com/high-speed/change-in-safety-rules-opens-door-to-more-cross-channel-operators/65571.article
Het gaat er mij niet om wie deze treinen rijdt, maar waarom geen snelle treinen van Amsterdam via Charles de Gaulle naar Lyon, Nantes, Rennes en Bordeaux zonder die ellendige overstap nu in Parijs? Het snelle spoor ligt er. Kunnen alle vliegverbindingen van Schiphol naar deze steden steden opgeheven worden.
Alleen in de vakantiemaanden tijdens de zomer rijdt de SunEurostar tijdens de weekeinden van Amsterdam naar Avignon en Marseille.
Misschien kun je waar het jou om gaat dan bewaren voor een artikel over dat onderwerp?
is dat een wenk voor de redacteur? 🙄
Wat mij betreft niet. Ik mijd Frankrijk als de pest.
Geen markt denk ik. Zo populair zijn deze steden niet als stedentrip.
Onbekend maakt onbemind. Die vervelende overstap in Parijs draagt ook niet bij. Er wordt wel vanaf Schiphol op deze steden gevlogen.
Ik zit even de statistieken te bekijken en het lijkt dat station Lyon Part Dieu (het drukste Franse station buiten Paris) evenveel reizigers verwerkt als Freiburg, Mainz, Münster of Bonn. Het spoor in Frankrijk is veel te veel op Paris gericht.