Het aantal internationale reizigers naar bestemmingen bij de populaire internationale luchthavens Brussel en Düsseldorf steeg in 2008 drie keer zo hard (ruim dertig procent) dan naar overige bestemmingen. Dat laat NS International tegenover treinreiziger.nl weten.
Terwijl luchthaven Schiphol in 2008 0,8 procent minder reizigers vervoerde, steeg het aantal internationale treinreizen met gemiddeld tien procent. Naar Düsseldorf en Brussel – waar internationale luchthavens goed per trein zijn te bereiken – steeg het aantal treinreizen zelfs met ruim dertig procent. De zeer hoge groei is te verklaren door de vliegtax. Wat de gevolgen voor de trein zijn door het verdwijnen van de vliegtax, is niet duidelijk.
Eurlings ging er afgelopen vrijdag in een uitzending van Pauw van Witteman vanuit dat personen alleen per auto naar buitenlandse luchthavens reisden. Dat is niet correct. Op de Ecochecker van NS International blijkt dat de trein veel schoner is. Een reis Amsterdam – Düsseldorf per treinreiziger levert 8,1 kilogram kooldioxide op (auto: 24,1), fijnstof 0,73 gram (auto: 7,5 gram) en 9,3 gram stikstofoxide (auto: 121,8 gram).
De reizigerswebsite treinreiziger.nl hoopt dat de groei door het verdwijnen van de vliegtax voor de trein niet wordt afgedempd.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…