Voor beter OV: ProRail moet stoppen met grote projecten
10 sep 2015 9:47
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV wil dat ProRail stopt met alle grote projecten. Daarnaast moet de spoorportefeuille in het kabinet weer komen te vallen onder minister Schultz. Voor Beter OV verwijt de huidige staatssecretaris Mansveld een gebrek aan gezag.
Daarmee reageert de reizigersorganisatie op interviews van ProRail-topman Pier Eringa. Die stelde dat er te weinig vakkennis is binnen ProRail. Als voorbeeld noemde hij dat de spoorbeheerder slechts twee specialisten heeft op het gebied van bovenleidingen. Ook stelde Eringa dat de spoorbeheerder structureel te optimistisch is in de planning van grote projecten.
Voor Beter OV wil naar aanleiding van het interview dat alle grote projecten worden stopgezet. "Eerst moeten de projecten inhoudelijk worden herbeoordeeld op de criteria wenselijkheid, uitvoerbaarheid en veiligheid," zegt woordvoerder Rikus Spithorst.
Verder vindt de organisatie dat de wisselsanering heroverwogen moet worden. ProRail is onder andere bij Utrecht begonnen om veel wissels te verwijderen. Doordat er minder wissels zijn hoeven treinen straks pas later af te remmen en kan er nog een extra seinblok geplaatst worden. Daardoor moeten treinen sneller Utrecht kunnen binnenrijden, maar tegelijkertijd heerst de vrees bij reizigersorganisaties dat de wisselsanering ten koste gaat van de flexibiliteit. Daardoor zou het treinverkeer bij storingen sneller vast kunnen lopen.
Ook staatssecretaris Mansveld krijgt stevige kritiek van Voor Beter OV. Spithorst: "Minister Schultz dient de spoorportefeuille van staatssecretaris Mansveld over te nemen. Om twee redenen. Ten eerste: de zwaarte van het volkomen uit de hand gelopen dossier is te groot voor een eenvoudige staatssecretaris. Ten tweede: wegens falen van haar toezicht op het spoor en wegens het opnieuw verzwijgen van problemen voor de Kamer heeft staatssecretaris Mansveld geen
enkel gezag meer."