Wel schuld maar geen straf voor treinongeluk Arnhem

(Novum) – Een 36-jarige machinist die in 2006 met zijn goederentrein een botsing met een passagierstrein veroorzaakte, is vrijdag ontslagen van rechtsvervolging. De rechtbank in Arnhem acht bewezen dat de machinist door een rood sein reed, maar vindt ook dat de man niets te verwijten valt.

Justitie eiste twee weken geleden een taakstraf van 150 uur wegens het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Bij de botsing op het Centraal Station van Arnhem vielen ruim vijftig gewonden. Twee passagiers raakten bekneld en werden door de brandweer bevrijd. Vijftien gewonden moesten naar het ziekenhuis, een aantal anderen werd ter plaatse verpleegd. Beide machinisten bleven ongedeerd.

De rechtbank oordeelde dat het rijden door een rood sein volgens de letter van de wet weliswaar strafbaar is, maar doordat het sein in een bocht stond, was het slecht zichtbaar. Daarom valt de machinist niets te verwijten. "Van een machinist mag verwacht worden dat hij oplet, maar dit ongeval was, ook als er direct geremd was, niet te voorkomen", meende de rechter. Hendrikus van der L. uit het Zuid-Hollandse Rhoon beschreef het incident twee weken geleden als ´een zwarte dag´ uit zijn leven. Hij was met zijn goederentrein vol computeronderdelen op weg naar Tsjechië. De trein had geen gevaarlijke stoffen aan boord.

Naar de oorzaak van het ongeval werd direct een onderzoek ingesteld door het Korps Landelijke Politiediensten en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Volgens de inspectie zou de machinist vanwege gebrek aan ervaring op het traject niet bevoegd zijn geweest op die route te rijden. De machinist bestreed geen ervaring te hebben op het traject. Hij gaf te kennen dat hij niet meteen doorhad dat het stopsein voor hem bedoeld was.

Van der L., die al negen jaar op goederentreinen rijdt, heeft zijn werkzaamheden inmiddels hervat.

Foto: archief novum.

 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug