Werkzaamheden komen samen – tweede weekend van november stremmingen in Rotterdam en Den Haag
29 okt 2025 9:49
Door werkzaamheden rijden er van vrijdagavond 7 november tot en met zondag 9 november veel minder treinen in Zuid-Holland. Er wordt zowel op Den Haag Centraal als rond Rotterdam Centraal en aan de hogesnelheidslijn gewerkt. NS zet bussen in en ook de metro kan gebruikt worden als alternatief. Ook het internationale verkeer is gehinderd.
De hele periode is er geen treinverkeer tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS en tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam kunnen omreizen via Den Haag Laan van NOI. Tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg zet NS bussen in.
Rotterdam Centraal helemaal plat
Station Rotterdam Centraal ligt twee dagen lang plat. Op zaterdag 8 en zondag 9 november rijden er geen treinen van en naar dit station. Reizigers met een NS-vervoerbewijs kunnen gebruikmaken van de metro bij stations Schiedam Centrum, Slinge, Beurs, Rotterdam Blaak, Capelsebrug, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Het NS-vervoerbewijs is niet geldig op metrolijn E tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.
Ook in Rotterdam zet NS bussen in. Hieronder de tijdelijke buslijnen in Rotterdam.
- Snelbus Zwijndrecht – metrostation Slinge
- Snelbus Dordrecht – metrostation Capelsebrug
- Snelbus Gouda – metrostation Capelsebrug
- Stopbus Delft Campus – Schiedam Centrum
- Stopbus Zwijndrecht – metrostation Capelsebrug
- Taxibus Rotterdam Alexander – Rotterdam Noord
- Rotterdam Blaak – Rotterdam Zuid
Flinke hinder internationale treinen
De gevolgen zijn ook groot voor internationale treinen. De Eurostar van Amsterdam naar Londen rijdt van zaterdag 8 november tot en met maandag 10 november niet. De Eurostar naar Parijs rijdt in het weekend om tot Brussel. Reizigers naar Parijs moeten hier overstappen. De Eurocity Direct naar Brussel Zuid vertrekt van Amsterdam Centraal in plaats van Lelystad en rijdt om via Den Bosch. De Eurocity Rotterdam – Brussel rijdt niet.
Werkzaamheden
In Rotterdam vervangt ProRail het systeem dat zorgt voor de bediening van seinen en wissels. Bij Den Haag Centraal wordt het emplacement vernieuwd. De sporen worden ook heringericht zodat er meer treinen kunnen rijden. Treinen kunnen daarna sneller rijden en de betrouwbaarheid wordt hoger omdat treinen straks over vaste sporen gaan rijden. Het werk in Den Haag is begin dit jaar begonnen en duurt nog tot begin komend jaar.
NS beaamt dat het ’vrij ongebruikelijk is om werkzaamheden zo dicht bij elkaar op hetzelfde moment te plannen’. Volgens ProRail lopen beide projecten lang en vragen ze meerdere buitendienststellingen om het werk uit te voeren. “Dat betekent dat ze elkaar dit weekend in de planning tegenkomen.”
(c) Treinreiziger.nl
Voor internationale reizigers zet NS vervangende vliegtuigen in.
O, nee. Toch niet. Sorry
Eurostar rijdt om via ‘s-Hertogenbosch maar wel minder ritten dan normaal. Eurocity rijdt van/naar Roosendaal met aansluitend een binnenlandse omgeleide trein Roosendaal – Amsterdam via ‘s-Hertogenbosch. EurocityDirect rijdt overdag van/naar Breda met alleen in de vroege ochtend en late avond enkele ritten van/naar Amsterdam via ‘s-Hertogenbosch.
Tevens rijden er wel treinen van Parijs naar Amsterdam zonder stops tussen Antwerpen en Amsterdam.
Wel volgens De Speld 😛
Ik was er bijna ingevlogen.
Deze komt niet weg van De Speld, maar was een reclame van de NS ivm opening van de Schiphollijn van Leiden via Schiphol naar Amsterdam RAI. In het begin was er ook geen verbinding naar Amsterdam CS en moest je met de tram van Amsterdam CS naar Amsterdam RAI om dan de trein naar Schiphol te nemen. Later zijn de verbindingen naar Amsterdam Centraal en verder wel gekomen.
Dit is dus echt een klassiekertje.
Klopt,tramlijn 4 stopte op hetzelfde perron als de trein naar Schiphol!
Toch maar rekenen dat R’dam-CS ook maandag 10 Nov geblokkeerd is. “Oh, sorry, om onduidelijke redenen functioneert het nieuwe systeem toch niet.” (Zijn de stekkers van alle units wel ingeplugged? Is er ergens een aardlekschakelaar getript?, door de formidabele zwerfstromen die er zijn omdat de bovenleiding slechts 1500 V nominaal heeft.). Omdat er niet vooraf vervangend vervoer voor 10 Nov geregeld wordt, zal er alleen het normale stadsvervoer zijn. Treinreizigers rondom Rotterdam veel sterkte op 10 Nov dus.
Er wordt helemaal geen nieuw systeem in dienst gesteld dit weekend, het zijn voorbereidende werkzaamheden.
Dat is sinds jaar en dag 1800V.
Dat is de nullastspanning, niet de nominale spanning.
De Eurocity Direct naar Brussel Zuid vertrekt van Amsterdam Centraal in plaats van Lelystad en rijdt om via Den Bosch. De Eurocity Rotterdam – Brussel rijdt niet.
Opmerkelijk dat ze de Eurocity Direct laten rijden nu er amper over de HSL gereden wordt. Wel zie je een hoge bezettingsgraad van Nederland tot Antwerpen.
De ECD rijdt alleen in de vroege ochtend en avond via ‘s-Hertogenbosch omdat de treinen toch naar de Watergraafsmeer moeten en dan net zo goed passagiers mee kunnen nemen.
Begrijpelijk dat ze dat zo oplossen. Levert toch iets meer op.
Ik hoop dat de NS nu eindelijk eens geregeld heeft dat het reizen per metro gewoon per treinkaartje kan en niet op kosten van de reiziger. Dat is de NS namelijk verplicht volgens de Europese reisrechten.
“Reizigers met een NS-vervoerbewijs kunnen gebruikmaken van de metro bij stations Schiedam Centrum, Slinge, Beurs, Rotterdam Blaak, Capelsebrug, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Het NS-vervoerbewijs is niet geldig op metrolijn E tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.”
Notmaliter zetten ze een paar poortjes open op de aangegeven stations waardoor NS reizigers erin en eruit kunnen. Er kan alleen geen gebruik gemaakt worden van Lijn E tussen Den Haag en Rotterdam.
Dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk ook veel beter gevonden heb ivm de vele overstappen, die anders nodig zijn dat lijn E tussen R’dam CS en Den Haag CS kunt gebruiken. Zeker omdat je van Dordrecht naar Den Haag dit de enige echt logische route is zonder veel overstappen. Natuurlijk wilt de NS als je van Brabant komt en naar Den Haag gaat dat je uberhaupt niet over Rotterdam rijdt en gebruik maakt van de verbeterde verbinding over Utrecht.
Als je van Eindhoven,Tilburg, Breda, Roosendaal naar Den Haag kan je ook omreizen via Utrecht CS. met een overstap in Utrecht. De NS heeft voor deze gelegenheid een rechtstreekse trein van Breda en Tilburg naar Utrecht gemaakt met een makkelijke overstap.
Wat? In Amsterdam staan de poorten bij de metro altijd open met NS palen ernaast en ook NS werknemers zijn aanwezig.