fbpx
Treinen wachten op station Rotterdam Centraal.
Station Rotterdam Centraal. Foto Mark Koghee/Treinreiziger.nl

Werkzaamheden komen samen – tweede weekend van november stremmingen in Rotterdam en Den Haag

29 okt 2025 9:49

Door werkzaamheden rijden er van vrijdagavond 7 november tot en met zondag 9 november veel minder treinen in Zuid-Holland. Er wordt zowel op Den Haag Centraal als rond Rotterdam Centraal en aan de hogesnelheidslijn gewerkt. NS zet bussen in en ook de metro kan gebruikt worden als alternatief. Ook het internationale verkeer is gehinderd.

De hele periode is er geen treinverkeer tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS en tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam kunnen omreizen via Den Haag Laan van NOI. Tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg zet NS bussen in.

Rotterdam Centraal helemaal plat

Station Rotterdam Centraal ligt twee dagen lang plat. Op zaterdag 8 en zondag 9 november rijden er geen treinen van en naar dit station. Reizigers met een NS-vervoerbewijs kunnen gebruikmaken van de metro bij stations Schiedam Centrum, Slinge, Beurs, Rotterdam Blaak, Capelsebrug, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Het NS-vervoerbewijs is niet geldig op metrolijn E tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.

Ook in Rotterdam zet NS bussen in. Hieronder de tijdelijke buslijnen in Rotterdam.

  • Snelbus Zwijndrecht – metrostation Slinge
  • Snelbus Dordrecht – metrostation Capelsebrug
  • Snelbus Gouda – metrostation Capelsebrug
  • Stopbus Delft Campus – Schiedam Centrum
  • Stopbus Zwijndrecht – metrostation Capelsebrug
  • Taxibus Rotterdam Alexander – Rotterdam Noord
  • Rotterdam Blaak – Rotterdam Zuid

Flinke hinder internationale treinen

De gevolgen zijn ook groot voor internationale treinen. De Eurostar van Amsterdam naar Londen rijdt van zaterdag 8 november tot en met maandag 10 november niet. De Eurostar naar Parijs rijdt in het weekend om tot Brussel. Reizigers naar Parijs moeten hier overstappen. De Eurocity Direct naar Brussel Zuid vertrekt van Amsterdam Centraal in plaats van Lelystad en rijdt om via Den Bosch. De Eurocity Rotterdam – Brussel rijdt niet.

Werkzaamheden

In Rotterdam vervangt ProRail het systeem dat zorgt voor de bediening van seinen en wissels. Bij Den Haag Centraal wordt het emplacement vernieuwd. De sporen worden ook heringericht zodat er meer treinen kunnen rijden. Treinen kunnen daarna sneller rijden en de betrouwbaarheid wordt hoger omdat treinen straks over vaste sporen gaan rijden. Het werk in Den Haag is begin dit jaar begonnen en duurt nog tot begin komend jaar.

NS beaamt dat het ’vrij ongebruikelijk is om werkzaamheden zo dicht bij elkaar op hetzelfde moment te plannen’. Volgens ProRail lopen beide projecten lang en vragen ze meerdere buitendienststellingen om het werk uit te voeren. “Dat betekent dat ze elkaar dit weekend in de planning tegenkomen.”

(c) Treinreiziger.nl

3.3 3 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
8 dagen geleden

Voor internationale reizigers zet NS vervangende vliegtuigen in.

S.O. de Mieter
8 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

O, nee. Toch niet. Sorry

Michiel
8 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Eurostar rijdt om via ‘s-Hertogenbosch maar wel minder ritten dan normaal. Eurocity rijdt van/naar Roosendaal met aansluitend een binnenlandse omgeleide trein Roosendaal – Amsterdam via ‘s-Hertogenbosch. EurocityDirect rijdt overdag van/naar Breda met alleen in de vroege ochtend en late avond enkele ritten van/naar Amsterdam via ‘s-Hertogenbosch.

Stijn van de Korput
7 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Tevens rijden er wel treinen van Parijs naar Amsterdam zonder stops tussen Antwerpen en Amsterdam.

Laatst bewerkt op 7 dagen geleden door Stijn van de Korput
Thom
8 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Wel volgens De Speld 😛

header-air-train
S.O. de Mieter
8 dagen geleden
Antwoord aan  Thom

Ik was er bijna ingevlogen.

Baardstaart
8 dagen geleden
Antwoord aan  Thom

Deze komt niet weg van De Speld, maar was een reclame van de NS ivm opening van de Schiphollijn van Leiden via Schiphol naar Amsterdam RAI. In het begin was er ook geen verbinding naar Amsterdam CS en moest je met de tram van Amsterdam CS naar Amsterdam RAI om dan de trein naar Schiphol te nemen. Later zijn de verbindingen naar Amsterdam Centraal en verder wel gekomen.

Dit is dus echt een klassiekertje.

Bert v.d.Bus
7 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Klopt,tramlijn 4 stopte op hetzelfde perron als de trein naar Schiphol!

Veen
8 dagen geleden

Toch maar rekenen dat R’dam-CS ook maandag 10 Nov geblokkeerd is. “Oh, sorry, om onduidelijke redenen functioneert het nieuwe systeem toch niet.” (Zijn de stekkers van alle units wel ingeplugged? Is er ergens een aardlekschakelaar getript?, door de formidabele zwerfstromen die er zijn omdat de bovenleiding slechts 1500 V nominaal heeft.). Omdat er niet vooraf vervangend vervoer voor 10 Nov geregeld wordt, zal er alleen het normale stadsvervoer zijn. Treinreizigers rondom Rotterdam veel sterkte op 10 Nov dus.

Michiel
8 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Er wordt helemaal geen nieuw systeem in dienst gesteld dit weekend, het zijn voorbereidende werkzaamheden.

Haagse Harry
8 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Dat is sinds jaar en dag 1800V.

Michiel
8 dagen geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Dat is de nullastspanning, niet de nominale spanning.

Hanzeboog
8 dagen geleden

De Eurocity Direct naar Brussel Zuid vertrekt van Amsterdam Centraal in plaats van Lelystad en rijdt om via Den Bosch. De Eurocity Rotterdam – Brussel rijdt niet.

Opmerkelijk dat ze de Eurocity Direct laten rijden nu er amper over de HSL gereden wordt. Wel zie je een hoge bezettingsgraad van Nederland tot Antwerpen.

Michiel
8 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De ECD rijdt alleen in de vroege ochtend en avond via ‘s-Hertogenbosch omdat de treinen toch naar de Watergraafsmeer moeten en dan net zo goed passagiers mee kunnen nemen.

Hanzeboog
8 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Begrijpelijk dat ze dat zo oplossen. Levert toch iets meer op.

Ab Normaal
8 dagen geleden

Ik hoop dat de NS nu eindelijk eens geregeld heeft dat het reizen per metro gewoon per treinkaartje kan en niet op kosten van de reiziger. Dat is de NS namelijk verplicht volgens de Europese reisrechten.

Baardstaart
8 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

“Reizigers met een NS-vervoerbewijs kunnen gebruikmaken van de metro bij stations Schiedam Centrum, Slinge, Beurs, Rotterdam Blaak, Capelsebrug, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Het NS-vervoerbewijs is niet geldig op metrolijn E tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.”

Notmaliter zetten ze een paar poortjes open op de aangegeven stations waardoor NS reizigers erin en eruit kunnen. Er kan alleen geen gebruik gemaakt worden van Lijn E tussen Den Haag en Rotterdam.

Dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk ook veel beter gevonden heb ivm de vele overstappen, die anders nodig zijn dat lijn E tussen R’dam CS en Den Haag CS kunt gebruiken. Zeker omdat je van Dordrecht naar Den Haag dit de enige echt logische route is zonder veel overstappen. Natuurlijk wilt de NS als je van Brabant komt en naar Den Haag gaat dat je uberhaupt niet over Rotterdam rijdt en gebruik maakt van de verbeterde verbinding over Utrecht.

Als je van Eindhoven,Tilburg, Breda, Roosendaal naar Den Haag kan je ook omreizen via Utrecht CS. met een overstap in Utrecht. De NS heeft voor deze gelegenheid een rechtstreekse trein van Breda en Tilburg naar Utrecht gemaakt met een makkelijke overstap.

Mar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Wat? In Amsterdam staan de poorten bij de metro altijd open met NS palen ernaast en ook NS werknemers zijn aanwezig.