Uitgang Middentunnel Amsterdam Centraal. Foto Mark Koghee
Op station Amsterdam Centraal is na twee jaar verbouwingswerk de westelijke reizigerstunnel weer opengegaan. In de Westtunnel is onder meer het aantal poortjes uitgebreid, de trappen zijn vernieuwd en de tunnel is breder.
De Westtunnel is naast de IJpassage, de Middentunnel en de Amstelpassage de vierde onderdoorgang in het station. In de tunnel zijn nu 30 in plaats van 19 toegangspoortjes. De hellingbaan van de tunnel is vervangen door een trap en roltrap omdat de helling te steil was. Er zijn twee nieuwe liften die entree, reizigerstunnel en het eerste perron met elkaar verbinden.
De tijdens de verbouwing van de Westtunnel was niet alleen de tunnel zelf dicht, ook perrons 1 en 2a waren een periode niet bereikbaar.
“Amsterdam Centraal is een van de drukste stations van Nederland. De vernieuwde entree zorgt voor betere doorstroming en betere toegankelijkheid”, zegt Irma Winkenius, regiodirecteur van NS.
Amsterdam CS zit midden in een grote verbouwings- en uitbreidingsoperatie.
De verbouwing is nodig omdat het aantal treinreizigers stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Daarvoor moeten perrons breder en langer worden. Ook worden spoorbruggen vervangen en wordt bij de Dijksgracht een ongelijkvloerse kruising aangelegd zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten.
This post was last modified on 2 juni 2025 17:30
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…