Wordt spoorlijn Elst – Tiel – Geldermalsen een busbaan?

De spoorlijn Elst – Tiel – Geldermalsen wordt mogelijk omgebouwd tot busbaan. De provincie Gelderland doet onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de spoorlijn, waarbij de ombouw tot busbaan in beeld is. Dat schrijft De Gelderlander. In totaal worden vier verschillende scenario’s onderzocht. In één scenario verdwijnt de spoorlijn. 

Flexibeler

Wethouder Jan van Baal van de gemeente Overbetuwe is groot voorstander van de ombouw. “Een busverbinding is voor de inwoners van onze dorpen veel praktischer. Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld. Ook de vervoersfrequentie kan met bussen makkelijker omhoog”, aldus de wethouder tegenover De Gelderlander.

Nog meer voordelen

De wethouder ziet de spoorlijn nu als hinderlijke barrière in het landschap die dorpen letterlijk verdeelt. Een busbaan zou ook veel handiger zijn voor hulpdiensten. Die zouden van de busbaan gebruik kunnen maken en daardoor sneller de aanrijtijden halen. Behalve de gemeente Overbetuwe ziet ook de gemeente Nederbetuwe voordelen van een mogelijke ombouw.
Dat zou de aanleg van een rondweg bij Opheusden makkelijker maken en de op- en overstapmogelijkheden bij Kesteren verruimen.

Reizigers reageren negatief

De gemeentes Overbetuwe en Nederbetuwe zien weliswaar voordelen, veel reizigers zien die niet. In De Gelderlander reageren meerdere reizigers negatief op het scenario waarbij de trein verdwijnt. “Je jaagt zo de mensen natuurlijk de auto in. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. En wat snelheid betreft kan de bus niet tegen de trein op”, stelt de 23-jarige Dirk van Sijpveld in de krant.

Nog geen besluit

De ombouw van spoorlijn tot busbaan is zeker niet definitief. Er worden in totaal vier scenario’s onderzocht. In de andere scenario’s blijft de trein bestaan. Zo is er een scenario dat ook Tiel – Elst wordt geëlektrificeerd. De provincie wil hier niet op vooruitlopen. “We brengen verschillende opties in kaart en hebben voor het onderzoek is afgerond natuurlijk nog geen voorkeur”, aldus een woordvoerder namens de provincie.

This post was last modified on 18 februari 2019 13:38

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug