Zeeland wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer het tijdelijk sluiten van het spoor tussen Goes en Vlissingen heroverweegt. Waarnemend commissaris van de koning Hugo de Jonge heeft dat namens de Zeeuwse overheden Jansen per brief laten weten. Inmiddels heeft die in antwoord op Kamervragen al laten weten dat de spoorlijn in Zeeland de beste locatie is voor de proef met het spoorbeveiligingssysteem ERTMS.
Onlangs werd bekend dat de Zeeuwse Lijn tussen Goes en Vlissingen is aangewezen als proefbaanvak voor het testen van ERTMS. Dat betekent dat de spoorlijn voor het gewone vervoer in 2029 voor vier maanden dichtgaat. Het ministerie heeft hierover al afspraken gemaakt met de provincie Zeeland dat het niet eens was met het besluit. Nadat het besluit bekend is gemaakt, is de provincie nog feller gaan protesteren.
In de brief schrijft Hugo de Jonge dat de spoorlijn van ’cruciaal belang’ is voor de regionale bereikbaarheid. ’’Dit wordt bevestigd door de Zeeuwse reacties op dit besluit: zo uit bijvoorbeeld het onderwijsveld zijn ongenoegen en voorziet een lagere instroom van studenten. Wij verwachten dat onder andere scholieren, studenten, werkenden en bezoekers veel hinder ondervinden tijdens de implementatieperiode’’, schrijft De Jong.
De Zeeuwse overheden willen dat de staatssecretaris het besluit om het spoor in Zeeland voor de test te gebruiken, heroverweegt. Als Jansen dan toch bij zijn besluit blijft, wil Zeeland meer van het Rijk dan de maatregelen voor alternatief vervoer die tot nu toe zijn toegezegd, zoals een toezegging dat de tijd dat het spoor is afgesloten zoveel mogelijk wordt ingekort.
Over de sluiting van het spoor zijn Kamervragen gekomen van CDA, D66 en VVD. Uit de antwoorden op die vragen blijkt dat de Zeeuwse Lijn en het spoortraject Roosendaal – Lage Zwaluwe de meest kansrijke baanvakken zijn voor de proef met het beveiligingssysteem. Het spoor in Zeeland bleek het best omdat het testen hier de minste invloed heeft op de landelijke dienstregeling en er hier een goede bereikbaarheid voor goederen- en personenvervoerders is.
Jansen schrijft in zijn antwoorden dat hij de bezwaren van Zeeland kent en dat er door de tegenstand vanuit Zeeland opnieuw is gekeken naar locaties. Er is ook contact opgenomen met andere provincies, maar volgens Jansen was voor alle ’relevante partijen’ het Zeeuwse traject veruit het beste.
De weerstand van de provincie heeft volgens Jansen wel geleid tot een pakket aan maatregelen voor onder meer alternatief vervoer waarover het ministerie en de provincie begin deze maand een akkoord hebben gesloten. ’’Toen is het definitieve besluit genomen om het proefbaanvak in Zeeland in te richten”, schrijft Jansen.
Volgens Jansen worden de komende jaren plannen voor het proefbaanvak en de maatregelen voor de bereikbaarheid in Zeeland verder uitgewerkt. Het testen zal niet voor 2028 zijn, dus volgens Jansen is er voldoende tijd om de plannen samen met de provincie uit te werken.
© Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:52
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…