In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De Zeeuwse Lijn is aangewezen als eerste proeftraject voor het Europese treinbeveiligings- en besturingssysteem ERTMS. De provincie krijgt voor 7 miljoen euro aan compensatiemaatregelen, maar gedeputeerde Harry van der Maas van Zeeland spreekt desalniettemin van ’een bittere pil’.
ERTMS is het nieuwe systeem waarmee de spoorwegen straks beveiligd gaan worden. Het wordt stapsgewijs in heel Europa ingevoerd. ERTMS is een digitaal systeem dat het huidige analoge systeem vervangt dat al sinds de jaren zestig in gebruik is. De invoering van ERTMS is een project van de lange adem. De eerste fase moet in 2030 zijn afgerond.
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer schrijft in een brief aan Gedeputeerde Staten van Zeeland dat het belangrijk is om het nieuwe systeem te testen aan de rand van het Nederlandse spoornetwerk, zodat het testen zo weinig mogelijk invloed heeft op het treinverkeer in de rest van het land. NS, ProRail en het ministerie van infrastructuur en waterstaat vinden de Zeeuwse Lijn de beste plek hiervoor.
Gedeputeerde Van der Maas zegt dat hij, toen hij van het plan op de hoogte werd gesteld, duidelijk heeft gemaakt “het ongewenst” te vinden. “Maar ik kan hoog en laag springen, het is toch het ministerie dat samen met NS en ProRail besluit. We hebben daarna in onderhandelingen wel een compensatiepakket kunnen bedingen.”
Het ministerie heeft Zeeland voor in totaal 7 miljoen euro aan maatregelen toegezegd. Er is afgesproken dat er vervangende bussen komen die eerder starten en later eindigen dan de huidige treindiensten. Er komt een expressdienst per bus Vlissingen- Middelburg – Goes en er komt apart vervangend vervoer voor scholieren. Ook worden de fietsenstallingen en het aanbod aan ov-fietsen uitgebreid.
Door de testen op het traject ligt het treinverkeer zeker vier maanden helemaal stil en in de negen maanden die volgen worden storingen verwacht door kinderziektes van het nieuwe systeem. Maar in de brief aan Gedeputeerde Staten schrijft Jansen dat ook op kortere termijn uitval van treinen is te verwachten op de Zeeuwse Lijn.
Jansen: ’’De laatste jaren was er een toename van onverwachte storingen op de Zeeuwse lijn geweest, door uitgevoerde vernieuwingen in elektrotechnische systemen. In 2023 waren er enkele maanden buitendienststellingen en snelheidsverlagingen omdat de spoorbaan onvoldoende stabiel bleek. Momenteel worden maatregelen hiervoor onderzocht. Ook de komende jaren zullen er nog buitendienststellingen zijn vanwege werkzaamheden.’’
Op de Zeeuwse lijn gaan de NS, goederenvervoerders en ProRail tests uitvoeren. Andere aanstaande ERTMS-proeftrajecten zijn de spoorlijn Harlingen-Haven – Leeuwarden (Arriva) en de spoorlijn Kijfhoek – Belgische grens.
Het nieuwe beveiligingssysteem ligt al op de spoorlijn Amsterdam – Utrecht, de Hanzelijn en de Betuwelijn.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 9 oktober 2024 18:41
Op Koningsnacht en Koningsdag gaan, naar verwachting, weer veel mensen met de trein. De NS…
Het kabinet wil geen geld uittrekken om de tariefstijging van treinkaartjes te beperken. Dat meldt…
Het Nederlandse Train Charter Services (TCS) rijdt vanaf komende week ritten van de Maas-Wupper-Express (Venlo…
In België is er nog geen vooruitgang in het conflict tussen de spoorvakbonden en de…
De oude standaard stoptrein maakt op 6 mei zijn rentree als passagierstrein op het Nederlandse…
Het spoor tussen Enschede en Hengelo gaat van woensdag 30 april tot en met zaterdag…