advertorial

Zo hoef je je geen zorgen te maken over dataverbruik in de trein

Als je met de trein reist, kun je gebruikmaken van de diensten van de spooraanbieder. Zowel Arriva als de NS bieden wifi in de trein aan. Maar er zitten veel mensen in de trein en daar is de techniek van de aanbieders vaak niet tegen opgewassen. Een van de meest gehoorde klachten is dan ook dat de verbinding niet al te stabiel is, erg traag is en dat je hooguit wat kunt surfen, als je geluk hebt. Een filmpje kijken of naar muziek luisteren is er dus niet bij. Daarvoor ben je aangewezen op de bundel van je eigen mobiele abonnement, maar hoe houd je de kosten in de hand?

Manieren om je dataverbruik in de trein in de hand te houden

In de trein internetten is het gemakkelijkst als je je eigen 4G- of 5G-bundel daarvoor aanspreekt. De meeste vervoerders bieden ook wifi in de trein aan, maar echt geweldig werkt die verbinding helaas niet. Dat is niet gek: de trein rijdt vaak op hoge snelheid en om deze reden moet de apparatuur van de aanbieder steeds van mast wisselen. Als je daarbij optelt dat er veel gebruikers op wifi in de trein zitten, snap je dat deze verbinding niet al te stabiel is.

Het is daarom zeker geen pretje om op deze manier je werk te doen, muziek te luisteren of een film op Netflix te kijken. Je kunt daarom gebruik maken van je eigen databundel. Maar daarvoor is het wel het handigst om een internetbundel met onbeperkte data te hebben.

Maak gebruik van een onbeperkte databundel

Veruit de gemakkelijkste en beste manier om te internetten in de trein, is door gebruik te maken van je eigen mobiele verbinding. Bij een 4G- of 5G-abonnement kun je gemakkelijk je eigen internet gebruiken. Zowel iPhones als Android toestellen bieden bovendien een mogelijkheid om een eigen persoonlijke hotspot op te zetten. Je smartphone werkt dan als een soort wifi-router. Daarom zie je je hotspot ook terug tussen de beschikbare wifi-punten op je tablet of laptop. Op die manier kun je met de laptop gebruikmaken van de internetverbinding op je telefoon.

Maar juist dat leidt tot een hoger dataverbruik. Op de laptop krijg je namelijk afbeeldingen van een hogere resolutie te zien en worden je filmpjes in hogere kwaliteit geladen. Daardoor ben je in een sneltreinvaart door je eigen databundel heen. De oplossing daarvoor is simpel: reis je veel, dan kun je het best een onbeperkte databundel afsluiten.

Hoe onbeperkt is een Sim only unlimited databundel?

Steeds meer telefoonproviders bieden de mogelijkheid aan om een onbeperkte databundel af te sluiten. Zo’n bundel vind je met name bij de grote providers, zoals Odido, KPN en Vodafone. Ook voor het Sim only abonnement geldt dat je zo’n bundel af kunt sluiten. Voor ongeveer drie tientjes per maand heb je zo’n mobiel telefoonabonnement. Daardoor hoef je je geen zorgen meer te maken over het datagebruik in de trein, want het gebruik van het abonnement is echt ongelimiteerd. Wel heeft de provider om misbruik te voorkomen daglimieten ingesteld. Deze limieten zijn onlangs verhoogd. Zo kun je bij de meeste providers die een ongelimiteerde databundel nu zo’n 20 GB per dag verbruiken.

Maar als je meer data verbruikt tijdens een lange treinrit, is dat geen probleem. Je kunt namelijk gemakkelijk gratis meer data bijbestellen via de app van de provider of door een sms’je te sturen. Daarna kun je weer ongestoord verder internetten. Met unlimited data kun je iedere dag zoveel data verbruiken als je zelf wilt. Dat is namelijk in heel Nederland geldig.

Het is wel belangrijk om op te letten als je een treinreis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Parijs maakt. In iets minder dan 3,5 uur ben je op je bestemming en daardoor lijkt de tijd om te vliegen. Daardoor heb je er waarschijnlijk geen erg in als je opeens de grens over bent. Je unlimited data is alleen in Nederland geldig. Als je dus in Frankrijk bent, begint je EU-bundel te lopen. Hoe groot die bundel is, verschilt per provider. Over het algemeen ligt deze bundel tussen de 30 en 50 GB per maand.

Wifi in de trein: populariteit neemt af

Het gebruik van een mobiel abonnement is een goed alternatief voor wifi in de trein. Het gebruik ervan is al meer dan tien jaar mogelijk, maar reizigers klagen nog steeds veel over de instabiliteit en trage snelheden van de gratis dienst. Het gebruik van wifi in de trein loopt dan ook behoorlijk terug. De wifidienst kost de NS nog wel “enkele miljoenen euro’s per jaar.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:53

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug