Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over water gereisd kan worden tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Door tegenvallende reizigersaantallen na de coronacrisis en oplopende kosten blijkt het ov-netwerk niet rendabel. De provincie en de vervoerder zijn daarom van plan het aanbod in te krimpen.

Gedeputeerde Staten stellen voor om lijn 21 (Rotterdam – Kinderdijk) en 23 (Dordrecht – Sliedrecht) per 6 oktober te schrappen. De lijnen 20 (Rotterdam – Dordrecht) en 22 (Dordrecht – Papendrecht – Zwijndrecht) blijven wel in de vaart, mede omdat in de komende jaren enkele bruggen in de regio maandenlang dichtgaan voor renovatie. “Voor ruim 90 procent van de bestaande reizigers blijft de dienstverlening gehandhaafd”, aldus Gedeputeerde Staten. De Provinciale Staten beslissen dit najaar over het voorstel.

Voorlopig geen laadpalen mogelijk

Zuid-Holland betaalt dit jaar een exploitatiebijdrage van ruim 8,5 miljoen euro aan vervoerder Aqualiner. De concessie loopt tot 2030, met een optie voor verlenging met zeven jaar als alle boten vanaf 2029 uitstootvrij zijn. Nu gebruikt Aqualiner naast elektrisch en hybride aangedreven boten ook nog dieselschepen. Als gevolg van het volle stroomnet (netcongestie) lukt het tot ’ver na 2030’ niet om op de wal de benodigde laadpalen te krijgen voor een volledig emissievrije vloot.

Zonder wijziging faillissement Aqualiner

De provincie heeft diverse toekomstscenario’s voor de Waterbus uitgewerkt. Zo doorgaan is geen optie, want dan is de kans groot dat Aqualiner failliet gaat. Zuid-Holland gaf onlangs een aanvullende bijdrage van 3 miljoen om dit te voorkomen. “Niemand wil dat het ov over water abrupt tot stilstand zou komen.” Vorig jaar deed de provincie ook al een ‘transitiebijdrage’ van 2,4 miljoen, als compensatie voor achterblijvende opbrengsten tijdens en na de coronaperiode.

Waterbus tien keer zo duur als ander ov

Volgens het college kost de Waterbus ten opzichte van andere ov-opties, zoals de bus en trein, per reiziger tien keer zoveel geld. “Dit neemt niet weg dat de Waterbus verplaatsingen mogelijk maakt die over land niet of alleen met omreizen mogelijk zijn door het ontbreken van goede oeververbindingen.” Daarom is volgens de provincie een ’herbezinning’ op het personenvervoer over water nodig.

De Waterbus bestaat al sinds 1999. Voor de reis met de boot kun je de OV-chipkaart of via OV-Pay je bankpas gebruiken. Kaartjes zijn ook online en aan boord te koop.

(c) Treinreiziger.nl /ANP

This post was last modified on 18 juli 2025 15:26

Share
Tags: waterbus

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug