fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS: Geen veiligheidsrisico Intercity Direct

12 nov 2015 13:52

Er is geen extra veiligheidsrisico bij Intercity Direct. Dat zegt NS in een reactie op een persbericht van reizigersorganisatie Voor Beter OV. Die heeft bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een verbod gevraagd op de Intercity Direct treinen.

De reizigersorganisatie vraagt om zo´n verbod omdat er de afgelopen periode diverse incidenten zijn geweest met de trein die over de HSL rijdt. Voor Beter OV kreeg bovendien memo´s in handen waarin staat dat de Intercity Direct treinen een verhoogd risico hebben op ontsporingen als de rijtuigen fors ongelijkmatig bezet zijn. Dan is er namelijk kans op wat in vaktermen overbufferen heet: de buffers van aangrenzende rijtuigen kunnen dan in elkaar kunnen haken, wat kan leiden tot ontsporingen.

Als maatregel op dit risico heeft het rijdend personeel van de Intercity Direct een extra werkinstructie ontvangen. Daarin staat dat een trein direct uit de dienstregeling gehaald moet worden als er door wat voor oorzaak dan ook een rijtuig zou moeten worden afgesloten. Door de instructie moet extreem ongelijkmatige bezetting voorkomen worden.

Rikus Spithorst van reizigersorganisatie Voor Beter OV wijst erop dat de Intercity Direct geplaagd wordt door incidenten. Spithorst: "Los van elkaar geven de incidenten geen rede tot onrust, maar alles bij elkaar geeft het wel een zorgelijk beeld. Als we doorvragen op de incidenten krijgen we tegenstrijdige antwoorden van NS, dat verontrust ons. Daarom willen we dat de inspectie een onderzoek instelt en tot die tijd een rijverbod oplegt voor de Intercity Direct treinen".

Een woordvoerder van NS erkent dat de incidenten niet bijdragen in de beeldvorming. "Maar de treinen zijn veilig. We hebben van de ILT toestemming gekregen om met sandwich treinen te gaan rijden. Dat zijn treinen die zowel voorop als achterop een locomotief hebben. Bij die treinen is er in extreme situaties een hogere risico op overbufferen. Daarom hebben we met deze treinen in reizigersdienst mogen rijden een extra veiligheidsinstructie opgesteld" reageert NS woordvoerder Ton Boon. Volgens NS zijn er ook bij vakbond FNV Spoor geen zorgen over de veiligheid van de Intercity Direct treinen.

De inspectie laat vrijdag weten op de hoogte te zijn van de extra veiligheidsinstructie die is gegeven vanwege het risico op  overbufferen. Het verzoek tot handhaving heeft de ILT in behandeling genomen. De ILT wijst erop dat de zogenoemde sandwich treinen een tijdelijke toestemming hebben van 2 maanden. De treinen hebben eerder succesvolle testritten uitgevoerd zonder reizigers, en worden de komende periode in de reizigersdienst uitgetest.

De Intercity Direct wordt geplaagd door een reeks van incidenten. Zo werd er dinsdag een trein ontruimd vanwege vastgelopen remmen en strandde onlangs een trein tussen Schiphol en Rotterdam, waardoor gedurende zeven uur geen treinverkeer op de HSL mogelijk was. De reden daarvan was een breuk in de verbinding tussen een wielstel en een rijtuig (in vaktermen: een ‘aspot’ genoemd), zo zegt Voor Beter OV. NS zegt echter dat het om een vastgelopen lager gaat.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *