fbpx

Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België

02 dec 2014 17:47

UPDATE. Per 14 december moet er ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Op dit moment zijn de benodigde rijtuigen echter nog niet toegelaten op het Belgische spoor. Daardoor is de kans aanwezig dat de treindienst vanaf 14 december toch niet vanaf Amsterdam kan starten. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Mansveld.

Op dit moment rijdt er 12x per dag een trein tussen Den Haag en Brussel, maar per 14 december moet de trein 16x per dag gaan rijden vanaf Amsterdam. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zijn extra rijtuigen omgebouwd en geschikt gemaakt voor deze internationale treindienst. Deze rijtuigen zijn door de Nederlandse inspectie (ILT) toegelaten op het Nederlandse spoor, maar in België is de toelating 12 dagen voor aanvang nog steeds niet geregeld.

Als de Belgen niet voor 14 december de omgebouwde rijtuigen goedkeuren zal NS de treindienst inkorten tot Den Haag Hollands Spoor. Zeker is dat de frequentie 16x per dag wordt. Volgens een woordvoerder van NS International loopt de toelating echter volgens schema. "De benodigde goedkeuringen worden volgens planning in de eerste helft van december 2014 verwacht, voor de start van de nieuwe dienstregeling. Het is eerder voorgekomen dat goedkeuring loskwam vlak voor de start. Het materieel is technisch in orde, dat weten we van de goedkeuring in Nederland." reageert NS International-woordvoerder Ton Boon. De Tweede Kamer had Mansveld vóór december om duidelijkheid gevraagd, maar die duidelijkheid is er niet gekomen.

Als de Benelux, zoals de trein ook wel wordt genoemd, niet op 14 december in Amsterdam terugkeert is dat extra pijnlijk. Op 12 december 2012 werd de trein ingeruild door de gebrekkige Fyra, die het nog niet eens 40 dagen volhield. Sindsdien wordt er al twee jaar gewerkt om de Benelux volledig terug te laten keren. Maar de kans is dus aanwezig dat dit toch niet lukt. Lukt het wel? Dan wordt de verbinding trager dan ooit. De trein is niet goed ingepast in de Belgische dienstregeling en ook de stop in Brussel Airport zorgt voor tijdverlies. Die stop komt er op verzoek van de NMBS.

De treinen naar Brussel zullen overigens één rijtuig korter worden dan ze nu zijn: 6 in plaats van 7 rijtuigen. Voor zover bij onze redactie bekend verdwijnt er per trein een 1e klas rijtuig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *