fbpx

Spoor Utrecht – Leidsche Rijn wordt verdubbeld

Het spoor tussen het kersverse station Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal zal worden verdubbeld. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft daar 89 miljoen euro voor uitgetrokken, zo bleek zaterdag bij de opening van het station Leidsche Rijn (het 405e station van Nederland).

De spoorverdubbeling staat al veel langer op de agenda. Als er straks vier sporen liggen op het traject, kunnen er zes sprinters per uur gaan rijden tussen Utrecht Centraal en Woerden. Spoorbeheerder ProRail moet daarvoor wel een tweede brug aanleggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. De spoorverdubbeling moet eind 2018 klaar zijn.

Zaterdag werd niet alleen het nieuwe station Leidsche Rijn opgeleverd (zondag gaan daar treinen ook stoppen), maar ook het keerspoor bij Woerden Molenvliet. Daardoor kunnen voortaan vier sprinters per uur stoppen bij de stations Utrecht Terwijde, Vleuten en Woerden. Nu zijn dat er nog twee per uur. De nieuwe sprinters kunnen echter niet stoppen te Leidsche Rijn, daan gaan vanaf zondag twee treinen per uur stoppen. 

Tussen Woerden en Leidsche Rijn is het spoor al verdubbeld. Daardoor is straks het hele traject Woerden – Utrecht viersporig. In 2004 werd besloten dat de bereikbaarheid van Utrecht verbeterd moest worden. In totaal werd 1 miljard euro uitgetrokken voor de aanpak van het spoor. Er komt in totaal 80 kilometer nieuw spoor tussen Vleuten en Houten en er worden zeven nieuwe stations gebouwd. Een daarvan is Leidsche Rijn. Daarvandaan staan reizigers binnen vier minuten op Utrecht Centraal.