fbpx
Foto: DB

Deutsche Bahn mag door Kanaaltunnel naar Londen rijden

Deutsche Bahn mag spoedig met treinen door de tunnel onder het Kanaal tussen Frankrijk en Groot-Brittannië gaan rijden. Daardoor zijn er jaarlijks 3 tot 4 miljoen nieuwe reizigers door de tunnel te verwachten. Dat heeft tunnelexploitant Eurotunnel vrijdag gemeld.

Aan de goedkeuring ging een flinke strijd vooraf. De Franse overheid en de Franse treinfabrikant Alstom lagen dwars omdat dan ICE-treinen van Siemens door de tunnel zouden gaan rijden. Tot dusver rijden alleen reizigerstreinen van Eurostar door de tunnel, en vracht- en pendeltreinen. De Fransen vrezen dat ze door de Duitse concurrentie opdrachten voor de Franse industrie kunnen mislopen.

Deutsche Bahn voerde al in oktober 2010 een eerste testrit door de Kanaaltunnel uit. Het Duitse staatsspoorbedrijf wil met een hogesnelheidsverbinding naar Londen komen, waarschijnlijk vanaf Frankfurt. Ook vanuit Amsterdam wil DB naar Londen gaan rijden. In Brussel zouden dan de treinstellen uit Amsterdam en Frankfurt gecombineerd kunnen worden.

Afbeelding BBC

Door het plan moet de reistijd Amsterdam – Londen afnemen naar vier uur. Dagelijks zouden er drie rechtstreekse treinen komen. Wanneer de treindienst daadwerkelijk van start zal gaan, is nog onzeker, maar in elk geval niet voor 2016. In 2010 hoopte DB deze treindienst per eind 2013 te kunnen starten. Dat zal dus in elk geval niet lukken. (Nu naar Londen? Zie onze Trein Londen pagina.)

Voor de toekomstige treindienst heeft DB treinstellen van het type Velaro D in bestelling bij Siemens. De nieuwe treinen worden alleen later geleverd als gepland. Behalve DB, wil ook Eurostar een treindienst Amsterdam – Londen opzetten. Het plan is dat die medio 2016 gaat rijden.

Voordat Amsterdam ook echt rechtstreeks verbonden wordt met Londen moet er nog wel het nodige gebeuren. Zo moeten de stations worden aangepast. Want treinen naar Engeland moeten vertrekken van een afgesloten perron. Reizigers die naar Londen willen, zullen voor de trein moeten inchecken.

Video BBC uit 2010: 

(c) ANP / Treinreiziger.nl