150 jaar Oosterspoorlijn gevierd met historische treinen
150 jaar geleden opende het eerste deel van de Oosterspoorlijn tussen Amsterdam en Amersfoort en de zijtak naar Utrecht Maliebaan. Dat jubileum werd vandaag groots gevierd, onder andere met historisch materieel in Baarn, een pendelende stoomtrein tussen Hilversum en Utrecht en personeel in kleding uit oude tijden.
Stoomlocomotief 23 076 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij was opgeroepen om de pendeldiensten tussen het Spoorwegmuseum bij Utrecht Maliebaan en Hilversum te verzorgen. Ook de historische diesellocomotieven 2459 en 2530 kwamen in actie. Locs 1251 en 9902 van Railexperts en Motorpost 3029 en de ruim 100-jarige 9002 van de Stichting 2454 CREW stonden in Baarn gestationeerd.
Op al die oude treinen kwamen als vanzelfsprekend een hoop treinspottende liefhebbers af. Vooral in Baarn was een uitgebreid randprogramma georganiseerd, met op het station personeel dat rondliep in originele kledij, en in het centrum stonden modelspoorbanen opgesteld. Baarn speelt in de geschiedenis van de Oosterspoorlijn een markante rol. Omdat paleis Soestdijk om de hoek ligt, kreeg het station een koninklijke wachtruimte waar eerst prins Hendrik en later koningin Juliana en prins Bernhard vorstelijk konden wachten op hun trein.
Ook het Maliebaanstation, waar tegenwoordig het Spoorwegmuseum is gevestigd, viert dit jaar het 150e bestaansjaar. Station Utrecht Maliebaan is sinds 1938 buiten gebruik, op een periode tijdens de Tweede Wereldoorlog na, toen Utrechtse joden vanuit het station werden gedeporteerd naar Duitsland. Ter nagedachtenis daaraan werd bij het station een gedenkteken geplaatst met de namen van 1239 Joodse slachtoffers uit de stad Utrecht.
Het Spoorwegmuseum besteedt dit jaar speciale aandacht aan 150 jaar Maliebaanstation. De tentoonstelling is t/m 1 november te zien.