1977: Sprinter heeft primeur bij opening Zoetermeer Stadslijn

Vandaag neemt NS afscheid van de oudste generatie Sprinters, de zogenoemde SGMm-treinstellen. Waar de treinen nu verouderd zijn, stalen ze in 1977 de show bij de opening van de Zoetermeerse stadslijn.

Prins Bernhard

Het is 20 mei 1977. Niemand minder dan Prins Bernhard verricht de openingshandeling van de Zoetermeer Stadslijn. De treinstellen 2005 en 2006 hebben de primeur. Onder grote publieke belangstelling rijdt de trein over de spoorlijn. Ook Kees van den Burg is aanwezig en maakt de fotoreeks die bij dit artikel staat.

Twee dagen na de officiële opening, 22 mei 1977, kunnen ook reizigers met de trein mee. De Zoetermeer Stadslijn is op dat moment nog niet helemaal af, maar rijdt alleen tot Zoetermeer Meerzicht. Later wordt de lijn stapsgewijs uitgebreid.

Zonder conducteur

De Zoetermeerders spraken volgens Wikipedia meestal van “de Sprinter”, en heeft op de Stadslijn altijd zonder conducteur gereden, behalve in de spits. Net als bij een tram of de regionale trein deed de machinist alleen het vertrekproces. Door het gebrek aan controle kreeg de lijn veel te maken met zwartrijders en vandalisme.

Spoorwegmuseum

Bij de aftrap zijn de Sprinters een van de nieuwste treinen op het Nederlandse spoor. Uniek is dat de treinen in 50 seconden kunnen optrekken naar een snelheid van 100 kilometer per uur, vandaar ook de bijnaam Sprinter.

Helemaal nieuw zijn ze niet. De eerste Sprinters reden in 1975 al op de Hoekse Lijn. Waar de Zoetermeer Stadslijn na 29 jaar alweer wordt opgeheven – vervangen door RandstadRail – houden SGMm-treinstellen het langer vol. Maar nu, zaterdag 11 december, is het einde voor deze treinen toch echt gekomen. De 25 overgebleven treinstellen gaan na vandaag allemaal buiten dienst. Een laatste SGM gaat naar het Spoorwegmuseum.

Foto’s: © Kees van den Burg

This post was last modified on 11 december 2021 21:07

Share

Recent Posts

Vlaanderen moet Limburg en Maastricht schadevergoeding betalen voor afblazen tram

Het Vlaams Gewest moet de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Maastricht een schadevergoeding betalen…

2 dagen terug

De hyperloop is geen fantasie meer maar wel nog ver weg

De Europese Commissie omarmt de hyperloop nadat een studie in opdracht van de commissie bevestigt…

2 dagen terug

Rijksbijdrage maakt bouw nieuw Fries treinstation mogelijk

Het al jaren terug geplande nieuwe treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke kan gebouwd worden nu het kabinet…

3 dagen terug

Heropening spoor naar Duitse Leer weer uitgesteld – zorgen provincie over voortgang project Wunderline

De heropening van het spoor tussen de Nederlandse grens en het Duitse Leer is weer…

3 dagen terug

Laatste dagen voor jongerendagkaart – vrijdag voor laatst te koop

De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…

4 dagen terug

European Sleeper herstart nachttrein Parijs – Berlijn

Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…

4 dagen terug