Vandaag neemt NS afscheid van de oudste generatie Sprinters, de zogenoemde SGMm-treinstellen. Waar de treinen nu verouderd zijn, stalen ze in 1977 de show bij de opening van de Zoetermeerse stadslijn.
Het is 20 mei 1977. Niemand minder dan Prins Bernhard verricht de openingshandeling van de Zoetermeer Stadslijn. De treinstellen 2005 en 2006 hebben de primeur. Onder grote publieke belangstelling rijdt de trein over de spoorlijn. Ook Kees van den Burg is aanwezig en maakt de fotoreeks die bij dit artikel staat.
Twee dagen na de officiële opening, 22 mei 1977, kunnen ook reizigers met de trein mee. De Zoetermeer Stadslijn is op dat moment nog niet helemaal af, maar rijdt alleen tot Zoetermeer Meerzicht. Later wordt de lijn stapsgewijs uitgebreid.
De Zoetermeerders spraken volgens Wikipedia meestal van “de Sprinter”, en heeft op de Stadslijn altijd zonder conducteur gereden, behalve in de spits. Net als bij een tram of de regionale trein deed de machinist alleen het vertrekproces. Door het gebrek aan controle kreeg de lijn veel te maken met zwartrijders en vandalisme.
Bij de aftrap zijn de Sprinters een van de nieuwste treinen op het Nederlandse spoor. Uniek is dat de treinen in 50 seconden kunnen optrekken naar een snelheid van 100 kilometer per uur, vandaar ook de bijnaam Sprinter.
Helemaal nieuw zijn ze niet. De eerste Sprinters reden in 1975 al op de Hoekse Lijn. Waar de Zoetermeer Stadslijn na 29 jaar alweer wordt opgeheven – vervangen door RandstadRail – houden SGMm-treinstellen het langer vol. Maar nu, zaterdag 11 december, is het einde voor deze treinen toch echt gekomen. De 25 overgebleven treinstellen gaan na vandaag allemaal buiten dienst. Een laatste SGM gaat naar het Spoorwegmuseum.
Foto’s: © Kees van den Burg
This post was last modified on %s = human-readable time difference 21:07
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…