Ruim 60.000 reizigers hebben een petitie getekend tegen de hoge servicekosten van de OV-chipkaart. De klacht is al langer bekend, maar de afgelopen vijf jaar waren vervoerders niet bereid de kosten te verlagen. Het is dus de vraag of de ov-bedrijven dit keer wel zullen luisteren naar het massaprotest.
De petitie is een initiatief van de Consumentenbond en reizigersvereniging Rover. Een OV-chipkaart kost 7,50 euro en is slechts 5 jaar geldig. Wie de kaart per post aanvraagd moet drie euro extra betalen voor de plastic kaart. Ook wie hem kwijt raakt moet meer betalen: 11 euro. Als er saldo op de kaart staat betaal je 2,50 euro om het geld terug te krijgen, tenzij de kaart verloopt. Een andere klacht is dat je met een anonieme kaart niet anoniem kan blijven als je saldo wilt terug krijgen.
Volgens de Consumentenbond en Rover is de OV-chipkaart de duurste en meest klantonvriendelijke kaart van Europa. Zo hoeven veel kaarten elders in Europa niet vervangen te worden, of is dat goedkoper tot zelfs gratis. Bovendien zijn er soms betere alternatieve voor incidentele reizigers. Zo kan er in Lissabon een soort papieren OV-chipkaart gekocht worden voor 50 cent. Die kaart is dan maximaal één jaar gratis.
In de nabije toekomst kunnen reizigers kiezen om met de bankpas of smartphone te reizen, in plaats met de OV-chipkaart. Een eerste proef met reizen met de smartphone is van start gegaan, al kunnen voorlopig alleen voltarief-reizigers met een KPN- of Vodafone-simkaart meedoen.
Veel OV-chipkaarten zijn in 2015 vervangen omdat ze vijf jaar oud waren. In 2020 zijn die reizigers opnieuw aan de beurt, al zullen tegen die tijd waarschijnlijk al veel reizigers zijn overgestapt op de smartphone of de bankpas.
This post was last modified on 22 december 2016 10:30
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…