Aandeel zwartrijders OV stijgt van 1% naar 20%

Het aandeel zwartrijders in bussen en trams is sinds het begin van de coronacrisis flink toegenomen. Voor de coronacrisis betaalde amper 1 procent van de reizigers niet voor het vervoer. Nu is dat aandeel gegroeid tot meer dan 20 procent, zegt voorzitter Pedro Peters van koepelorganisatie OV-NL tegen NU.nl.

Mantelpakjes

De toename van het aandeel zwartrijders geldt met klem niet voor treinen en metro’s, omdat reizigers dan door poortjes moeten voordat zij instappen. “Maar in bussen en trams kan niet meer goed worden gecontroleerd nu reizigers achterin moeten instappen”, legt Peters uit. “Deze situatie haalt het slechtste in sommige mensen naar boven. Veel mensen maken misbruik van de situatie en chippen gewoon niet meer. Het gaat echt niet alleen om baldadige jongeren, maar ook om dames in nette mantelpakjes.” Alle busvervoerders maken melding van dit gedrag.

Het kabinet heeft de vervoerders als vitaal voor de Nederlandse samenleving aangemerkt. Dit betekent dat treinen, metro’s, trams en bussen ook tijdens de quarantaine doorrijden. Een derde van de reguliere ritten wordt uitgevoerd.

Behalve een toename van het aandeel zwartrijders, constateert Peters ook een toename van het aantal gewelddadige incidenten in vooral bussen en trams. “We registreren in de laatste weken opvallend veel spuugincidenten in alle vormen en maten”, stelt hij. “Dat gaat van spugen naar andere passagiers of de bestuurder tot het spugen op knopjes en deuren.”

Conductrice

Een conductrice is bijvoorbeeld zaterdagmiddag op Amersfoort Centraal Station in haar gezicht gespuugd en geslagen door een man. De conductrice stond op een perron toen een man haar kant op kwam lopen, meldt de politie op Facebook. De vrouw keek hem aan, omdat ze dacht dat hij iets wilde vragen. De man zei dat de conductrice voor zich uit moest kijken en zich niet met hem moest bemoeien. Toen ze hier wat van zei, kwam de man dreigend op haar af. De conductrice gaf aan dat de man afstand moest houden, waarop hij haar twee keer in het gezicht spuugde en haar met een vuist in het gezicht sloeg.

De man ging vervolgens de trein in. NS-medewerkers haalden hem daar uit een toilet waarin hij zich had verstopt. Hij is door de politie met een deken over zijn hoofd afgevoerd naar het politiebureau, waar hij agressief bleef. De conductrice is erg geschrokken en maakt zich zorgen over haar gezondheid.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 17 december 2020 18:23

Bekijk reacties

  • Ik wil het niet goedpraten hoor, maar misschien moet iemand de heer Peters eens vertellen dat het crisis is en dat het sommige mensen over de schoenen begint te lopen. Vraag is wat hij eraan denkt te doen.

        • Beste Simon , ik ben af en toe in staat om iemand er op aan te spreken , maar dat durf ik gewoon niet . Ik ben een vrouw van 56 maar dat weerhoudt sommige mensen niet om je in elkaar te slaan.

      • Je doet alsof het een misdaad is mafklapper. Ik reis al jaren zwart met de trein en het heeft mij heel veel geld bespaard. 50 euro de week blijf jij lekker betalen domme kanker schaap

    • > Vraag is wat hij eraan denkt te doen.

      Hij zou natuurlijk het hele bus- en tram vervoer kunnen opheffen en dan zijn we nog veel verder van huis.

  • Het Rotterdamse OV heeft snel gereageerd op de crisis. Voor in de tram is nu een afgetapete ruimte voor de conducteur. Een zwartrijder die werd betrapt bleef gewoon zitten, wetend dat de conducteur niet naar hem toe zou komen. Bij veel instappers piept de incheckpaal opvallend weinig. Misschien moet iemand dié mensen eens vertellen dat het crisis is.

  • In Groningen staan ze regelmatig te controleren met teams van S&V. Ze doen dat bij de in-/uitcheckpalen. Al voor mensen de palen passeren, hebben de BOA's in de gaten wie er geen kaartje heeft. En die zwartrijders zien er niet uit als mensen die van of naar hun job in een vitale sector reizen, maar meer als mensen die overal schijt aan hebben. Bovendien worden er echt veel van die figuren gepakt. Voor treinen van Arriva die aankomen, staan er beveiligers van Arriva klaar. De teams ondersteunen elkaar.

  • Arriva lijkt op stations haar zaken dus wel op orde te hebben. Ik kan me echter goed voorstellen dat met name in de grote steden vervoerders nu met de handen in het haar zitten. Hoe scheid je het kaf van het koren in crisistijd zonder dat personeel en bona fide reizigers extra risico lopen? Extra controles (permanent of steekproefsgewijs) onderweg, ook al is er een gerede kans dat dit onbegrip of zelfs agressie uitlokt? Worden die extra personeelskosten op den duur wel terugverdiend? Ga er maar eens aanstaan...

    • De kosten van iemand die tijdelijk niet kan werken, de kosten van de reïntegratie en de daling van het veiligheidsgevoel van collega's en reizigers zijn ook een behoorlijke kostenpost. Als een collega op een gegeven moment z'n baan opzegt omdat 'ie zich niet meer veilig voelt, heb je daar nog een bak wervings- en opleidingskosten bij. Bovendien komen dit soort incidenten vaker voor als mensen het idee hebben dat ze er mee wegkomen. Onder de streep is het heel erg logisch om op een slimme manier controles te regelen.

      Inderdaad liever op sterkte op een halte of station, want dan zijn er meer collega's aanwezig om de situatie onder controle te houden. Dat is in een voertuig door één conducteur toch lastiger. Je hoeft ook niet iedereen te controleren, maar je moet ervoor zorgen dat de pakkans omhoog gaat. Wanneer ze eenmaal door hebben dat ze er niet mee wegkomen dan neemt het asociale gedrag af.

  • Ik wacht op de mening van onze grote vriend en alziend oog Rikus. Hij zal NS wel weer de schuld geven. Als het aan Rikus ligt heeft NS ook Corona veroorzaakt

    • Ook al beschrijft u SPITHORST hier prima, ik in elk geval reken hem niet tot mijn vrienden en al helemaal niet als iemand met een alziend oog.

    • Spithorst komt op mij over als een op z'n ziel getrapt ego met een zware PTSS omdat-ie het nog altijd niet kan hebben dat-ie er bij Rover is uitgeknikkerd. Ik beperk me qua reizigerszaken wel tot Rover.

  • Hier wordt duidelijk misbruik gemaakt van de corrona maatregelen .lullig maarlogisch.dank zei de hollandse mentaliteit van vele.

  • Denk dat de forse stijging van niet-betalende reizigers voortkomt uit de geringe pakkans. Die is nu nog minder dan het al was.
    En op het NS-station staan de poortjes open, je kan gewoon doorlopen zonder in- of uit te checken. NS-personeel of BOA's is volledig afwezig. En dan heb ik het wel op Hollandsch Spoor. Bepaald geen klein onbeduidend stationnetje.

    • > En dan heb ik het wel op Hollandsch Spoor.

      Op HS (en Den Haag C trouwens ook) hebben de poortjes nog nooit dichtgestaan. Ook omdat de toegang vanuit de fietsers tunnel (naar Laak zijde) nog geen poortjes heeft en je dus daardoor gewoon op de perrons kunt komen.
      Ik vind trouwens wel dat ze ze nu op Centraal wel hadden kunnen dichtdoen, daar zijn alle in- en uitgangen van poortjes voorzien.

      • Geheel off-topic, maar voor Den Haag HS is het onzalige plan om de trappen naar de trappen van de fietstunnel naar de perrons af te sluiten, zodat alle reizigers door de andere tunnel moeten waar wel poortjes staan, om zich vervolgens slecht verspreid in de treinen te persen.
        https://trappendenhaaghs.petities.nl

        • > zodat alle reizigers door de andere tunnel moeten waar wel poortjes staan

          Ik denk dat het moment dat DIE tunnel doorloopt tot de Laak zijde ook het moment is dat:
          a) de poortjes dichtgaan
          b) de trappen naar de fietstunnel worden afgesloten

  • Wat een volk. Ik reis 1 keer per week met
    het OV(trein en bus), nog nooit in me opgekomen om niet in te checken.
    Zwartrijden en als je gepakt wordt je anti sociaal gedragen is afkeurenswaardig.
    Laten we met z'n allen zorgen voor een leefbare samenleving.

    • De zwartrijders lezen deze site niet. Ze reizen wel graag maar meer omdat het moet en niet uit liefhebberij.

  • Vorige week nog meegemaakt dat een groepje jongeren gewoon bij elkaar gaat zitten in de trein. Niemand van hen heeft uitgecheckt (dus waarschijnlijk ook niet ingecheckt) omdat niet bij elk station een poortje is, maar een paal. Ook wel meegemaakt dat zo’n jongere vlak achter iemand aan loopt bij een poortje die wel incheckt. Na 14 maart geen conducteur gezien die kaartjes controleert.

  • Al jaren reis ik Weekend Vrij 1e klasse (medisch probleem, meer beenruimte nodig), nu dus veel minder maar af en toe, Den Haag - Barendrecht. Opvallend in de daluren en het weekend de lage leeftijd van de reizigers, en veel vaker figuren met de voeten op de bank tegenover in de 1e klasse. En zonder uitzondering niet blond.

    Ik denk dat ik voortaan maar weer op de brommer of de fiets ga...

    • Een brommer geeft wel genoeg beenruimte.

      Het probleem is dat er niet gecontroleerd wordt. De gelegenheid maakt de dief. De poortjes staan ook veel te lang open waardoor meelopen nooit een probleem is.

Share

Recent Posts

DB en NS bereiden uitsluiten Interrailers van ICE voor

Interrail is in het hoogseizoen niet geldig in de ICE's van Nederland naar Duitsland. Die…

11 uur terug

Tien pilotprojecten om de internationale trein te stimuleren (o.a. nachttrein Amsterdam – Barcelona)

De Europese Commissie heeft de beoogde nachttrein op het traject Amsterdam - Barcelona van European Sleeper en…

14 uur terug

OV-staking zorgt voor meer hinder dan verwacht, werkgevers willen niet onderhandelen

Duizenden buschauffeurs, treinstewards en machinisten in het streekvervoer leggen vanaf maandag voor vijf dagen het…

15 uur terug

NS en DB verklaren Interrail deels ongeldig in de ICE (of toch niet?)

Treinreizigers mogen van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 niet meer met een…

5 dagen terug

Stakingsgolf bij regionaal openbaar vervoer

Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk…

5 dagen terug

Bankpas als ov-chipkaart: vanaf nu in de trein bij NS, Arriva en Qbuzz

Reizigers kunnen vanaf dinsdag 31 januari bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), Arriva en Qbuzz in…

2 weken terug