NS schrapt fors in de dienstregeling vanwege ziekteverzuim

De Nederlandse Spoorwegen laat vanaf 7 februari minder treinen rijden omdat er steeds meer medewerkers thuiszitten door ziekte of omdat ze vanwege de coronaregels in quarantaine moeten. Op trajecten waar nu zes treinen per uur rijden, zullen dat er straks vier zijn. Op trajecten waar de NS nu vier treinen per uur laat rijden, worden dat er twee.

Ziekteverzuim

“Door tijdelijk de dienstregeling af te schalen, creëren we meer ruimte om de oplopende ziektemeldingen op te vangen”, stelt de NS. “Zo blijft onze dienstregeling beter voorspelbaar en hopen we hiermee minder vaak onze reizigers te moeten verrassen met plotselinge treinuitval. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze zieke collega’s de mogelijkheid hebben om te herstellen.”

Ongeplande uitval

Voor de komende dagen houdt NS rekening met het incidenteel uitvallen van treinen omdat er mogelijk minder conducteurs en machinisten zijn. Ook zegt het spoorbedrijf dat er wellicht minder monteurs zijn om de treinen te onderhouden. Door het ziekteverzuim reden er anderhalve week geleden minder Intercity direct-treinen in het weekend. Ook afgelopen weekend moesten er treinen ongepland geschrapt worden tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag. 

Op 7 februari begint de NS met het afschalen van de dienstregeling. De afschaling vindt in stappen plaats. Op 21 februari wil de NS alle aanpassingen hebben doorgevoerd. Vanaf die datum rijdt 85 procent van alle NS-treinen. Sinds 20 december laat NS al tijdelijk minder treinen in avond, nacht en spits rijden. Op dit moment vervoert de NS 48 procent van het gebruikelijke aantal reizigers. Mogelijk neemt het aantal treinreizigers de komende periode toe, nu er nieuwe versoepelingen zijn aangekondigd.

Reactie Rover

Reizigersvereniging Rover vindt het voorbarig dat de NS “uit angst voor personeelsuitval” nu al aankondigt om in februari minder treinen te laten rijden. “Dat er door ziekte en quarantaine soms minder treinen rijden is overmacht, maar bij voorbaat met de botte bijl in het treinaanbod hakken is een heel ander verhaal”, vindt Rover-directeur Freek Bos. “NS zou na 22 maanden ervaring op te hebben gedaan met de pandemie inmiddels in staat moeten zijn om flexibel om te springen met personeelsuitval.”

De reizigersvereniging wijst erop dat het belangrijk is juist nu waar mogelijk meer treinen te laten rijden om de terugkerende reiziger in het openbaar vervoer goed van dienst te kunnen zijn. Rover wil dat de NS per dag bekijkt of er moet worden afgeschaald in de dienstregeling, zoals nu ook gebeurt wanneer er bijvoorbeeld sneeuw wordt voorspeld.

(c) ANP

This post was last modified on 28 januari 2022 12:56

Bekijk reacties

  • Die Rover-directeur gaat er voor het gemak maar even aan voorbij dat er 5 tot 10 keer zoveel mensen ziek zijn als tijdens de ergste piek die we de afgelopen twee jaar hebben gehad. Dat merk je overal, zeker in een bedrijf van de grootte van de NS. Beetje een plank-voor-het-hoofd-reactie om dan te stellen dat de NS maar moet zorgen voor voldoende personeel.

    Diezelfde meneer zou ook staan te janken als de NS geen preventieve maatregelen neemt en door uitval van personeel de dienstregeling in de soep loopt. Je kunt het nooit goed doen bij zoiemand.

    • Rover is een onrealistische zeurclub, die denkt dat er altijd onbeperkt geld en personeel is.

      • Persoonlijk zit ik een beetje in het midden. Een betrouwbare dienstregeling is belangrijk. Dus ik heb best begrip voor preventief schrappen. Maar de mate is wel fors. En kennelijk heeft men de nodige tijd nodig om het logistiek in orde te maken. Fijn zou zijn als ze toch wat wendbaarder zijn.

  • NS dekt zich in. Daar zijn ze eerlijk in. Natuurlijk zijn er genoeg die met hoon en spot reageren op NS. Vooral degenen die weten waar de klok hangt. Maar niet weet waar de klepel is.

    Net als bij andere vervoersbedrijven kunnen ze bij NS besmet raken. En ziek worden. Lees nu al reacties op de Social Media in de trant van: We worden nooit gecontroleerd. De treinmachinist zit alleen op de bok. Hoe kunnen die ziek worden? Ze hebben o.a. geen ventilatie.

    Dezelfde noodscenario als bij extreem weer wordt gebruikt. Drukke PHS routes worden minder druk bereden. Hoop dat de samenstelling van de treinen vooral in de spitsuren langer zijn.

    • De NS is ontzettend goed in zichzelf indekken. Als de abo houders nu ook nog eens 15% zouden krijgen. Maar die krijgen een prijsverhoging voor hun kiezen.

  • Als NS nu door ziekte acuut in de personeelsproblemen zat, had ik alle begrip gehad voor het direct schrappen van treinen. De eerste beperkingen gaan echter pas 7 februari in, over 10 dagen dus, en op sommige lijnen pas 21 februari! In die tijd kun je met de omikron-variant 3 keer ziek worden en genezen.
    De lopende beperkingen ingaande 10 januari waren ook geen noodmaatregel, want al voor de kerst had ik erover lezen. Zo valt NS door de mand. Rover noemt de beperkingen voorbarig, ik noem ze ronduit dubieus.

  • Het is goed dat de NS preventief treinen gaat schrappen, door de vele ziek- en quarantainemeldingen. Maar waar normaal 4x per uur een VIRM-IV rijdt, moet de NS nu wel 2x per uur 2x een VIRM-IV inzetten (8 bakken) om zo gelijkwaardige capaciteit te bieden. De reiziger wordt zo niet verrast met uitvallende treinen en zo is er genoeg capaciteit om de reizigers te vervoeren.

    • Het aantal reizigers is nog niet de helft van voor corona, dus waarom moet er dan zoveel capaciteit worden ingezet?

        • Kennelijk heb je iets gemist. In het OV geldt dat afstand houden al sinds juli 2020 niet meer.

        • @Anoniem
          Dat is omdat er soms meer reizigers mee moeten dan er met voldoende afstand mee zouden kunnen in een trein met de maximale lengte. De bedoeling is natuurlijk dat OV-bedrijven de maximale capaciteit aan materieel inzetten zodat reizigers in ieder geval *zoveel mogelijk* afstand kunnen houden.

  • Het is overigens niet alleen de NS, maar ook andere ov-bedrijven. Openbaar Vervoer blijft mensenwerk.

    • Niet alleen OV-bedrijven. Nu het kabinet kennelijk heeft besloten het coronavirus vrij spel te geven zal het aantal besmettingen (bij onveranderd 'beleid') exponentieel blijven groeien totdat het aantal mensen dat het nog kan besmetten op raakt. Dat betekent dat elk bedrijf of organisatie binnenkort problemen krijgt met een ongekend hoog ziekteverzuim. Een paar uitvallende treinen worden verwaarloosbaar ongemak als er bijvoorbeeld geen storingsmonteurs meer inzetbaar zijn om storingen aan het elektriciteits- of internetnetwerk op te lossen, of als er geen brandweermensen meer inzetbaar zijn om branden te blussen. Dat NS op 21 februari nog 85% van de treinen denkt te kunnen laten rijden lijkt me te optimistisch. Ik verwacht dat Prorail binnenkort weer hele regio's gaat stilleggen bij gebrek aan treindienstleiders.

  • Ik denk dat, op een groepje coronaontkenners na, iedereen zal begrijpen dat vervoerders in de problemen komen bij een hoog ziekteverzuim. Maar ik snap wel iets van de reactie van Rover. Nu al aankondigen dat vanwege een hoog ziekteverzuim over een maand treinen worden geschrapt komt gewoon niet zo sterk over. Per dag bekijken of een nooddienstregeling, zoals ook bij slecht weer wordt gebruikt, moet worden ingezet klinkt dan logischer, maar dat is misschien ook onhaalbaar omdat ongetwijfeld ook de planningsafdelingen te maken hebben met een hoger ziekteverzuim. Wat ik me vooral afvraag is hoe snel NS weer kan opschalen als deze golf over zijn hoogtepunt heen is. Als dat half februari al zo blijkt te zijn, gaat dan de afschaling van 21 februari niet door, of is ook minstens een week of 3 nodig om de opschaling weer rond te krijgen, waardoor de dienstregeling ook dan achterloopt op de coronawerkelijkheid en misschien zelfs op de reizigersvraag? Vooral de logheid baart me dus zorgen.

  • Als er geschrapt moet worden, schrap dan rustigere treinen en niet de drukke treinen. Immers als je "haringen in een ton" vervoer gaat organiseren weet je zeker dat je een boel Omicron besmettingen creëert. Juist hetgeen wat je dus wilt voorkomen.

      • Schrap dan bijv. minder belangrijke treinen bijv. een IC's in de avond ipv 2 IC's dan in de spits te beknibbelen. Dit laatste is ook irritant, maar we weten ook dat Omicron nu als een malle gaat en er ook nauwelijks mensen er echt goed ziek van worden, maar flatten de curve beleid is wel een manier om te voorkomen dat iedereen tegelijk ziek wordt. Het feit dat mensen Omicron krijgen zie ik wel als iets goeds, omdat we hiermee Corona een stuk minder gevaarlijk voor ons wordt.

        • Juist in de spits heb je problemen omdat je dan de maximale hoeveelheid personeel nodig hebt. Schrappen in de daluren en vol rijden in de spits kan daarom alleen als je het personeel gebroken diensten laat draaien waarbij ze tussen de spitsen duimen móeten draaien. De NS-CAO verbiedt echter zulke gebroken diensten omdat de vakbonden daar tegen zijn.

  • Als NS tzt stelt dat het niet over de financiële middelen beschikt (wat waarschijnlijk ook wel zo zal zijn) om weer op te schalen, creëert het hiermee voor zichzelf een middel om de overheid onder druk te zetten of eigenlijk te chanteren.

    • De discussie dat je met 60-70% van de reizigers niet eindeloos de volle dienstregeling kunt blijven rijden gaat sowieso vroeg of laat komen. Ook de overheid kan/wil niet onbeperkt miljarden blijven bijpassen als het aantal reizigers tientallen procenten lager blijft dan voor corona.

      • Klopt. Ex Minister van Financiën Hoekstra gaf al aan dat ze NS niet eindeloos wil bijspringen. Dan zal NS de frequenties op de drukke PHS moeten verminderen.

        En NS heeft de verplichting om overal 2 keer p/u een trein te laten rijden.

        • Hanzeboog schreef: "Ex Minister van Financiën Hoekstra gaf al aan dat ze NS niet eindeloos wil bijspringen". "Ze wil"..? Wopke is voor zover ik merk nog steeds een hij i.p.v. een zij. Tenzij ik iets heb gemist.

        • @Wilhelm, ik denk dat je het bericht heel goed begrijpt. Los of het volledig goed is uitgedrukt. Dan is het wel een beetje spijkers op laag water zoeken.

        • @Wilhelm
          Hanzeboog2012 reageerde op "Ook de overheid kan/wil niet onbeperkt miljarden blijven bijpassen" en stelde dat Hoekstra ooit heeft gezegd dat de overheid inderdaad niet onbeperkt miljarden kan/wil blijven bijpassen. Omdat het woord overheid vrouwelijk is, is het correct daaraan te refereren als 'ze'.

        • In de in: "Ex Minister van Financiën Hoekstra gaf al aan dat ze NS niet eindeloos wil bijspringen".
          Als we taalkundig gaan ontleden:
          Onderwerp: Ex Minister van Financiën Hoekstra.
          Persoonsvorm: gaf.
          Enzovoort.
          Hoekstra = Wopke Hoekstra en is mannelijk. Daar is weinig vrouwelijks aan. Anders zou het zijn wanneer er niet zou staan minister, maar ministerie. Echter dat staat er niet.

          Succes met het komende hoogwater i.c.m. storm Corrie gewenst.

        • @Wilhelm
          Wopke Hoekstra und ist männlich. Daran ist nicht viel Weibliches. Anders wäre es, wenn es nicht Minister, sondern Dienst wäre.

    • NS moet PHS voorlopig weer uitstellen. En op (heel) lange termijn uitbouwen. Maar wie weet ziet de toekomst er dan weer heel anders uit.

Share

Recent Posts

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

6 uur terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

6 uur terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

4 dagen terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

4 dagen terug

Interrail viert feest: 50% korting

AFGELOPEN / ARCHIEF. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum geeft Interrail tijdelijk 50% korting op Global Passen…

2 weken terug

TUI gaat samenwerken met GreenCityTrip

Reisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Met de uitbreiding van…

2 weken terug