Aanleg Noord-Zuidlijn had niet genomen mogen worden

 (Novum) – De gemeente Amsterdam had nooit mogen besluiten de Noord-Zuidlijn aan te leggen. Amsterdam had niet de kennis in huis om de risico´s goed in te kunnen schatten. Dat concludeert de enquêtecommissie die moest uitzoeken hoe het zo uit de hand kon lopen met de metrolijn, meldt de Volkskrant dinsdag.

Fragment NOS

De conclusies van de commissie worden dinsdag gepresenteerd, maar de krant heeft al een blik mogen werpen op het rapport en weet al te melden dat de technische, organisatorische en financiële risico´s ondergeschikt waren aan de wens van de politiek de metrolijn aan te leggen.

Toenmalig wethouder Geert Dales (VVD) heeft de gemeenteraad daarbij onvoldoende gewezen op de risico´s. Hij stuurde wel veel papieren naar de raad, maar op basis daarvan kon de raad nooit een goed beeld krijgen van de situatie. De raad had dit niet moeten toestaan, maar deed dit wel.

De projectorganisatie miste daarbij ervaring en autoriteit en ambtenaren schoten tekort. Het college heeft ook nog eens het metroplan niet laten beoordelen door deskundigen.

Verder is onvoldoende stilgestaan bij de mogelijke overlast van de aanleg van de metrolijn voor de inwoners van Amsterdam. Die is volgens de commissie echter groot.

De problemen werden tijdens de bouw steeds vooruit geschoven, waardoor niemand meer wist wat er echt aan de hand was. De gemeenteraad had moeten ingrijpen.

De aanleg van de Noord-Zuidlijn kost naar schatting 1,7 miljard euro meer dan beraamd, en loopt tenminste zes jaar vertraging op.

Share
Tags: Spoorlijnen

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug