Trans-Iraanse spoorlijn voortaan werelderfgoed

2 maanden terug

De 1394 kilometer lange Trans-Iraanse spoorlijn is door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. De nog geen honderd jaar oude spoorlijn – de aanleg werd gestart in 1927 – wordt door Unesco geroemd vanwege de succesvolle samenwerking tussen overheid en 43 bouwbedrijven uit meerdere landen.

174 grote bruggen

De spoorlijn start in de noordelijke Iraanse stad Bandar Torkaman, gelegen bij de grens met Turkmenistan. De spoorlijn loopt vervolgens zuidwaarts via de hoofdstad Teheran naar Bandar Imam Khomeini, een havenstad in het zuiden aan de Perzische Golf.

De Unesco-spoorlijn loopt door het Zagrosgebergte. Vanwege hoogteverschillen die de trein moet overbruggen kent de spoorlijn 174 grote bruggen, 186 kleine bruggen en nog eens 224 tunnels.

Foto: Ninara / CC BY 2.0

Andere Unesco-spoorlijnen

De Trans-Iraanse spoorlijn is zeker niet de eerste spoorlijn die door Unesco wordt uitgeroepen tot werelderfgoed. Enkele voorbeelden van andere spoorlijnen die ook als werelderfgoed zijn aangemerkt:

  • Sinds 1998 prijkt de Semmeringspoorlijn in Oostenrijk op de lijst, als onderdeel van de Südbahn.
  • In 1999 volgde ook de Darjeelingspoorweg in India. Later volgden ook andere spoorlijnen uit India. Zoals de Nilgiri Bergspoorweg, die in 2005 werd toegevoegd aan de Unesco-lijst. In 2008 volgde vervolgens de Kalka-Shimla Spoorweg.
  • In juli 2008 werden ook de Albulabahn en de Berninabahn in Zwitserland uitgeroepen tot werelderfgoed. Die spoorlijnen worden bereden door de Bernina Express. De Albulabahn wordt daarnaast ook aangedaan door de Glacier Express.
De Trans-Iraanse spoorlijn. Foto: Ninara / CC BY 2.0

This post was last modified on 27 juli 2021 14:11

Share

Bekijk reacties

  • Wrang eigenlijk (om je ineens te realiseren) hoe een lapje stof (mij blijkbaar) in de weg zit bij het dromen over het maken van 'al die Grote Treinreizen'.

    Fijn dat je dit soort artikelen blijft posten, Hildebrandt :-)

    (Ik zoek de aan-knop van mijn droommachine weer ;-) )

    • Ha, dankjewel Leon. We zullen zien wat de toekomst ons brengt.

  • Misschien een leuk idee om er een reportage van Rail Away te maken! Met Interrail kan niet, want dit is het Midden-Oosten geen Europa! Ik zag op de foto een van de FLIRT-treinstellen die hier dus ook al rijden! FLIRTS zijn een wereldwijd fenomeen, ook in de VS rijden deze, dat kun je zien bij een van de video's van Simply Railways op You Tube! Leuk dat deze uithoek van onze planeet ook in het daglicht komt te staan! Is hier meer info van wat betreft de kosten op dit traject (enkel of retour) en de frequenties van de treinen op elke weekdag? Misschien ook leuk om andere trajecten te beschrijven in het Midden-Oosten, Azië en andere uithoeken wereldwijd via Treinreiziger! Wanneer komt de uitslag nu van de verhalen wedstrijd welke 15 juli 2021 eindigde? Nu Europa weer groen en geel is gekleurd mogen we weer lekker weg door Europa! Ik heb het al een jaar moeten missen en daar zal ik niet de enige in zijn! Nu Corona eindelijk op zijn retour lijkt en meer versoepelingen komen durven we weer reizen te plannen en later hopelijk ook uit te voeren! Voor wie op vakantie is, veel plezier en wie straks weg gaat straks een goede reis! Kom weer zonder kleerscheuren en Covid weer thuis en natuurlijk met mooie verhalen, thuis en video s er van!

  • De eerste foto (met de fraaie bruggen) is niet in het Zagros-gebergte gemaakt, maar in het Alborz-gebergte ten noordoosten van Teheran. Ook dit is een zeer spectaculaire berglijn. Met de Stichting NVBS-Excursies hebben we in 2018 een rondreis per trein door Iran gemaakt en beide lijnen bereden.

  • Bruggen en tunnels zijn er niet om hoogteverschillen te overwinnen. Die zijn er om dieptes en kloven te kruisen of onbedwingbare hoogtes te vermijden of te omgaan.

    • Dat is niet helemaal waar. Er zijn bruggen en (meerdere) tunnels waarin hoogte wordt gewonnen.

      • Dat is niet de reden van de aanleg. De motivatie voor een tunnel of een brug is omrijden te vermijden of wel of niet een route mogelijk te maken. Hoogteverschil overwin je met een helling of lift. Die kan ook wel eens in een tunnel of brug zitten.
        In Noord-Amerika heb je wel lus tunnels die in de berg een rondje vormen waardoor de trein op dezelfde plek te voorschijn kan komen maar dan een verdieping lager of hoger.

  • Jammer dat het Midden-Oosten zo instabiel is en Iran geplaagd wordt buitenlandse inmenging en nu met sancties. Het zou ook wel aardig zijn om van Istanboel naar Bagdad te reizen.
    Overigens is het spoor veelal aangelegd ten tijde van de bezetting door Engeland en Frankrijk na Wo1.