Achterhoek wil Syntus behouden

Vanaf volgend jaar zal Syntus uit de achterhoek verdwijnen en plaats maken voor Arriva. Veel reizigers voelen daar echter niets voor, en voeren actie om Syntus te behouden. Ook twijfelen sommigen of de aanbestedingsprocedure wel eerlijk is verlopen. Arriva won de concessie met een offerte die 0,3 punt hoger werd gewaardeerd dan de offerte van Syntus (op een schaal van 10).

Het is uniek, reizigers die actie voeren om hun busmaatschappij te behouden. Arriva heeft met het tegenovergestelde te maken gehad. Duizenden mensen deden hun beklag op de website balenvanarriva.com (niet meer actief).

Petities
Reizigers hebben diverse initiatieven genomen om een poging te doen Syntus te behouden. Zo is er een online petitie op www.petitionspot.com/petitions/syntus. Maar er is inmiddels ook een offline initiatief. Berd Westerveld uit Sinderen is eveneens een initiatief begonnen voor het behoud van Syntus. In tegenstelling tot de eerst digitale petitie gaat het om een papieren versie, die hij zowel op straat als per e-mail verspreidt. Totaal hebben 3500 reizigers één van beide petities ondertekend.
Gedeputeerde van Haaren van de provincie Gelderland heeft de petitie als kansloos afgedaan. Syntus noemt de petities hartverwarmend.

Vraagtekens
Over de aanbesteding zijn vragen gerezen. Zo heeft de provincie Gelderland gebruik gemaakt van een adviseur die in het recente verleden bij Arriva heeft gewerkt. Het gaat om Margeet Bennink, tot 2008 werkte zij nog als woordvoerder voor Arriva. De provincie Gelderland ontkent dat er sprake is van belangenverstrengeling in het gunnen van de vervoersconcessie. ,,De adviseur heeft slechts meegestemd op een specifiek onderdeel van de offerte. Dat ging over marketing.´´

Bezwaar
Syntus wil zich in elk geval niet neerleggen bij het verlies van de concessie. In De Gelderlander zegt Syntus woordvoerder Remko ten Brinke: "Er zijn wat cijfers verstrekt over concreet meetbare zaken, zoals ritaantallen en financiën. Maar daarnaast spelen ook subjectieve beoordelingscriteria. Hoe ze die weging hebben gemaakt, blijft erg mistig. Er liggen allerlei klanttevredenheidsonderzoeken. De uitkomsten daarvan kunnen vaak verschillend worden geïnterpreteerd. Juist op dit punt vinden we dat de provincie voorbij gaat aan de bijzondere positie die Syntus in de Achterhoek inneemt. Daar leggen we ons dus ook niet bij neer", aldus Ten Brinke in De Gelderlander. 

Trein
Eind 2010 verdwijnen dan weliswaar de Syntus bussen in de achterhoek. De Syntus treinen blijven nog rijden tot december 2012.

This post was last modified on 11 mei 2017 18:20

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug