Home

Alleen bij regionale en buitenlandse concessies nog Ierse NS-treinen

Alle treinen van de NS die over het Nederlandse spoor rijden, staan voortaan in Nederland geregistreerd. Voorheen gebruikte NS een constructie  waarbij vierhonderd treinen werden gehuurd van een NS-dochter in Ierland. Daardoor liep de Nederlandse schatkist miljoenen euro’s mis.

De opzet kwam de NS op veel kritiek te staan, omdat het bedrijf volledig in handen van de staat is. Indirect kwam het geld overigens alsnog bij de staat: een derde van de winst wordt als dividend uitgekeerd aan de staat. De “verhuizing” naar Nederland zou eigenlijk pas in 2033 gebeuren, maar NS heeft na overleg met Ierland en Nederland besloten om dat eerder te doen.

NS moet zich inspannen om 5 procent rendement te behalen. De constructie via Ierland vergrootte de winstgevendheid. “Het is een constructie die in de jaren negentig is opgezet. Toen was dat heel normaal. De tijden zijn veranderd, en ik vind het ook als belastingbetaler volkomen logisch,” zegt financieel topman Bert Groenewegen.

Abellio-treinen in Duitsland worden nog wel via de Ierland-route geleased. “Dat is zo omdat je daar kortlopende concessies hebt.” legt Groenewegen uit. Daardoor kunnen de treinen na de concessie aan een andere partij worden verhuurd. Ook andere partijen in Duitsland passen soortgelijke constructies toe. In Nederland gaat NS in de toekomst ook weer meedoen met regionale aanbestedingen. Gaat NS daar de Ierland-route gebruiken? Groenewegen: “Dat is een dilemma. Als je de Ierland-constructie dan niet toepast, en anderen doen dat wel, dan zet je jezelf op achterstand. Dus ik denk dat het heel belangrijk is dat concessieverleners gaan kijken, hoe kunnen we dit soort situaties voorkomen.”

This post was last modified on 1 maart 2018 20:41

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

4 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

7 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug