Alleen bij regionale en buitenlandse concessies nog Ierse NS-treinen
01 mrt 2018 20:11
Alle treinen van de NS die over het Nederlandse spoor rijden, staan voortaan in Nederland geregistreerd. Voorheen gebruikte NS een constructie waarbij vierhonderd treinen werden gehuurd van een NS-dochter in Ierland. Daardoor liep de Nederlandse schatkist miljoenen euro’s mis.
De opzet kwam de NS op veel kritiek te staan, omdat het bedrijf volledig in handen van de staat is. Indirect kwam het geld overigens alsnog bij de staat: een derde van de winst wordt als dividend uitgekeerd aan de staat. De “verhuizing” naar Nederland zou eigenlijk pas in 2033 gebeuren, maar NS heeft na overleg met Ierland en Nederland besloten om dat eerder te doen.
NS moet zich inspannen om 5 procent rendement te behalen. De constructie via Ierland vergrootte de winstgevendheid. “Het is een constructie die in de jaren negentig is opgezet. Toen was dat heel normaal. De tijden zijn veranderd, en ik vind het ook als belastingbetaler volkomen logisch,” zegt financieel topman Bert Groenewegen.
Abellio-treinen in Duitsland worden nog wel via de Ierland-route geleased. “Dat is zo omdat je daar kortlopende concessies hebt.” legt Groenewegen uit. Daardoor kunnen de treinen na de concessie aan een andere partij worden verhuurd. Ook andere partijen in Duitsland passen soortgelijke constructies toe. In Nederland gaat NS in de toekomst ook weer meedoen met regionale aanbestedingen. Gaat NS daar de Ierland-route gebruiken? Groenewegen: “Dat is een dilemma. Als je de Ierland-constructie dan niet toepast, en anderen doen dat wel, dan zet je jezelf op achterstand. Dus ik denk dat het heel belangrijk is dat concessieverleners gaan kijken, hoe kunnen we dit soort situaties voorkomen.”
Waarom verlaagt de overheid dan niet gewoon die 5%-norm, dan kan de NS alsnog gewoon competitief meedoen.