Nieuws

NS gaat nog eens 45 dubbeldekstreinen renoveren

De Nederlandse Spoorwegen trekken 502 miljoen euro uit om 45 dubbeldekstreinen te renoveren. Het gaat om de zogenoemde VIRM2/VIRM3 treinstellen. Vanaf 2021 worden de vernieuwde treinstellen weer op het spoor verwacht.

Het gaat om treinen die tussen 2002 en 2005 in gebruik zijn genomen. Ze lopen tegen de helft van hun levensduur aan en zijn daarom aan een opknapbeurt toe.”Werkelijk ieder moertje wordt door onze monteurs vervangen”, stelt NS-topman Roger van Boxtel in een toelichting. De serie VIRM-2 bestaat uit 13 vierwagentreinstellen en 12 zeswagentreinstellen. De serie VIRM-3 bestaat uit 21 zeswagentreinstellen. Al met al gaat het om circa 250 rijtuigen met in totaal plaats voor 24.500 reizigers. “We investeren hiermee in het comfort van onze reiziger” zegt de opgetogen topman.

Oplaadvoorzieningen

Als de treinstellen in 2021 weer op de rails komen, kunnen ze weer circa twintig jaar mee. Aan het precieze interieurontwerp wordt nog gewerkt. Volgens NS zijn de dubbeldekkers straks weer als nieuw. Na de renovatie zullen de treinen in zowel 2e en 1e klas oplaadvoorzieningen hebben. De eerste serie VIRM-treinen komen uit 1994 en worden momenteel vernieuwd. In 2017 kwam de eerste gerenoveerde dubbeldekker weer op het spoor.

3 miljard euro

Met deze aankondiging komt het totale bedrag dat NS momenteel in het vernieuwen en uitbreiden van de treinvloot investeert op 3 miljard euro. Zo stroomde in 2017 de laatste nieuwe FLIRT Sprinter in. Eind 2018 gaat de eerste nieuwe Sprinter van het type SNG rijden. Vervolgens volgt moeten nieuwe intercity’s van het type ICNG vanaf eind 2020 worden ingezet.

Uitstroom oude treinen

De nieuwe treinen zullen deels de oude treinen overbodig maken. Zo zullen de SGMm-Sprinters en de oude DDM/DDAR-dubbeldekkers in de komende jaren langzaam van het spoor verdwijnen. Verder in de toekomst zijn ook de eerste serie Koplopers aan het einde van hun levensduur. Ook de ICR-rijtuigen worden vanaf circa 2025 afgeschreven.

Reizigersgroei

NS denkt met de nieuwe treinenvloot de reizigersgroei in de toekomst te kunnen opvangen. Het bedrijf verwacht jaarlijks een reizigersgroei van 2 a 3 procent.

Renovatie VIRM1 in beeld

This post was last modified on 1 maart 2018 22:45

Share

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

4 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug