Amstelveen neemt afscheid van sneltram 51

2 jaar terug

In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 maart reed lijn 51 zijn laatste rit in Amstelveen en Buitenveldert. Aan de oproep van Metro en Tram van de gemeente Amsterdam om mee te rijden is in grote getale gehoor gegeven. Alsof het een maandagochtend spitsritje betrof, zo druk was het tijdens de laatste Amstelveense rit van de 51.

Korte toespraak

Reizigers werden zaterdagavond rond half 12 op Station Zuid verwelkomd met een Frans jazz trio, candygirls en polaroidmakers, om vervolgens met de 51 van 23.41 uur richting Westwijk te rijden. Op Westwijk hield de Amstelveense wethouder Rob Ellermeijer een korte toespraak en droeg stadsdichter Matthijs den Hollander zijn lijn 51 gedicht voor. Daarna vertrok de 51 weer richting Amsterdam CS, voor de allerlaatste keer vanuit Westwijk.

Knelpunten Amstelveenlijn

De Amstelveenlijn is in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. “Maar de huidige sneltrams zijn verouderd, vaak overvol, rijden niet vaak genoeg en zijn gevoelig voor storingen. Ook is de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal”, laat de projectorganisatie van de Amstelveenlijn weten. Daarom wordt de lijn met een budget van 300 miljoen euro vernieuwd. Het eindresultaat is straks een tram Amstelveen – Amsterdam Zuid. Voor doorgaande reizen moeten reizigers straks altijd overstappen te Amsterdam Zuid. Op de lijn worden in totaal vier haltes verwijderd. Dat moet de snelheid ten goede komen. Als de werkzaamheden zijn afgerond zullen er nieuwe trams worden ingezet, geleverd door fabrikant CAF.

Route lijn 51

Lijn 51 was tot nu toe een combinatie van een metro en een sneltram. Tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid (via Spaklerweg) reed de lijn als metro, daarna door als sneltram naar Amstelveen. Nu de werkzaamheden geïntensiveerd zijn en lijn 51 niet meer kan rijden tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen, heeft de lijn een nieuwe route gekregen. De lijn blijft rijden vanuit Amsterdam Centraal via Spaklerweg richting Amsterdam Zuid, en vervolgens door richting Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk en eindpunt Isolatorweg.

Start bus 55 en 551

Nu lijn 51 niet meer rijdt tussen Station Zuid en Westwijk betekent dit dat per 3 maart alle haltes vanaf Amstelveen Centrum tot en met Westwijk buiten gebruik zijn. De sneltram 51 wordt vervangen door bus 55 en pendelbus 551. Ook is halte Zonnestein per 3 maart buiten gebruik voor lijn 5. Reizigers van lijn 5 kunnen dan gebruik maken van de tijdelijke halte Biesbosch. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek hun reis te plannen op bijvoorbeeld Google Maps of 9292.

This post was last modified on maart 3, 2019 7:03 pm

Bekijk reacties

  • Na bijna 30 jaar komt aan de combi-oplossing sneltram/semimetro met het lijnnummer 51 een eind. Vanaf het eerste begin was duidelijk, dat deze hybride aanpak op een mislukking uit zou draaien. Hoge halteperrons horen niet thuis in een stedelijke omgeving en leiden tot een verbreking en verstoring van de openbare ruimte. Dank zij het morbide verzet van Amstelveen tegen een tram en het aanprijzen van de gelukzaligheid van een metro in de middenberm van een stadsautoweg en te midden van de bebouwde kom, hebben reizigers en forensen het zeer lang moeten doen met deze halfbakken oplossing. Gelukkig is dit tranentrekkende drama nu voorbij en kunnen bewoners van Amsterdam en Amstelveen eind 2020 en over enkele jaren ook Uithoorn uitzien naar een moderne comfortabele tram, die aan alle eisen voldoet. De 'sneltrams' kunnen zonder dank voor (niet) bewezen diensten zo snel mogelijk naar de schrootverwerker. Aan dit volledig achterhaalde vervoersysteem wil niemand meer herinnerd worden.

    • Wat een bizarre en onzinnige reactie! Lijn 51 heeft al die jaren in een enorme behoefte voorzien. Dat jij het niet eens bent met de keuzes die destijds zijn gemaakt, wil nog niet zeggen dat die keuzes slecht waren!

    • Eduard,volgens mij wordt dit BN-materieel niet gesloopt,maar ingezet op de nieuwe lijn 51 Isolatorweg-Centraal Station via Station Zuid!

      • Hij schrijft niet per direct, maar zo snel mogelijk. Kennelijk is zo snel mogelijk in dit geval in de toekomst gelegen. We willen ook zo snel mogelijk de Traxx van de HSL jagen, maar we mogen nog even geduld hebben 😉

    • Los van het feit of men het eens is met uw mening vind ik het een fraai stukje proza; mooi geschreven!

    • De Amsteltram vind ik een dom plan, Amstelveen heeft behoefte aan een metro en Uithoorn wil helemaal geen tram. In 2018 moest ik bijna iedere dag op en neer naar Amsterdam-Noord en gebruikte hiervoor altijd lijn 51, ondanks een aantal storingen werkte de sneltram prima. Ik had liever gezien dat lijn 52 was doorgetrokken naar Amstelveen.

    • Tussen 1997 en 2008 heb ik bijna dagelijks gebruik gemaakt van lijn 51. Op sporadisch een storing na heeft de sneltram altijd volledig voldaan aan mijn behoefte aan een snelle, frequente en rechtstreekse verbinding naar de oostkant van het centrum van Amsterdam. Juist omdat lijn 51 als metro door metrotunnel reed en daarom veel sneller was dan een bovengrondse tram in Amsterdam.

    • Ben het als regelmatig gebruiker van Eduard de Jong helemaal mee eens. lijn 51 was regelmatig één grote ramp. Waarom moet er een tram en een metro over het zelfde spoor rijden. Dubbele perrons, dubbele incheck en dan al de ongelukken.

      Natuurlijk voorzag de lijn 51 duidelijk in de behoefte, maar gelukkig wordt hij nu vervangen voor een gewone tram....................had men 30 jaar eerder moeten doen...........

    • De nieuwe tram (Amsteltram) gaat rijden op 1 december 2020 als alles volgens plan verloopt

        • In Rotterdam zouden ze het in 5 maanden doen! Althans als ze een planning moeten maken. In de praktijk trekken ze er net zo goed meer dan 2 jaar voor uit. Zie de Hoekse lijn. 😉

        • Het ombouwen duurt zo lang omdat het hele tracé verbouwd moet worden. Er worden halte's gesloopt, er komt een nieuwe halte en drie kruispunten zullen verdiepd worden aangelegd met rotonde's bovenop, het spoor wordt opnieuw aangelegd of krijgt groot onderhoud. Het deel Station Zuid - Amstelveen Westwijk zal eind 2020 klaar zijn en het deel Amstelveen Westwijk - Uithoorn zal eind 2022 of 2023 klaar zijn.

  • Lin 51 zat al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen. Helaas zonder 35% korting zoals bij AH.Reizigers snapten er ook niets van en stonden steevast op het hoge perron op lijn 5 te wachten.Er komt nu een nieuw type 15G tramstel,waarvan de mock-up al is te zien in Remise Lekstraat.Als enkelstel voor lijn 5 en als "gekoppeld" tweetje voor de nieuwe Amsteltram richting Avn-Westwijk en op termijn door naar het oude spoorwegstation van Uithoorn.Klein minpuntje; de fiets mag niet meer mee,vouwfietsen uiteraard wel.

  • Gelukkig kunnen we over een paar jaar eindelijk structureel overstappen! Weg met die oude shit!

  • Mokum, ma. 4 maart 2019.

    Zelf zal ik de sneltram ONTZETTEND MISSEN, ondanks de wel eens strubbelingen!
    Lekker met de fiets erop en tig kilometers verderop de reis vervolgen. Ondertussen kwam ik geen K..-taxi's tegen die mij WEER (bijna) omver reden of v.d. achterlijke toeristen die voor je fietswiel sprongen. Dat alles gaf rust in mijn lichaam & geest!! NU wordt het alleen maar NOG DRUKKER op de wegen! Zelfs in Amstelveen is het een ZOOITJE, aangezien ze ALLE fietspaden verwijderd hebben en je daardoor door de wijken moet rijden. Vergeet OOK NIET die duizenden bomen & planten van tientallen jaren oud, die zo'n verlichting gaven op de Buitenveldertse Laan te A'dam & Beneluxbaan te A 'veen!!
    Het is gewoon één beton- en railmassa voor de vele forenzen van héél ver, studenten met OV-kaart en de BELASTINGVRIJ-ZITTENDE expats!! Voor de gewone burger met fiets, rolstoel of invalidekarretje etc. is straks gewoon GÉÉN ruimte
    in de nieuwe Amstellijn.
    Kan er niet een soort bak achter hangen met een toegangsplank, zodat iedereen met een extra
    vervoermiddel of tig koffers daarop zou kunnen staan/zitten?? Zo hinder je anderen NIET!!!
    Denk aan het KELDERLUIK-ARREST!!
    Èn 2 jaar wachten? Over 1 jaar is òf al het geld op òf de aannemer is failliet o.i.d. Dus dat wordt een project van tig jaar á la Noord-Zuidlijn!!
    Èchte INSPRAAK heeft er trouwens NIET of NAUWELIJKS plaatsgevonden! Mijn mond werd GESNOERD tijdens zéér kritische vragen tijdens zo'n (nep-) bijeenkomst!
    Ik denk dat ik maar gauw ga EMIGREREN!!
    Zo'n expat mag mijn woninkje hebben, dan ga ik OOK maar ergens belasting-vrij zitten, toch?
    Een slimme meid is hierop voorbereid!!

  • Ook ik heb afgelopen zaterdag 2 maart 2019 een van de laatste ritten meegemaakt tussen station Zuid (WTC) en Amstelveen Westwijk en terug!. Waarom station Zuid geen Zuid WTC meer heet weet ik niet, maar het was voor de gebruikers van buiten af een makkelijker naam als herkenningspunt. Of bestaat er geen WTC meer in de nabijheid van dit belangrijke OV-knooppunt?

    In ieder geval kwam ik als railliefhebber, meerdere hobbyisten tegen die net als ik foto s namen en ritjes met de BN of CAF-treinstelllen een ritje wilde maken over deze bijna 30 jaar oude railverbinding wilden maken.

    Dat materieel en infra verouderd raken is logisch, geen mens blijft ook eeuwig 20 dus ombouw is een pre.

    Over een aantal jaren met gloednieuwe trams over een vernieuwde trambaan zoeven is comfortabel, en bij station Zuid zijn er mooie overstappen te doen. Met de trein, met metro 52 over de Noord-Zuidlijn, met lijn 5 en de metro s 50 en 51 die sinds 3 maart 2019 met verhoogde frequenties rijden tussen station Zuid en Isolatorweg.

    Straks met de Amsteltram naar Uithoorn, wie weet volgt Mijdrecht of Woerden nog als nieuwe eindbestemming. Een ware revival van de Haarlemmerspoorlijn 2.0!Maar dat zal wel toekomstmuziek blijven voorlopig!

    Ook uitbreidingen van de metro van Isolatorweg naar Amsterdam Centraal en Zaanstad via de nieuwe wijk Havenstad staan op de rol. Dit zal wel over minstens 10 jaar zijn eerst wordt er gekeken naar haalbaarheid en planning voor de voldoende woningbouw aldaar.

    Hopelijk krijgt de ombouw van oude Amstelveenlijn naar nieuwe Amsteltram geen tijden van kostenoverschrijdingen en vertraging in oplevering. Noor Zuid metro was 11 jaar vertraagd, Hoekse Lijn rijdt op 1 april 2019 al twee jaar geen trein of wat er op lijkt! Nu wordt het misschien half mei of juni 2019????/, dus nog steeds vervangend busvervoer.

    Ook de Uithotram is vertraagd, maar krijgt bijna het groene licht voor reizigers exploitatie! Word het december 2019 of toch eerder/ In Utrecht testen ze nu de nieuwe tramlijn ook overdag, alleen zonder passagiers.

    In Delft is sinds kort gestart met de vervanging van de Sebastiaanbrug, nabij de Zuidpoort, een project dat ook al lang een hoofdpijn dossier is. Komend jaar (2020) moet het project voltooid zijn en dan kan tramlijn 19 per december dat jaar eindelijk van station Delft verder rijden van en naar de Universiteitswijk de TU! Dit project heeft dan een vertraging gehad van liefs 13 jaren! Hopelijk brengt het allemaal geen ongemakken met zich nee, na voltooiing van dit project.