Amsterdam wil beter openbaar vervoer

Het openbaar vervoer rond Amsterdam moet beter zodat forensen sneller op hun werk kunnen komen. Meer en snellere treinen, minder vertragingen en geen goederentreinen tijdens de spits moeten daarvoor zorgen. Ook moeten treinen en trams beter op elkaar afgestemd worden. Dat stelt verkeerwethouder Eric Wiebes (VVD) woensdag naar aanleiding van een onderzoek van de gemeente.

De afstanden die forensen moeten afleggen zijn met de fiets te lang, en voor auto´s is in de hoofdstad geen plek, stelt de wethouder. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste forensen werken en studeren bij de stations buiten het centrum. Het openbaar vervoer richt zich nu vooral op het centraal station, waardoor reizigers veel onnodige kilometers maken.  

Nieuwe dienstregeling
Om het openbaar vervoer te verbeteren wil de stad rondom Amsterdam in de spits hoogfrequent openbaar vervoer. Daarvoor wil de gemeente een nieuwe dienstregeling met een kortere lijnen. Het huidige lijnennet is te traag. Dat geldt vooral voor bus en tram.
Daarnaast wil de stad shuttle-achtige treinen rond Amsterdam. Op veel trajecten hebben reizigers keuze uit vier treinen per uur. dat moeten er volgens de gemeente meer worden. NS en ProRail willen op termijn meer treinen laten tussen Alkmaar, Amsterdam en Utrecht. Ook moeten er meer treinen gaan rijden vanuit Amsterdam Zuid en Amsterdam Bijlmer ArenA richting Utrecht.

Vertraging
"Openbaar vervoer richt zich onvoldoende op forens" zo stelt de gemeente. Volgens de gemeente reist 70% van alle treinreizigers in en rond Amsterdam. "Maar juist dan is het treinaanbod minder punctueel en niet hoogfrequent. De spits kent ongeveer de helft meer vertraagde treinen dan het dal, vooral aan de westkant van Amsterdam. " Met het nieuwe plan zou de betrouwbaarheid ook toe moeten nemen.

Budget
Amsterdam wil beter openbaar vervoer omdat  de stad richting 2040 een explosieve reizigersgroei verwacht. Nu al gaat het om een half miljoen reizen per dag. In hoeverre de plannen ook uitvoerbaar zijn, moet worden afgewacht. Wiebes geeft aan dat de verbeteringen moeten worden gerealiseerd binnen het beschikbare budget. Volgens wethouder Wiebes moet vooral de infrastructuur beter benut worden." We hebben inmiddels zoveel geïnvesteerd in de infrastructuur rond Amsterdam dat het niet meer dan logisch is die beter te gaan benutten."

Share
Tags: Mobiliteit

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug