Arriva krijgt opnieuw geen extra ritten tussen Zwolle en Groningen. Dat blijkt volgens RTV Noord uit de heroverweging van ProRail van de capaciteitsaanvraag van Arriva. ProRail moest de capaciteitsaanvraag opnieuw beoordelen nadat Arriva met succes beroep aantekende bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) tegen het eerdere besluit van ProRail.
Arriva mag dit jaar van maandag tot en met donderdag maximaal vier ritten per dag rijden tussen Zwolle en Groningen en op vrijdag negen. Dat was al zo en dat blijft zo, volgens ProRail. Meer ritten zouden niet kunnen omdat er overwegen op het traject liggen die een uitbreiding van treinverkeer niet toestaan en ook vanwege de baanstabiliteit en stroomvoorziening zouden er niet meer treinen kunnen rijden.
Arriva had 22 ritten per werkdag aangevraagd, elf vanuit iedere richting. De vervoerder liet na de gewonnen zaak bij de ACM weten de toebedeelde ritten niet te gaan rijden omdat het aantal te laag is voor een rendabele treindienst. Arriva had vanaf 2 januari kunnen beginnen met de vier ritten.
Arriva heeft laten weten de nieuwe beslissing van ProRail te bestuderen en later met een inhoudelijke reactie te komen. Was Arriva wel gaan rijden dan was er voor het eerst een directe concurrent geweest voor de NS op het hoofdrailnet.
This post was last modified on 6 januari 2025 09:32
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…